Langt på vei en komplett liste fra Kamerat Wizard, jeg savner imdlertid en mer presis beskrivelse av bilen din: snakker vi TDI....benziner.....automat eller manuell girkasse....firehjulstrekk...? I korthet: hvilken motor du har, gjør en viss forskjell, bla er en TDI mer "nøpen" på oljeskift med filerbytte ved si 15.000 km, du bør skifte dieselfilter innimellom, si ved rundt 100.000 km, og jeg tenker at dersom du snakker fint med gutta ved f.ex Mekonomen eller et annet, uavhengig, autorisert verksted kan du få dem til å sjekke serviceintervallene for bilen din og hva du bør passe på....de fleste verksmestere er greie når du du spør om råd i slike sammenhenger.
Har du automatkasse av en eller annen sort, er det kritisk å skifte olja, intervalllet avhenger av hvilken sort automatkasse du eventuelt har. Er det manuell, kan du stort sett sjekke at det er nok av og til, gjerne spandere et skift etter et par hundre tusen kilometer. Det er altså en vesensforskjell her. Firehjulstrekk er også noe som krever oljeskift, si 60.000 km er den gylne regelen her. I det hele tatt: det er litt hurra for den lille forskjellen her!
Noe som IKKE står i serviceheftet er at det er lurt å sjekke at gummimansjettene på drivakslingene ikke er skadet av og til, si hver høst og vår, når du så alikevel vipper om dekka mellom sommer og vinter og omvendt. Samtidig sjekker du skiver og klosser, be advised, på alle VW har caliperne bak en lei tendens til å gå tregt evnt sette seg bjønn. Demontering og kobberfett er ofte en grei kur, mye billigere enn å skifte caliper. Vær også ops på rust, jeg har alltid sørget for understellsbehanlding med påfølgende etterbehandling av bilene mine, uansett om jeg har kjøpt dem som brukt eller nye. VW etter si år 2000 er dårligere fabrikkbeskyttet enn noensinne før, ja, bunnplata er forsåvidt "beskyttet", men alt som er montert i ettertid er i beste fall "beskyttet med et tynt lag med lakk. Det er noe dritt på norske vinterveier, rett og slett!
En nanne ting som er smart når du skifter dekk, er å bruke kobber fett i høla til hjulboltene, og aluminumspasta på anleggsflaten mellom nav og felg, da slipper du å ta frem latmannsarm og klubbe for å få av hjula. Og det kan ikke gjentas for ofte: bruk moment-trekker eller momentstag når du trekker til hjulboltene, med en FORSIKTIG ettertrekking for å være sikker, først etter at du har løpt bilen rundt med lufttrekkeren, deretter etter at du har kjørt noen mil. Med "forsiktig" mener jeg det broder alltid beskrev som at du plasserer neven MIDT I hjulkrøsset, og siden jeg og brutter hadde armer som vår gode venn Julius....MODERAT med kraft, ikke mer enn når du skal åpne lokket på et syltetøyglass. Enkle råd fra storebror har alltid vært en god rettesnor!
Om bilen ellers er i god stand, kan du forlenge bilens levetid med flefoldige år med ... (more)