0

Oljeforbruk på VAG bensinmotorer

spurt 2021-06-20 01:04:39 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei.

Jeg har en 2014 Octavia med 1.8 TSI bensinmotor. Det er kjent at stempelringene på disse (og andre VAG bensinmotorer) resulterer i oljeforbruk, På langkjøring bruker min +- 1Liter olje på 100mil (Ferie-tur). Blir mest småkjøring ellers og jeg fyller olje når jeg får alarm i displayet.

Jeg har lyst på ny bil pga endret behov, men jeg trenger råd i forhold til hvordan jeg skal opplyse om oljeforbruket i en salgsannonse?

Ellers syns jeg det er dårlig av VW/Skoda/Audi og ikke tilbakekalle bilene som har denne feilen til tross for at det da blir mange biler å fikse, så det må dere gjerne kommentere.

Vurderer å ta kostanden selv og få byttet til oppgraderte stempelringer. Hva er OK pris for en sånn jobb?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-20 13:58:59 +0200

updated 2021-06-20 14:00:29 +0200

Norge er et lite land og der det gjerne ikke skapes så stor blest rundt problemer med en model, motor osv så importøren lener seg tilbake og vet utmerket at det nok ikke kommenteres eller publiseres i de bilforumene vi har i Norge de er liksom litt med på lasset her. Se fks på bruktbilguiden her på Broom under Ford Focus står det ikke et eneste ord om 1,0 ecoboost motorens skjulte tikkende bombe der knapt en eneste har overlevd strabasene uten havari. Motoren havarerer gjerne midt på motorveien og i løpet av få sekunder så er det over og faktisk før en eneste varsel lampe tennes i dashbordet og bilen blir skrot hvis nybilgarantien har gått ut. I utlandet er det masse ståhei og massesøksmål mot Ford fodi bileiere er sterke sammen og mediene med deres journalister tar ikke 5 øre for å skrive om dette. Sett i annonse at den bruker noe olje så har du ryggdekning men hvis kjøper spør om hvor mye så må du jo si sannheten. Slik rep kan nok lett komme opp i over 30 000 kr på et verksted så bilen er nok ikke. verdt det, la heller en som kan gjøre dette selv få den for en gunstig pris og sett i kjøpekontrakten at motor nok bør overhales.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-20 15:49:27 +0200

Kloke ord fra Kamerat Wizard, som vanlig! Kan bare tilføye en liten ting: alt mellom 0.5 og 1.0 liter pr 1000 km er egentlig "innafor" det området de fleste bilfabrikanter oppgir som "normalforbruk". Ja, dette er så "vanlig" at den som kjøper ny VW den dag i dag opplever at man får med en liter olje og klar beskjed om å passe på å peile olja, man hevder at bilen "skal bruke" olje når motoren er ny". Vel, det er ikke helt sant - om en motor først begynnerå bruke olja, da går det ikke over av seg selv!

Det er i et nøtteskall det du opplever, og ja, det kan man selvfølgelig mene mye om, jeg tenker at det er flere årsaker til at det er sånn: dels motorens konstruksjon, men også denne nymotens greia med "longlife" service og intervaller for oljeskift på 30.000+. Nei, olja som benyttes i dag er slett ikke "bedre" enn tidligere, den har bare ikke de samme tilsetningstoffene som olja i hine dage. Det har primært med at man vil unngå sot i diverse miljø-duppeditter å gjøre, men olja degraderes altså like raskt som før, og ikke minst: det er egentlig like mye snafs i olja som før - vi se det bare ikke. Den eneste måten å få dette ut fra motoren på, er oljeskift og filterbytte - verken mer eller mindre. Og nei, 1.8 TSI er ikke den eneste motoren fra verken VW eller andre fabrikanter som er oljetørst, fellesnevneren er i mange tilfeller longlife-service. Om det er "rett" eller ikke, jeg er en av mange som har lagt meg på oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring, siden tidenes litt ut på dagen.

Det skal nevnes at jeg også har et par andre mer eller mindre gode vaner: på våre nye VW har jeg konsekvent unngått å jage turtall og/eller gi bånn gass - kall det innkjøring - de første 15-20.000 kilometerne. Ja, "eksperter" påstår at dette er totalt unødvendig på "moderne" motorer, men himmel og hav - det er pinadø samme sorten innmat som det har vært de siste 70 åra, den eneste forskjellen er at man har en oppbygning og konstruksjon som er mer sensibel ifht oljetrykk, kall det gjerne mer "smørekritisk"! Det koster meg ingen verdens ting å være litt "snill" med en ny motor, ei heller koster det meg noe som helst å UNNGÅ Å TREKKE TURTALL før motoren og olja er gjennomvarm! En vane jeg har hatt siden jeg kjørte motorsykkel med datidens høyteknologi for 40-45 år siden, alle som har sett innsiden av en motor vil intiutivt forstå hva som skjer når det av ulike årsaker oppstår smøreproblemer! Legg til at olja i enda større grad enn tidligere er en kritisk del av varmehusholdet i en moderne motor - mange gode grunner til å være litt konservativ her!

Konsekvensen er at jeg aldri noensinne har opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene, verken på familiens VAG-mobiler - rett nok flest dieselbiler ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar