0

DPF Peugeot 3008

spurt 2021-06-21 14:34:46 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en Peugeot 3008 2011 modell. Den er kjørt 193 000 km. Jeg fikk opp en melding om at DPF var fare for å gå tett. Jeg var på verksted i dag og fikk målt, de målte til 38,2 prosent tetthet. Jeg skal på langtur i sommer, der bilen vil gå godt varm hele tiden. Bør jeg skifte DPF eller holder det med å rense det?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-21 15:32:47 +0200

Normalt sett skal bilens vanlige rensesykluser være nok, men si at du har hatt en kald vinter der du bor, med mye småkjøring, da kan det skje ting! Det som forundrer meg er at du ikke har fått - eller spurt - verkstedet om råd her - spesielt om det er et merkeverksted skal de ha erfaring med akkurat din bil og vite hva du bør gjøre. Kanhende en telefon er en tanke?

Ellers går jeg går ut fra at du allerede har prøvd å kjøre en tur på noen mil med noe høyere turtall? Om ikke, kan det være verdt forsøk...det er oppskriften for å slukke varsel av denne sorten hos VW med DPF. Du kan også kjøpe en boks med "DPF Cleaner" før du gjør dette, det er i korthet flytende godstoff som du heller på tanken når du fyller diesel. Det fungerer på det viset at det skal gjøre at sot og snafs forbrenner ved lavere temperatur. Finnes både på Biltema og hos BilExtra.

Om det er som andre biler med DPF, har verkstedet også mulighet til å "tvangskjøre" en renseprosess. Dette kan man gjøre et begrenset antall ganger, så må DPF skiftes. Om det ikke er gjort tidligere, er det absolutt verdt et forsøk Ellers vil verkstedet vite om du bør legge i vei på langtur med så og så tett DPF. Det avhenger i stor grad av hvor lang Norgesferien din er påtenkt å være, og ikke minst, hvor du skal. Nå vil vel neppe filteret gå så tett at bilen stopper, men når DPF kokser igjen er det ikke noen "bypass", dvs bilen vil gå dårligere og dårligere. Det ligger også i sakens natur at jo tettere et filter bilr, jo raskere vil sotlag og koks kunne bygge seg opp.

Nå sier du ikke noe om tallet 38.2 indikerer en reduksjon i flow gjennom DPF, eller om det bare er tenk-på-et-tall, men igjen: en telefon og en hyggelig samtale med verkstedet er fornuftig her. Lykke til og god ferie!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar