0

Burde jeg selge eller håpe det verste er over?

spurt 2021-06-21 16:48:50 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei jeg har en Mercedes Benz fra 2010, som er godt utstyrt med firehjulstrekk, mye ekstra duppeditter og 204 hestekrefter. Denne har jeg nå hat i litt over ett år. ett år og 3 uker for å være eksakt. det siste året har jeg kjørt ca 23 000km jeg har pusset opp og har familie flere steder i Norge så litt kjøring blir det. på dette året har jeg måttet skifte turbo, EGR-ventil, noen dyser/ventiler til turbo og nå har det kommet enda et problem og det er gasspjelet.

jeg har nå snart ikke mer penger å bruke på denne bilen i forbindelse med reparasjoner og jeg synes det er rart alt har kommet fra februar til juni. bilen har ikke gått mer en 171 000km og selger sa bilen var meget godt vedlikeholdt. jeg kjenner selgeren så vet det stemmer. Er det mer og forvente i forbindelse med ting som må skiftes?

jeg vet de brukte noe tid på og få bilen solgt og den sto en lengre periode, kan dette ha noe av skylden?

Hva bør jeg gjøre kan jeg be forhandleren jeg kjøpte bilen av fikse noen av problemene/dekke kostnader eller står jeg på bar bakke med null rettigheter. jeg synes bilen er fantastisk og kjøre og dekker alle mine behov.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-21 22:15:22 +0200

updated 2021-06-21 22:28:25 +0200

Her har kanskje Mr N Wolf rett i at km manipuleres like lett som man leser en melding på Iphonen sin. Er bilen importert, er den chippet, er det tidligere taxi eller kjøreskole bil, har det vært fylt feil drivstoff kanskje ikke av deg men hva med tidligere eier ? . Mercedes lager holdbare dieseler men mandagsmotorer kan sikkert forekomme til og med i 2010 men tviler jo litt uansett på det. Du har absolutt rettigheter her og her kan man vel til og med hevde skjulte feil hvis den har hatt slike motorproblemer som du nevner. En diesel motor har forøvrig ikke gass spjeld det er det bare bensin motorer som har, spjeldet du nevner er nok spjeldet som skal stenge når du går kjapt av gassen for raskt å ha tilgang til turbo trykk når du igjen trår på gasspedalen kall det en slags luft buffer og hindrer en svart sot dott med sot hver gang du går raskt av og på gassen fks ved bykjøring.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-22 09:29:29 +0200

Ja, som Kamerat Wizard antyder, bilen kan være kjørt ovseleg mye lenger, den kan være "tuklet" med, den kan ha minst en tidligere eier som er blant dem som innbiller seg at "aktiv kjøring" er det eneste som gjelder....ofte med kun to posisjoner på gasspedalen - ikkeno' eller bånn gass . hele denne gullrekka er helt fantastisk når det gjelder å ødelegge en ellers god bil, i særdeleshet gjelder dette for en dieselmotor. At bilen var tungsolgt, kan indikere at det er ting som har skremt andre potensielle kjøpere - pris alene er noe en erfaren bilselger vil korrigere rimelig kjapt.

Uavhengig av hva som er den underliggende årsaken her, bilen har tross alt 11 år på veien, det gjør noe med en bil uansett om den så har stjerne i grillen eller ikke. Om bilen i noen grad er neglisert underveis, ja da sitter du uansett med et potensielt vedlikeholdsbehov. De tingene du har skiftet, er forsåvidt ikke noe man burde kunne forvente ved kun 171.000 kilometer på en dieselbrenner, men si at bilen er utsatt for en eller flere av de uheldige omstendighetene som er nevnt her, da må du regne med å skifte sånne ting. Du får trøste deg med at det er lenge til neste gang du må skifte disse delene - krøss fingrene! Men så var det resten av bilen da - slik jeg forstår det, er ditt egentlige problem at du har en berettiget frykt for at andre ting skal ramle av eller gå i støkker!

Ja, det kan skje, men det kan også gå helt greit! Når du fikk skiftet de tingene du nevnte - tok du et ord med verkstedet som gjorde jobben? En god mekaniker vil se mye når han plukker ut f.ex en turbo, han vil også si noe om bilens generelle status. Jeg tenker at dersom bilen hadde vært hinsides alt håp, ville man gitt deg et ord her: man skifter ikke en turbo om motoren er kass - og så videre. Det andre du kan gjøre, er å spandere en NAF-test på bilen din og ta det derfra. Det kan gi deg en indikasjon på om det foreligger andre, skjulte feil og mangler. Når det gjelder rettigheter og plikter osv osv, finner du en grei oversikt HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

I ditt tilfelle forstår jeg det imdilertid sånn at du allerede har skiftet både det ene og det andre. Om du IKKE har hatt en dialog med selger underveis, blir det plutselig atskillig verre: kfr at selger skal få en rimelig mulighet til å utbedre feil og mangler ved eget verksted evnt egen verkstedsforindelse. Ellers har du normalt sett 5 års reklamasjonsrett, gitt at det ikke dreier seg om kommisjonsalg. Uavhengig av hva det er eller ikke er: prøv å komme i en positiv dialog med selger og ta det derfra. Ellers er det mulig å ta saken via forbrukerorganer osv, men be advised, når vi snakker om en 2010-modell er det neppe noe poeng i å ta saken via ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar