0

Veteranbil som bruksbil

spurt 2021-07-12 10:03:37 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Jeg har et spørsmål. Vurderer en klassisk Volvo Amazon som bruksbil. Men så tenkte jeg på dette med sikkerhet. Har to barn i barnesete. Denne har vel ikke Isofix? Og hvordan er det med sikkerheten? Vi drar ofte på bilferie om sommeren og da kommer vi selvfølgelig til å bruke denne. Tåler den vanlig motorveitrafikk, og hvordan vil det evt gå med oss dersom vi skulle komme ut for en ulykke?

Håper på svar!

Mvh Petter

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-12 10:48:36 +0200

Heisann! Volvo Amazon er en koselig bil. Igjen tvil om det. Men å bruke en 50 år gammel bil som bruksbil for familien i ur og skur er kanskje å trekke det vel langt ... Det er tross alt mer enn 50 år siden bilmodellen gikk ut av produksjon.

Jeg tenker spesielt på dette med sikkerhet, som du selv er inne på. Her har du «ingenting». Ikke ABS-bremser, ikke noe antskrenssystem, og ikke noe som er i nærhetene av en airbag. Isofix var det ingen som visste hva var da denne var ny. Den har ikke belter i baksetet som standard. Det må ettermonteres. Ikke en gang beltene i forsetet her er rullebelter.

Teknisk og mekanisk klarer en Amazon fortsatt jobben. Bilene er jo solide som få og med godt varmeapparat for kalde vinterdager også. Deler og det som skal til for å holde en slik bil på veien kan enkelt skaffes fortsatt.

Bruk den gjerne som en hyggelig sommer bil på mindre veier med lav fart. Vi var selv på ferietur med veteran-Amazon da ungene her var små. Koselig tur det og eldstemann husker det fortsatt. Men hektisk året rundt trafikk i saltlake og høye hastigheter synes jeg den gamle sliteren skal få slippe nå. Lan den få være pensjonist.

Hva som skjer med deg og familien i en ulykke mot en nyere Volvo XC90 eller en Tesla Model S, eller i møte med en elg en mørk høstkveld vil du ikke en gang vite.

Kjøpe deg en trygg og god bil til deg og familien og bruk gjerne en Amazon, eller annen veteranbil, på hyggelige utflukter i hastigheter og omgivelser som er tilpasset bilen, blir mitt råd til deg.

God sommer ønskes!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 15:28:33 +0200

updated 2021-07-12 15:29:40 +0200

Svaret fra Benny er faktisk det beste jeg har sett på lenge, har du barn så styr foraldel unna et slikt prosjekt. Vi må faktisk huske på tiden vi lever i og at alt og da mener jeg alt ang bil er bedre nå. Du vil trolig heller ikke trives i en bil uten servo og air condition og om du nå engang ikke bryr deg om det så vil trolig resten av familien gjøre det. Et møte med en moderne bil vil det aldri komme noe godt ut av Benny nevner XC90 og Tesla men til og med mot en moderne Fiesta er det rått parti som du og dine kommer til å tape. Amazon skal absolutt bevares men på sine premisser så kjøp en og ta noen hyggelige turer på sommerhalvåret det gir mye tilbake for enkelte av oss men å tro at den holder mål som en dagligdags bruksbil blir feil her, den fortjener hvile og en pensjonist tilværelse på linje med andre som har levd et strabasiøst liv i tidligere tider.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 17:38:54 +0200

Hvis du veldig gjerne vil kjøre veteran som hverdagsbil finnes et noenlunde brukbart alternativ. En Yredve år gammel, velutstyrt Mercedes. Enten en 190 eller en E124. De kom med abs som tilvalg, har fem rullebelter, nakkestøtter bak osv. Mange har aircondition. Jeg har hatt 85- modell med airbag. Finner du et bra eksemplar, med mest mulig sikkerhetutstyr kan det være et bra alternativ.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 21:02:52 +0200

Mange kloke ord her, jeg sluter meg til med tranpeklapp og diplom til dere alle! Det enkle svaret er at om vi ser bort fra dette med at det er helligbrøde å bruke en Amazon til "bruksbil", så er det faktisk sånn at en hvilken som helst kolisjon, selv i relativt lave hastigheter, vil medføre at både du og familien med stor sannsynlighet kan sende flyttemelding til hytte med torvtak! Det som berga oss i de tider Amazon og dess like var "malen" for sikkerhet, var mindre trafikk med derav følgende større sjanse til å unngå sammenstøt av den vonde sorten, enn si vesentlig lavere tempo i trafikken. Likevel...det var jo ulykker før også, og dersom du er i tvil om dette med konsekvensene jeg nevner ove, ta en titt på ulykkestatistikken i hine dage: andelen døde og alvorlig skadde i forhold til antall ulykker var ikke noe å kimse av! Rett nok har Volvo (og Mercedes) tatt sikkerhet mer seriøst enn andre siden tidenes litt ut på dagen, men det har faktisk vært en rivende utvikling de siste 50-60 åra, enn si de siste 10 åra!

Jeg har selv hatt noen "minneverdige" opplevelser, bla fikk jeg smadra en Passat B5 av en forb... idiot som vrengte over i min kjørebane i 60-70 km/t med en bil på 1.6 tonn med første treffpunkt i A-stolpen, dernest døra og B-stolpen. Uten et godt konstruert kollisjonsbur, stålbjelker i dørene og sidekollisjonspute ville jeg fått 1.6 tonn stål i fanget. Gitt en moderat oppbremsning osv snakker vi om et kraftstøt på feil side av 30 tonn - selv i såvidt moderat hastighet som her. Likevel, jeg fikk varige skader av smellen, en trøkk 16 i bla hodet som smalt i kollisjonsputa er en ting, men hodet sitter fast i nakken...og som akuttkirurgene så kjekt uttrykker det: i en kollisjon skjer det alltid noe med skjelettet og innmaten. Det kan jeg bekrefte - det er så enkelt som at f.ex hodet stopper i kollisjonsputa, men hjernen blir liggende og skvalpe inni knotten! Det samme gjelder indre organer, kroppen stopper i sikkerhetsbeltet, sikkerhetsbeltet absorberer energi inntil så og så mye, men resten? Det er mer enn nok til å mose innmaten! Jeg var heldig: relativt "lav" hastighet, en godt konstruert bil der en del av energien ble absorbert, kollisjonsputer: ja, jeg fikk varige skader, men jeg fikk ikke alvorlig traume i nøtta, lever og milt sprakk ikke, jeg slapp med skrekken.

I en Amazon har du ingen ting av den gullrekka som redda skinnet mitt, da blir det kroppen på de som er inni bilen most. Når milt og lever sprekker? Vel, da er gode råd dyre - da er det ikke mye tid å spille på for ambulansemannskapene og akkuttlegene! Dessverre har vi ikke akuttleger med i sykebilene i Norge....det har man faktisk i andre land....og jeg har hatt et par samtaler med melemmer av den yrkesgruppen opp gjennom åra! Ja, jeg har kjørt gamle biler store deler av ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-12 21:03:18 +0200

Vel om Helmar har rett i sine Mercedes valg så er det jo sikkert riktig men tror trådstarter har et ønske om denne Amazonen og ikke hvilken som helst 50 år gammel bil så sånn et det nå bare.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-13 14:43:55 +0200

Ja, Kamerat Wizard har et poeng, men nettopp derfor tenker jeg at man bør ta en Ole Brum: ja takk, begge deler: en grei og sikker familiebil bør være første prioritet, dernest skaffer man seg en feiende flott hobbybil! Jeg hadde jo en sånn plan selv, men "hobbybilen" som jeg hadde brukt penger på, ble nærmest gitt bort når eieren døde...."noen" tenkte ikke lenger enn nesa rekker, jeg var selv en av dem: jeg var for treig med å hive meg på et fly og få bilen hjem til Norge. Sånn kan det gikk, det er ikke alle drømmer som er meningen å realisere!

Dette med Amazon er tross alt en grei drøm, den skal trådstarter ha, og det er ikke rasjonering på gamle Amazoner, ei heller deler og kunnskap. Men igjen: prioriter familien - og det er helligbrøde å bruke en Amazon til hverdagskjøring! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar