0

Kundebehandling hos Mazda !

spurt 2021-06-21 12:22:36 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en 2013 modell CX-5 2013 modell som er kun gått 9300 mil og her forleden dag så merket jeg at det var en del ulyd og vibrasjoner under kjøring.Jeg kjører da til Mazdaforhandleren i Vadsø og etter flere små turer med bilen så får jeg følgende beskjed at automatkassen må skiftes ( KUN 9300 mil ) og jeg får et pristilbud fra dem på 60.000 kroner for å skifte til ny automatkasse.Mekanikeren sier at der er en produksjonsfeil på automaten ! Jeg kontakter da hovedimportør , forklarer saken , men blir blankt avvist da bilen er mer enn 5 år ! Dette er foreløpig en elendig service fra forhandler da de innrømmer at kassen innehar en produksjonsfeil og lar kunden få regningen ??? og i tillegg så ligger der allerede en innrømmelse av feilen på prisen av skifte til ny kasse da 60 tusen er egentlig rimelig i forhold til hva det egentlig skulle koste ,,, helt sprøtt . Hjelp mottas med takk ! Mvh. Elma Smuk

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-21 21:59:59 +0200

updated 2021-06-22 06:00:53 +0200

Ja du sier 9300 mil så det vil jo si 93000 km og at bilen er en 3013 modell og således uten garanti. Høres jo ikke ut som du er helt beredt på å høre dette men alle garantier må jo en gang ta slutt og etter min oppfattning er 5 år raust men meg om det og uansett kan du ikke skylde på Mazda ang dette du ville fått samme svar uansett fabrikant av bilen til og med Hos Lexus og Toyota. Produksjonsfeil eller ikke men mener Mazda at det er en produksjonsfeil så ville garantiene på delen vært utvidet men det ville isåfall krevd at bilen hadde fulgt alle servicer og tilbakekallings kampanjer til punkt og prikke ellers er det game over. For nå å kunne forvente noe som helst fra Mazda er det faktisk du som har bevisbyrden ved at du må kunne fremvise delen for Mazda og samtidig overbevise de om at nettopp at denne delen har feilet førte til havari av kassen. Med risk for å stikke hånden i et vepsebol må jeg desverre si at jeg tror ingen kan hjelpe deg her, prøv heller å få en god dialog med Mazda der de kanskje dekker noe av arbeidet med å bytte kassen eller at du får pris reduksjon på bytte kassen men hvor imøtekommende de er kommer kanskje litt ann på hvordan du har opptrådt overfor de. Kanskje Mr N Wolf kan belyse denne saken også slik at man ikke helt må holde seg til en persons utalelse her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-22 09:08:11 +0200

Nja - Kamerat Wizard har fått med seg hele gullrekka her, og ja, man kan endelig forsøke å bruke kjepp på vepsbolet - underforstått forsøke å bevise at dette er Mazda som har slarva under produksjonen - men be advised, det er så små summer involvert at man knapt nok får opp saken for tingretten. Om girkassa hadde ramla i biter og ligget igjen på asfalten etter 5 år og tre dager, ja da hadde man kanhende hatt en sak, men her vil det i praksis være like lett å bevise at dette er Mazda sin skyld som å bevise at månen egentlig er en svær grønn ost!

Nei, dette er ikke første gang sånt skjer, kfr f.ex Subaru som har solgt biler med spennende motorer og nesten like spennnede girkasser gang på gang på gang gjennom en årrekke! I Subarus tilfelle skal vi ikke se lenger hen enn Sverige for å se full tilbakekalling og det hele! Men i Norge? Nada, selv om motorene har rasa som perler på en snor, har Subaru Norge sett en annen vei.

SELVFØLGELIG kan man prøve, men for 60.000 kroner har du lite å vinne og veldig mye å tape. Som Kamerat Wizard antyder, prøv å komme i en positiv dialog med Mazda Norge og merkeforhandleren det er nøkternt realistisk å håpe at du f.ex kan få deler til selvkost og en hyggelig pris på jobben, det kan fort gjøre noen tusenlapper. Win-Win for begge parter ville jeg si, ikke minst deg - og med litt flaks holder den nye girkassa lenger enn bilen! Jeg tenker også at dette alternativet er sikrere og bedre på sikt enn f.ex å få reparert girkassa hos et spesialverksted, spesielt gitt at det kan være en iboende svakhet i din girkasse. Og ja, det er ergerlig, men gitt at bilen din er rustfri (har du nderstellsbehandlet bilen underveis...?) og ellers i mekanisk god stand, vil jeg hevde at alt mellom 40 og 60.000 - for en ny girkasse som kan gi deg en god bil i si 3-400.000 kilometer til om du passer på bilen din like godt som jeg gjør med min - det er en god deal uansett - det blir ikke mange kronasjene pr kilometer eller pr år.

Det er det psykologen og økonomen kaller vurdering av alterantivene: i ditt tilfelle kan du muligens kjøre med girkassa en stund til, men vibrasjoner er noe dritt: det drar med seg andre ting! Før ellers siden vil det oppstå en situasjon der bilen ikke er kjørbar, kanhende med følgeskader, vips, så er bilen verdt kroner 0! Om du skal "ta saken videre" i det være seg forbrukerorganer eller rettsystemet, vil det i beste fall ta mange år og koste ovseleg mykje pengar! Bortsett fra at du risikerer å gå på et tap, vil det ta så lang tid at bilen din meget vel kan bli verdt kroner 0. Kall det gjerne en "bordet fanger" situasjon: det er ekstremt vanskelig å "vinne". Kfr forøvrig at selv om du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar