0

Bil fra verksted har feil på seg

spurt 2021-07-14 10:08:15 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Vi har en Hyundai Tucson 2016 modell som vi kjøpte pent brukt fra Mobile Ensjø i 2019. 5-årsgarantien har akkurat gått ut. Vi hadde den for noen uker siden inne til reparasjon av en liten bulk på baksiden (forsikringssak) på Mobile Kjeller. Når den kom tilbake virker ikke venstre bakdør. Vi leverte den inn igjen. Mobile Kjeller finner ingen årsakssammenheng mellom kollisjonen eller reparasjonen og tok 2.500 for å feilsøke og finne ut at det er låsekassen som har låst seg (dobbel deadlock) fra både inn og utsiden. For å ordne dette fikk vi et pristilbud på rundt 20.000. Vi syns dette er ganske urimelig, da vi er overbevist om at dette ikke hadde skjedd hadde vi bare latt være å sende den inn på verkstedet. Låsekassen er heller ikke en slitedel og burde ikke ryke rett etter garantitiden. Vi har prøvd å diskutere både med Mobile på Kjeller og på Ensjø, men ikke møtt noen forståelse for at vi syns det er problematisk å få tilbake en bil med defekt fra verksted. Er det slik at vi bare må akseptere dette, så lenge 5-års garantien er utgått, eller burde verkstedet her tatt et vist ansvar? Mvh Torstein og Cesilie

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-14 15:38:11 +0200

Problemet her er å bevise en nogenlunde klar og entydig sammenheng. Ta gjerne en telefon eller stikk innom din nærmeste NAF teststasjon, det er en uavhengig instans som eventuelt kan uttale seg. Uttalelsen fra verkstedet som har gjort jobben kan ha et aldri så lite innslag av den kjente merra som passer havresekken. Uavhengig av hva man måtte mene om NAF: det er det eneste nogenlunde uavhengie alternativet, kjekt å være NAF-medlem i en del sammenhenger, ikke minst når man trenger råd og bistand til sånne ting som dette. Medlemskap uten veihjelp (veihjelp har man i sin kaskodekning) koster lite og gir mye. Ellers finner du mer om dette med rettigheter og reklamasjon på forbrukerådets hjemmesider.

Generelt tenker jeg ellers at det først og fremst er i tilknytning til verkstedsjobben en reklamasjon er relevant her. Et alternativ kan være å forsøke å nøste opp hvorvidt problemet med dørlåsen kan være en følgeskade etter bulken - du sikker ikke noe om hvor langt unna bakdøra bulken var, ei heller hva som foråraket bulken...ha det i bakhodet om du snakker med NAF.

Ellers er prisen her hårreisende, her fremstår det som om det er mange gode grunner til å velge et annet merke neste gang! Om du ikke klarer å finne andre løsnigner: sjekk med et uavhengig verksted, gjerne et velrenommert verksted med en verksmester av den eldre garden. Du vet, en av de som lærte håndverket i en tid da man ennå kunne dette med å reparere ting som gikk i støkker. Og når pandemien etterhvert roer seg: det koster lite å ta en telefon til et verksted i Sverige. I det hele tatt: 20.000 spenn for å fikse en dørlås som har fått hikke.....verkstedet som gir dette tilbudet, må jo kreve inngangspenger og ha skremmende timetakster som får andre til å rødme av skam!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-14 15:47:59 +0200

updated 2021-07-14 16:00:31 +0200

Joda låsekassen er absolutt en slitedel og har vært kroniske på mange biler oppigjennom tiden. Passat var jo blant annet en bil med mengder av slike problemer men berodde trolig mere på dårlig produksjon og kvalitet enn på ren slitasje. Sammenhengen må nok presiseres litt bedre, er fks den bulken du nevner også tilfeldigvis på venstre bakdør slik at det er der de har jobbet med skaden? Ellers er nok ikke en dult bak nok til å sette dørlåser ut av spill som sagt foruten at bulken er nøyaktig der dørlåsen sitter og kan nok da rystes litt av sammenstøtet. Verksted må nok helt riktig trolig hevde at skaden har ikke sammenheng mens du som kunde opplever at det er en feil som beviselig ikke var der før du leverte inn bilen. Slike saker kalles ofte goodwill og baserer seg på at kunden kan jo tross alt ha rett i det han sier. Men uansett er 22000 kr for en låsekasse ofselig mye penger og jeg ville heller kjørt bilen til den var skrote ferdig og latt den få evig hvile med den. Jeg hadde defekte låsekasser på Land Roveren min men bestillte nye fra Ebay for i underkant av en tusenlapp for stk og brukte et par timer på å bytte så uansett utfall av tvisten din med Mobile så se etter alternativer her. Jeg håper de tar en runde til på årsaksammenheng som vil komme deg tilgode hvis det faktisk er slik at skaden kunne ledet til dette. På den annen side kan jo heller ikke verkstedene rydde opp i andre feil på bilen bare fordi at den har fått en bulk bak. Var det misstanke fra din side om at dørlåser ikke var helt i trim der bak eller du helt skråsikker på at det var etter verksted besøket det kom så har du jo egentlig en sterk sak her og de må isåfall ta det på seg men regn med argumenter som vil så tvil om dette.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-14 22:04:58 +0200

Ja, helt korrekt, dørlåsene på Passat har til tider vært spennende, likeså vindusheisene! Jeg hadde selv den verste av de verste her, den famøse Passat B5! Men undre over alle undre, det var faktisk en enkel kur for begge de nevnte problemene! Dørlåsene rota det til fordi det ikke var beskyttelseslag på elektriske kontaktpunkter, mekanikken fungerte jo stort sett greit om den bare fikk rett type smøring av og til! "Kuren" var å skaffe seg en verkstedshåndbok sånn at man fant ut åssen man fikk plukka opp døra og så videre, dernest en runde med rengjøring, beskyttelseslakk og ikke minst, en olje som egner seg for låse-leamikk....vips....så holdt dørlåsene forever! Over tid måtte alle fire låsene ha en slik runde, men so what? En liten halvtimes jobb holdt problemet borte så lenge jeg hadde min kjære B5!

Vindusheisene var i store trekk et mekanisk problem, en liten slaglodding på en wire som fkisa seg i den ene eneden og forsterkning av føringen til denne løste problemet - også her måtte alle fire ha samme runden. UNdre over alle undre, også disse holdt forever når svakhetene ble korrigert.

Merkeverkstedet på sin side byttet konsekvent hele mekanismen, enten det var vindusheiser eller dørlåser. Dengang kosta komplett vindusheis et sted mellom 1500 og 2000 kroner, mens låskassa kosta 1500 kroner. Snaue 20 år tilbake i tid, og nei, det var ikke noen voldsomt omfattende jobb å bytte noen av disse. Nå er sikkert Hyundai Tuscon en veldig gild bil, kanhende mer fomlete å jobbe på, men jeg oppfatter likevel 20.000 spenn som fryktelig mye penger for noe som for meg fremstår som en relativt enkel jobb. Hvilket minne rmeg på...min niese hadde Hyundai Sante Fe to ganger: første og siste. Årsak? Hjullagre som gikk heden første vinteren - alle fire! Årsak: ikke tette nok for å tåle en norsk vinter. Garanti? Forhandleren lo hele veien til banken, og fakturerte niesen med et betydelig 5-sifret beløp, mener det dreide seg om opp mot 20.000 spenn - to ganger. Bilen ble avhendet lynraskt og byttet med en feiende flott VW, siden har niesen kjørt VW :-)

Og som anbefalt av både meg og Kamerat Wizard: om du ikke kommer i mål ifht reklamasjon eller på annen måte får en bedre løsning med verkstedet, sjekk alternativer. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar