Som Kamerat Wizard sier, denne greia med registerkjede-problemtatikken er løst: Vi snakker om rundt 2013: da gikk man bort fra registerkjede og "tilbake" til en registerreim av en sorten som holder en stund. Vi snakker om sånn circa rundt ANDRE HALVDEL av 2013, eller biler som normalt ble solgt som "2014" årsmodeller i Norge. Når vi snakker FØR 2013, er det litt russusik rullett med i bildet: problemet er knyttet til kamkjedestrammeren, og når den ikke gjør jobben, ja da risikerer man et totalhavari. Ja, enkelte biler har fått en oppgradert strammemekanisme, men i Norge er det ikke mange av disse....det er en kostbar affære...og det har aldri vært noen "tilbakekalling" og utbedring av dette problemet fra fabrikkens side i Europa. Noen biler har fått ny motor der problemet er utbedret....etter et havari. Når dette skjer, er altså litt russisk rulett, men kortversjonen er at man bør styre unna 1.2 hhv 1.4 TSI med kamkjede...dvs frem til 2013.
Ja, for all del, det kan gå bra, det finnes de som kan fortelle om at de har spilt russisk rulett et par ganger også, men jeg tenker at som førstegangsbil er en slik motor veldig lite smart. Den bilen du har sett på, har nettopp en slik motor under panseret, attpå til en hissig variant av sorten. Jeg tenker at en førstegangsbil først og fremst bør være pålitelig og driftsikker, robust nok til å tåle en uerfaren sjåffør. Den bør også være i best mulig stand, primært ifht sikkerhetskritiske ting som bremser og hjuloppheng. å gå for en bil som er "sprek og tøff" er liksom litt selvmotsigende her, om du velger en bil med en helt vanlig konfigurasjon får du mer bil for pengene - les nyere bil, ofte i bedre stand. Vær også klar over at Golf 7 - som faktisk er innenfor rekkevidde innenfor sånn omtrent samme budsjett - er en vesentlig bedre bil enn Golf VI på alle vis. Strekker du budsjettet en titusenlapp til, ja da får du iallefall en grei Golf VII. Da snakker vi 2013-modell and on - 7 år mindre på veien gjør ganske stor forskjell på en bruktbil! Og velger du en bil med det noen kaller "lang" kjørelengde, si 2-300.000 kjørte kilometer - gjerne en bil med dieselmotor - får du enda mer bil for pengene. Spesielt 1.6 TDI er rimelig. Nei, dette er ikke en spesielt "sprek" bil, men min subjektive oppfatning er at den absolutt har mer enn nok ytelse til å holde følge med trafikken her hjemme i Norge. Bør imidlertid prøvekjøres grundig før kjøp - det er en motor som smaker best med automatkasse....det blir mye giring her!
Be advised, det gjør det med både 1.2 og 1.4 TSI også. Det er IKKE spesielt mye anvendbar kraft i disse motorene, og de mister pusten akkurat i tide før førerkortet begynner å hoppe i lomma i en 80-sone. Men greit nok: for deg som skal ha en førstegangsbil kan en liten benziner være helt ... (more)