0

Rustproblemer på vwbiler

spurt 2021-06-22 12:48:25 +0100

anonym bruker

Anonym

Har tenkt å kjøpe meg en Skoda Kodiaq og i den forbindelse har jeg et spørsmål. Som kjent har vw bilene litt rustproblemer . Spessielt transporter og audi. Skoda blir jo solgt av vw konsernet så da lurer jeg på om dette gjelder for Kodiaq også

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-22 15:01:05 +0100

Det gjelder i praksis alle biler som ikke blir rustbehandlet av importøren når de kommer til Norge, og ja, det gjelder flere enn Møller. Fra Møllers side har man påstått at "rustbeskyttelsen" bilene har fra fabrikk er "god nok" i mer enn 20 år, vi som har hatt VW en stund vet jo at det ikke er helt sant, og er man litt djevelens advokat her, kan man si det så enkelt som at fra rundt år 2000 and on har det bare blitt dårligere og dårligere. Ja, bilene får en form for rustbeskyttelse av bunnplata, så langt, alt vel...isolert sett kunne dette kanhende holdt et par-tre år. Men den som kaster et raskt blikk under en feiende flott ny bil - igjen - dette gjelder flere bilmerker i det norske markedet - vil man se med et halvt øye at alt som er montert i ettertid - hele gullrekka fra hjuloppheng til fester for ditt og datt - i beste fall er "beskyttet" med et tynt lag med lakk. Å tro at dette holder mål for en norsk vinter, enn si i "saltrike" områder av landet, er som å tro på den kjente Jul E. Nissen: rusta kommer etter kun kort tid, og som vi vet, rust er en prosess som sprer seg som selveste pesten når den først går i gang! Legg til at begrepet "hulromsbeskyttelse" også blir behandlet stemoderlig av de aller fleste...Mercedes er visstnok blant de bedre her...men hvilken overraskelse....det finnes faktisk flere Mercedes-forhandlere som - på tross av at importøren gir beng - tilbyr kundene å sørge for at nybilen blir levert med NORSK understellsbehanlding - utført av velrenommerte stedlige levernadører! Sånn er det hos noen få merkeforhandlere hos Skoda og VW også, og ja, det er altså gode grunner for dette: bilene ruster som kjeks!

Og igjen: selv om enkelte biler i det norske markedet blir rustbehandlet av importøren, man må uansett sørge for ny behandling alternativt etterbehandling etter to-tre år. En antirustbehandling er ferskvare, bla pga mekanisk slitasje/skader under bilen, og/eller fordi "godstoffet" tørker inn og krakkelerer etterhvert. Og/eller fordi fluidbehandling - kall det gjerne sauefett - visstnok skal trenge bedre inn og heller ikke tørke inn. Det siste skal man ta med en stor klype salt, og når det gjelder mekanisk slitasje, er fluidbehandling definitivt ikke evigvarende. Min favoritt er Mercasol, mye fordi jeg har en lokal leverandør som gjør fenomenalt godt arbe', akkurat det er nøkkelen til en god rustbeskyttelse uansett hvilken leverandør man måtte velge. Typisk koster full behandling 5-6000 spenn, mens etterbehandling ligger inntil et par tusen lavere. Helt greit, ut fra kjøremønster osv snakker vi om to-tre år mellom hver etterbehandling. Uansett om man er blant dem som eier bilen fra vugge til grav eller selger den etter noen år, understellsbehanlding er en av de desidert beste og viktigste investeringene man kan gjøre - igjen - uansett hvilket merke man velger. Stikkord: man får IKKE sveisa mye rust for en titusenlapp eller tre!

Jeg har gjennomgående sørget for å understelsbehandle bilene mine i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger