Vectra er da en grei bil på alle vis - men altfor ofte ungdomskjørt og etterhvert noe tilårskommen. I det hele tatt, Opel er en undervurdert bil, mye takket være stemoderlig behandling av både GM og den norske imporørten. Min subjektive oppfatning er at man nok har skjerpa seg de siste åra, så jo, jeg ville nok ikke vært redd for å la jentungen kjøpe Opel...man får deler, man får verstedstjenester praktisk talt "overalt", og det er så greie biler at også far kan skru på bilen for jentungen!
Når det er sagt, bør far bli med jentungen og gjerne sørge for at hun ikke kjøper en "overkul" ungdomsbil, ei heller altfor gammel og istøkkerrusta bil, velg gjerne en "gubbekjørt" en-eiers bil, fortrinnsvis en bil som har blitt jevnlig understellsbehandlet. Ellers ville jeg nok veiet to ting opp mot hverandre her: jentungens økonomi og hensynet til mest mulig "ny" bil. Det siste har med sikkerhet å gjøre: jo nyere bilen er, jo større er sjansen for å få en bil i rimelig god stand. Og nei, det er ikke kjørelengda som dreper en god bil, det er først og fremst antall år på veien. Og som vi vet: innkjøpsrisen er bare en liten del av regnestykket....skal ikke rare reparasjonene til før det virkelig koster titusenlapper! Tenk skjulte feil og mangler, tenk rust-rust-rust! Bruk gjerne litt tid på å finne en god bil, men be advised, spander en NAF-test FØR - FØR - FØR jentungen undertegner kjøpekontrakt. Billigere enn å "oppdage" skjulte feil og mangler i ETTERTID - og mye enklere på alle vis - man kan enten gå videre eller avtale utbedring FØR man undertegner kjøpekontrakten!
Uavhengig av om jentungen har 40' eller 100' å legge i dette, jeg tenker som så at noen tusenlapper fra eller til betyr mindre i den store sammenhengen, om man betaler si en tistusenlapp for en bil som holder et par år lenger - eller sogar ti år lenger - ja da kan man le hele veien til banken! Dette forutsetter selvfølgelig en god bil i utgangspunktet, det forutsetter et normalt godt vedlikeholdsregime - understellsbehanlding inkludert - men som du forsåvidt er inne på - det koster peanøtter i forhold til å bytte bil ofte med de overgangskostnader dette medfører. Sagt på en annen måte: heller en bil hun er fornøyd med en stund, enn en rusthaug som ramler fra hverandre og kanhende holder til første EU-kontroll....40.000 rett i dass........eller enda verre...en bil med skjulte feil av den farlige sorten! Igjen...NAF-test....EU-kontroll og "tilstandsrappporter" er ikke i nærheten av en NAF-test her!!!! Koster som du vet, ikke stort om du er NAF-medlem, med eller uten veihjelp....vel anvendte penger spør du meg....spesielt ved en "førstebil".
FARGEN PÅ BILEN er knekkende likegyldig, merket likeså - velg blant KURRANTE biler, drit i om det er så og så kult...Vectra er vel en av de få som ser kul og er en nogenlunde grei bil. Med kurrante biler tenker jeg på at man skal unngå altfor kompleks mekanikk og ... (more)