0

Grunnlag for reduksjon i pris?

spurt 2021-07-08 17:06:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Solgte for en måned siden kona sin Nissan Leaf 2018 modell. Tre år gml i disse dager. Det var en Tekna med alt utstyr. Pris ble satt til 180.000 kr. Kjøper fikk 5000 kr i avslag da den var kalt inn til service. Biler av den model selges via forhandler for ca 210.000 kr. Bilen ble annonsert og solgt med 32000 km i kjørelengde. Alle servicer var tilgjengelig for kjøper og bilen ble testet før kjøp. Så etter en måned sender kjøper den på service som planlagt. Når den kommer derfra ser han at det er skrevet 52000 km. Hvilket er 20000 km lenger enn når jeg solgte. Han har kjørt ca 1500 km i mellomtiden. Nå kommer jeg til poenget. Det var tripptelleren som var blitt avlest ved salg. Hovedtellerern måtte finnes ved å trykke noen ganger på en knapp. Jeg var ikke klar over dette da jeg nesten ikke har kjørt den bilen og den har nesten stått stille det siste året på grunn av hjemmekontor. Nå vil jo kjøper ha kompensasjon for flere kjørte km. MOBILE der jeg kjøpte den mener jeg har en god sak i og med at service hefte har vært tilgjengelig, men for tort og svie ser de for seg en kompensasjon på 5-10000 kr. Spm, hva mener Benny?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-08 18:14:59 +0100

updated 2021-07-08 18:23:13 +0100

Huffda ja det med å oppgi feil kjørelenge er nok ikke til din fordel her at du og din kone ikke holdt greie på dette berettiger faktisk til en kompensasjon her, 5000-10000 kr er faktisk en lav takst for deg og kunne lett ført til mere uansett om jeg nevner hvor mye da det lett blir ledende. Slipper du med 5000 kr så er det trolig til alles beste her uten at man drar dette lengre. Joda man har undersøkelsesplikt men samtidig opplysningsplikt men at kjøper burde vist bedre her når annonsen sa 32000 km og at da ny eier burde oppfattet dette med å studere service historikk osv er jeg ikke sikker på holder her samtidig som vi er bilkjøpere er vi jo også samtidig helt vanlige mennesker som gang på gang viser nå under pandemien at det ikke er sikkert vi forstår alt like lett bestandig da selveste Erna ikke engang forsto reglene hun selv hadde gitt. Jeg og Mr N Wolf ville gravd i historikken til vi var blå i ansiktet og ville fått garvede gravende journalister til å stille seg rødmende i skammekroken men man kan ikke alltid regne med at det er vi som kjøper bilen. Det var en avsporing men kjøper må iallefall anta at kilometerstand og årsmodell er riktig når man kjøper bil og er det ikke slik ja så får man kanskje lide litt her, jeg ville kanskje sagt 10000 kr men for all del ikke bruk min rettningslinje her uansett er det moderate beløper. Mr N Wolf elsker slike saker og kan kanskje belyse det bedre enn jeg kan men uansett har du jo solgt et produkt som fremstår bedre enn det det er her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-08 23:03:04 +0100

Det springende punkter her er i hvilken grad kjørelengde som er tillagt vekt ved vurderingen av utropspris fra selgers side. Står prisen på 180.000 kroner sånn nogenlunde i samsvar med tilsvarende biler i markedet med kjørelengde på 52.000 km....eller er den vesentlig høyere? Rett nok har markedet lave forvetninger når det gjelder en elbils økonomiske levetid, med derav følgende høyt verditap, men har egentlig 20.000 km fra eller til? Jeg merker meg videre at begrepet "tort og svie" blir brukt - hva i alle dager er begrunnelsen for dette - er kjøperen egentlig påført ulemper her - eller dreier det seg om et forsøk på å trekke ut noen tusenlapper fra selger?

Når det nevnes at tilsvarende biler selges for 210.000 hos forhandler, indikerer det at kjøper uansett har fått en grei pris. Ja, en bil som selges gjennom forhandler vil normalt sett ligge høyere i pris enn en bil som selges ved privat salg, dette grunngis ved forhandlers påståtte kostnader for ditt og datt, på toppen legger man en ikke ubetydelig fortjeneste. Greit nok - forhandlere gir ikke noe ved dørene, og en eventuell innbyttepris ville kanhende ligget lavere enn 180.000. Likevel: normalt sett ligger prisen ved privat salg et sted mellom en innbyttepris og forhandlers utsalgspris.

Sånn er det bare - og med en bil som nyter godt av en ikke ubetydelig etterspørsel på grunn av kanhende lang leveringstid for nybiler, fordi den er en relativt ny modell, fordi den ennå har fabrikkgaranti, fordi den har kort kjørelengde uansett om vi legger det ene eller andre tallet til grunn, fordi det er sommer, ferietid og alt det derre - det er rett og slett ikke en bil som en kjøper kan forvente å få til "innbyttepris" - altså vesentlig lavere enn 180.000 kroner! Når kjøper attpå til har blitt forelagt bilens servicehefte, alle ordinære dokumenter og har hatt all mulighet til å undersøke og ta dette opp på et tidligere tidspunkt - da burde det være rimelig åpenbart for kjøper at dette ikke dreier seg om et hendelig uhell - ikke et bevisst svindelforsøk. Dette forsterkes ved at kjøper med stor sannsynlighet har orientert seg i markedet og valgt den aktuelle bilen nettopp fordi prisen fremsto som svært gunstig i forhold til oppgitt kjørelengde. Faktum er imidlertid at prisen også er helt grei, for ikke å si gunstig, i forhold til en kjørelengde på 52.000. Dette tar noen få sekunder å verifisere på finn.no - prisen er helt grei den - uansett kjørelengde!

The Bottom Line er at her bør kjøper stikke fingeren i jorda og erkjenne at han uansett har gjort en god deal. Gitt denne forutsetningen fremstår det som tendensiøst å kreve noe som helst, aller minst en økonomisk kompenasjon på en pris som allerede må kunne betegnes som gunstig. For selgers del har han så langt jeg kan se, gjort et hederlig forsøk på å prise bilen fornuftig og ellers gjort det han kan for å popptre ærlig og redelig. At man blingser, ja det kan skje ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-09 11:32:00 +0100

updated 2021-07-09 12:19:57 +0100

Heisann!

Jeg har full forståelse for at du har opplyst feil kilometerstand i vanvare her. Det er selvfølgelig både synd og leit – både for deg og kjøper.

På den annen side; her har du driti deg ut – for å si det på godt norsk. Dermed mener også jeg at en kompensasjon er på sin plass her.

I mitt hode er en forskjell i kilometerstanden på 20.000 kilometer vesentlig. På en bil som ikke har gått lengre enn dette er den prosentvise forskjellen stor også. Du har rett og slette annonsert og solgt en vare på feilaktig grunnlag.

Hva en forhandler tar for samme bil er irrelevant i denne saken. Det er din bil og prisen du har valgt å sette på den vi snakker om. Når det så viser seg at den har gått vesentlig lenge enn det du har opplyst i annonsen, forstår jeg godt at kjøper blir skuffet og reagerer. Det hadde jeg også gjort.

Dette med kilometerstand er et viktig parameter ved bilkjøp. Kanskje for viktig for enkelte. Men det er jo også en grunn til at for eksempel leasingselskaper fakturerer både én og to kroner per kilometer for biler som har overkjørt i forhold til kontrakten …

Selv om kjøpe ikke kan fraskrive seg undersøkelsesplikten her, er jeg redd du har dårlig sak, om dette skulle gå så langt at det trekkes videre inn i juridiske prosesser. Derfor er det å komme til en enighet er er viktig.

Bilen du solgte er jo ikke dårligere, på grunn av dette, enn når han så og prøvekjørte den. Men å oppgi feilkilometerstand er en vesentlig «mangel». Selv om det er gjort i vanvare og uten overlegg fra din side. Dessuten påvirker det jo verdien negativt.

