0

Problem med EQC

spurt 2021-07-05 15:33:37 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Jeg har en EQC som jeg har hatt i snart 1,5 år. Denne bilen liker å bestemme over ting selv når det gjelder hastighet på veiene våre. Elektronikken leser skilter og bestemmer hastighetsbegrensningen men tar mye egne avgjørelser. Dette gjelder når jeg bruker kruskontroll. Hvis jeg kjører da i en sone med 80km grense kan den plutselig bestemme at her er det bare 40 km noe som gjør at bilen bremser kraftig ned. Videre så hender det at den øker hastigheten til 100 km i timen når den ser et skilt Motorvei klasse B. På sjølystveien ved de glatte tingene under bygdøylokket hender det at den vil kjøre i 120 km. Gjennom den nye bjørnegård tunnelen på E 16 sandvika har den mange variasjoner i 80 sonen alt fra 50 -60-70 km. Bile har fått alle systemene oppgradert i slutten av juni i år og Bertel O sten sier da at dette kan forekomme og skylder da på forstyrrelser fra DAB radioen. Jeg synes det kan være trafikkfarlig å kjøre en bil som vil bestemme selv. Synes du at dette kan være riktig.

Øyvind Nordseth

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-05 17:54:47 +0200

updated 2021-07-05 18:14:38 +0200

Jepp absolutt trafikk farlig og om de på Bertel O Steen sier det kommer fra Dab radioen så er det sikkert bare for å ha noe å fortelle deg. Går jo ikke å kjøre med dette systemet i drift hvis plutselig sikkelet lander på innsiden av frontruten når alle bremser aktiveres for å senke farten fra 80 til 40 kmh på et sekund eller så. Det er et software problem her som Mercedes må ta tak i så så du kan pent be de skjerpe undersøkelsene litt og får de det ikke til på ditt lokale verksted så må Mercedes service avdeling koble seg til bilen din for å se på hva som egentlig skjer her. Er heller ikke helt uvanlig med avanserte problemer at en service mann må ta turen til Norge for å finne problemet og da gjerne med en hel røys med deler og komputere for å finne problemet. Diverse Gremlins kan gjemme seg i systemet noe som oppfattes av bilen som en data virus der en rekke parametere ikke stemmer overens. Er det for avansert må bilene noen ganger sendes tilbake til Tyskland og eventuellt destrueres. Mercedes vil ikke ha dette på seg men krever lit pågangsmot fra eier også. Bertel O Steen må gjerne fortelle deg både det ene og det andre om deres tanker om hva som er galt men for deg som kunde og eier er det likegyldig du vil ha en bil som fungerer.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-06 07:32:56 +0200

Det skyldes neppe dab. Dab mottar kun signaler, sender ikke noe ut som kan forstyrre andre systemer. Det er nok så enkelt og så vanskelig som at gps plasserer deg på feil veg. Gps leser av posisjonen din på et punkt. Men gps klarer ikke lese i dybden. Dvs om du kjører i en tunnel, under en bro etc hvor en eller flere veier krysser, så kan gps fort tro du er på en av veiene over eller under deg. De har annen fartsgrense og derved oppfører softwaren seg deretter. Den må nok programmeres til å skjønne hvilken vei du er på, når du har veier på kryss og tvers over og under deg. Det er nok ikke så enkelt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-06 14:48:01 +0200

Dette kan være et barn av samme mor som det problemet VAG hadde tidligere: skiltleseren leser skilt i hytt og p, langt utenfor den "bildevinkelen" man normalt forventer! Ser skiltleseren f.ex et 30-skilt langt der inne i et boligområde når du suser forbi på motorveien, ja da innbiller systemet seg aber pløtzlich at bilen befinner seg i en 30-sone, vips, så henger du i selen mens bilens skrubber fra 110 til 30! Det kan selvfølgelig være flere varianter over dette temaet, men fellesnevneren er at bilen din åpenbart legger feil faktum til grunn for gjeldende fartsgrense!

Denne funksjonaliteten styres av bilens programvare, og burde være en smal sak å løse, dog krever det tid, og det krever en oppdatering. At BOS forsøker å fortelle et eventyr som synes å ligge nær opp til en ansvarsfraskrivelse, er ikke uvanlig blant norske bilimportører, her ville jeg sagt klart og tydelig fra til jeg var blå i trynet, sånt som dette skal ikke forekomme, og må utbedres! Ta om nødvendig saken opp direkte med Mercedes om BOS ikke letter på rumpa og tar dette så seriøst som man bør gjøre! Når det gjelder VAG sitt problem, er jeg usikker på om man har løst problemet, men den foreløgige "fixen" som ble anbefalt av Møller var å slå av den delen av funksjonaliteten som begrenser farta ifht skilteseren inntil videre...det skulle visstnok være mulig.

Bare så det er sagt, jeg har en "yrkesskade", jeg har en inngrodd mistillit til datasystemer. Ja, bilen min har adaptiv cruisekontroll, den skal visstnok også ha en form for fartsbegresning på et eller annet vis. Denne funksjonen har jeg aldri brukt, og om jeg skulle komme i skade for å kjøpe en bil som har en slik funksjonalitet du beskriver, ville jeg slått den tvert av. Om denne funksjonaliteten mot formodning IKKE kunne slås av permanent, ja da hadde det vært en deal-breaker, jeg hadde aldri kjøpt bilen! Så enkelt! Dels fordi mulighetene for at systemet skal feile og gi bla slike problemer som det du opplever, er stor! Og jo mer funksjonalitet systemet har, jo større blir muligheten for at ting kan gå galt! Dernest foretrekker jeg å følge med på farta og gjeldende fartsgrenser selv - når man kjører skal og må sjåfførens oppmerksomhet være på veien og kjøringa! Det kan ikke gjentas for ofte: stol aldri på en himmla datamaskin!

The Bottom Line er at cruisekontrollen som du beskriver, er et STØTTESYSTEM! Ja, en adaptiv cruisekontroll er helt fantastisk når det gjelder å få ned stresset, men dette med fartsgrensa er jo så enkelt som at du endrer hastigheten på cruisekontrollen selv mens du kjører! Man kan mene mye om veivesent og de derre, men man er gjennomgående grundige når det gjelder dette med å opplyse den gemene hop om gjeldende fartsgrense, det er bokstavelig talt en skog avskilt langs veien! I tillegg til skiltene langs veien - som jo er øverste i pyramiden her - presenterer skiltleseren gjeldende fartsgrense ut fra hva den TROR det står ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar