Nå snakker vi vel strengt tatt om en ny og uprøvet bil, der det nok vil komme oppgraderinger på både det ene og det andre den første tiden. Om vi ser helt bort fra dette: lading til 100 % hhv xxx km er strengt tatt bare tall, som fremkommer fra beregningsalgoritmer i det vi noe forenklet sett kan kalle elbilens motsvarighet på kjørecomputeren i en konvensjonell bil. Der har vi en tankmåler, vi har en form for forbruksmåling, og vi har en algoritme som beregner rekkkevidde. Den første parameteren her er basert på en nivåsensor i tanken, og som vi vet, en tankmåler er noe vi ikke kan stole på mer enn en politiker....om vi er snille, snakker vi om +/- 10 % eller deromkring.
Forbruksmålingen i en kjørecomputer er som oftest mer nøyaktig, men om vi ser måleteknisk på det, er den altså ikke helt nøyaktig. Det som uansett er helt sikkert, er at forbruket varierer med hvor harde vi er på gassen. Det ser vi på kjørecomputeren: der finner vi vanligvis en verdi for momentforbruk, altså forbruk der og da i et svært begrenset tidsrom - nær opp til en sanntidsmåling. Ser vi på gjennomsnittsforbruket, er det basert på en lengre distanse - et lengre tidsrom, det være seg si over de siste 3-5 kilometerne, eller for den sakens skyld, siden siste tankfylling, eller virkelig "langstids-forbruk", si over noen tusen kiloemter. En kjørecomputer er jo egentlig en regnemaskin med input fra flere kilder - bare fantasien setter grenser her!
Og der kommer vi til dette med "rekkevidde": dette er som regel en beregning som bygger på det vi kan kalle "observert forbruk", normalt sett en variant over de mulighetene vi har over, dvs målt forbruk over så og så mange kilometer, så og så lang tid eller whatever. Det innebærer - som forhandler opplyser - at rekkevidden vil variere med kjøremønsteret - Ford har med rimelig grad av sannsynlighet lagt seg på algoritmer som ligger nær opp til det man har erfaring med fra sine konvensjonelle biler. Legg til at det også i en elbil vil forekomme måletekniske unøyaktigheter, sånn er det bare - det er ikke akkurat kalbirerte sensorer og ditto måleinstrumenter i en bil.
Stikkordet her er altså hvilke algoritmer som ligger til grunn for de forskjellige beregningene, kall det gjerne et sett av regler som sier hvordan beregningene gjennomføres. At de elbilene dere har hatt tidligere fremstår som "annerledes", er ikke mer hokus-pokus enn at fabrikanten - eller rettere programmereren - har gjort ting på en litt annen måte. Si at man legger inn en default verdi - en "fast" verdi - når du nettopp har "fyllt tanken" - og at rekkevidden beregnes løpende med et forbruk som legger et kortere tidsrom, en kortere distanse enn det Ford legger til grunn. Da blir det forskjeller. Hva som er mest korrekt, hva som er best, ja det finner dere ut over tid. Ingenting slår erfaring når det gjelder å kunne utnytte den informasjonen bilens systemer gir dere!
Slik jeg ser det, fremstår det for meg som om Ford kan ha ... (more)