Som sagt jeg vet du ikke har gjort dette med viten og vilje, eller for å lure noen. Du virker litt for ydmykt til å være en svindler og lurendreier. Ta kontakt med kjøper, redegjør for situasjonen – om du ikke allerede har gjort det. Kom til en enighet om en kompensasjon som dere begge kan leve med. Det er mitt råd til både deg og kjøper. Jeg tenker at et avslag på rundt 10.000 kroner kanskje er passelig kompensasjon her.

I denne saken er jeg redd dere begge er den tapende part. Kjøper får en bil som har gått lengre enn hva han trodde, og du får mindre penger for den en det du håpet på.

Med ørlitt godvilje og forståelse fra begge parter er jeg sikker på at dere kommer til en enighet her! Lykke til og god sommer!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-10 08:08:53 +0100

Jeg har jobbet som bruktbilselger i noen år, for en liten mannsalder siden. Har i overkant av 2000 biler på samvittigheten. I dette tilfellet ville jeg vært lykkelig hvis kjøper godtok en tilbakebetaling på 5ooo. 10ooo er muligens i overkant. Prøv å bli enige om 7500, og legg det bak deg. Le litt av det på neste julebord, når du forteller at du har vært en ekte, gammeldags bilselger.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-10 12:04:09 +0100

Ja, jeg ser poenget med Kamerat Helmars forslag, det er forsåvidt en enkel og grei løsning. Det er forsåvidt også isom Benny sier, at forhandlers pris er irrelevant, dog er det som vi vet, ikke sånn at forhandlers pris og prisen i det private markedet er fullstendig løserevet fra hverandre! Igjen, en rask sjekk på finn, gjerne med et regneark for hånden, forteller at uansett hvordan kjøper vrir og vender på det, så har han gjort en god deal! Rett nok er 20.000 km prisentvis "mye", men himmel og hav, om vi snur på flisa: ville noen kverulert om 20.000 km fra eller til om bilen var kjørt 200.000 kilometer? Ja - det er absolutt en relevant problemstilling: kjøper har her kjøpt en bil som både har si 200.000 kilometer gjenstående levetid, og tilsvarende rundt 100.000 kilometer gjenstårende garantitid på batteripakka - og ganske mye gjenstående garanti på resten av bilen!

For dette har han betalt 180.000 kroner! Ja, man kan kanskje tenke at vedkommende vil kunne hevde at han kjøpte bilen fordi kilometerstanden var "lav", på den annen side sett: prisen var også gunstig! Igjen: på finn er det drøssevis av biler med lenger kjørelengde som selges privat eller hos forhandlere som er likeverdige med privat salg - altså frittstående salgsteder, ikke merkeforhandlere - til HØYERE PRIS enn de 180.000!!!!

The Bottom Line er at dersom vi setter oss inn i rollen som djevelens advokat her: kjøper har strengt tatt ingen som helst grunn til å klage - han er ikke påført et reellt tap. Den som har et faktisk "tap" her, er selger som har lagt seg på en gunstig pris - antagelig for å få salget unna uten å bruke spesielt mye tid på det. Hastverk er lastverk, derved gjorde han en helt uforskyldt feil når han sjekka bilens kjørelengde. Når kjøper "oppdager" dette i ettetid - merkelig nok "overså" vedkommende dette i serviceheftet - ja da vil han ha en ENDA LAVERE PRIS!

I SELGERS STED ville jeg gått i en positiv dialog og gjort oppmerskom opå dette. Om kjøper skulle være "podden" og fortsatt mene at han har lidd et "betydelig tap" eller tilsvarende her, ja da ville jeg sett for mitt indre blikk hva kjøper eventuelt kan foreta seg for å "gå videre" med saken: første insans er forbrukerklageutvalget: kjøper kan kreve et av to: forlange kjøpet omgjort eller forlange et større eller litt mindre prisavslag, eventuelt hive på et for alle praktiske hensyn, urimelig tillegg for påståtte "ulemper" dette måtte ha påført ham. I sistnevnte tilfelle må kjøpers legge frem dokumentasjon og en form for bevis på sitt krav - det er ikke nok å "synes" at de 20.000 kilometerne utgjør en "overpris" stor kroner ditt og datt her - når bilen faktisk er solgt til en såvidt hyggelig pris som det den faktisk er. Da forutsetter jeg at det er en "norsk" bil, med norsk garanti, norsk oppsett på alle vis - de bilene som er RIMELIGERE er i stor grad bruktimport.

Forbrukerklageutvalget har ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-10 12:38:29 +0100

updated 2021-07-10 13:23:01 +0100

I dagens bilverden er papirservice hefte nesten en saga blott og alt foregår elektronisk, vet ikke hvor mange ganger jeg har sett at utfyllingen her er mangelfull fra verkstedene men tar man en telefon så kommer alt for en dag. Det er nesten slik at man må kreve at de stempler her fordi noen liker gamle metoden her. Er annonsen x km og x år og selger sier servicer er fulgt er det unødvendig å egentlig grave i historikken her med med masse bry for kjøper. Det advares alltid mot å annonsere en vare som tilsynelatende er bedre enn den er noe da selger har gjort i dette tilfellet. Det med å omgjøre kjøp kan lett bli en belastining for kjøper så er nok ikke så enkelt desverre. De fleste her lander rundt 10 000 kr som tilbakeføres kjøper og er en helt fair pris for begge parter da man ellers trolig vil se helt andre beløper i kjøpers favør hvis det draes lengre og vi plutselig ser takster som handlere eller leasing selskaper bruker så selger kommer unna med halv pris her. Det som samtidig ikke er nevnt er jo at servicen på 52000 km kan ha vært masse mye dyrere enn servicen på 32000 km og som da også har trigget til ergelse her. Drar kjøper dette lengre så så blir det nok selger som sitter med svarteper her er jeg redd for. Å dra det videre i diverse innstanser er uttrøttende både for kjøper og selger og til sist blir det ingen vinnere her. Man må innse noen ganger at ops jeg gjorde en feil her og faktisk stå for det og mange ganger er jo slik lærdom bra for vi lærer jo faktisk av det. Be kjøper ta en titt på hva som er skrevet i tråden her så blir det nok enighet skal du se.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-11 17:44:04 +0100

The Bottom Line her må jo være at vi alle bestreber oss litt ekstra på å gjøre en best mulig jobb både ved kjøp og salg av vår alles kjære bilen :-) Ellers har Kamerat Wizard et vesentlig poeng: en rettslig konflikt har som regel ingen vinnere, begge parter sitter igjen med en større eller mindre Svarte-Pper! Første hovedsetning er at man alltid skal være klar over den prosesuelle risikoen, altså risikoen for at man selv sitter med den største varianten over temaet Svarte-Per! Det gjelder uansett hvilken side av bordet man sitter på: uansett om man er kjøper...eller selger, eller for den sakens skyld, David mot Goliat....kjøper mot et bilfirma eller en bilimportør, forsikringsoffer mot et forsikringselskap....mange varianter over temaet tvistesaker!

I det hele tatt: uansett hvilken side av bordet man sitter på: man skal alltid være ydmyk, i den forstand at man ikke skal være så forbannade skråsikker på at man har "en god sak"! Sånn er det bare, man skal bevise dette, man skal overbevise retten og dommeren, og nei, en god advokat er IKKE i slekt med julenissen! Lett til at en rettslig tvist er omtrent like forutsigbar som rusissk rullett, om ikke verre: det kan meget vel vise seg å være som russisk rullet med pistol!

Nettopp derfor ville jeg for min del ikke drømt om å lage sjau av 20.000 km fra eller til om jeg var i kjøpers sted! I selgers sted er det litt annerledes, hadde jeg vært selger ville jeg ikke svelget for mange kameler her. Men så hadde nok også jeg sørget for å ha utskrift av bilens historikk og hele pakka tilgjengelig - jeg er vel en smule yrkes-skadd når det gjelder dette med Ordnung muss sein.

Måtte gutta boyz finne frem til en løsning begge kan leve med her - lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger