0

Elbil ladning med ny effektbasert tariff.

spurt 2021-06-17 18:44:57 +0100

Hei Benny, Jeg har montert en hjemmelader i garasjen som kan lade vår nye bil med 32 amp. Nå kommer noe som kalles:" Effektbaserte tariffer, betyr at kunder som bruker mye strøm på en gang og dermed belaster strømnettet mest må betale mer enn før." Vil det si at jeg bør bruke det som kalles en nødlader (8 amp) for å spare penger? Selv om dette ikke er like trykt som ladeboksen jeg har installert fra Wallbox? MVH Roger Nikolaisen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-20 16:08:01 +0100

En tilføyelse her: ser at en av direktørene i NVE slapp sekken ut av katten eller omvendt forleden: nå er tallet "140 milliarder" konkret lagt på bordet - for neste 10-års periode. Den som ser rundt seg og tenker på hvor mye infrastruktur dette egentlig dreier seg om, vil imidlertid raskt innse at vi snakker om minimum 20 år med mye godt arbe' her - det er forøvrig hva NVE har opplyst tidligere.

Så nei, det er ingen vei utenom "medisinen" her, vi må alle belage oss på høyere strømregninger i årene fremover. For de som har elbil, vil det selvfølgelig bli en tilleggskostnad som havner på strømregninga istedetfor på regninga på Circle-K kortet, men som nevnt over, det er politisk bestemt at transport skal koste i Norge. Sånn er det bare! Ja, vi kan nok i noen grad tilpasse oss ved "smart" styring av strømforbruket, f.ex la varmtvannsberederen være tidstyrt og stå på primært om natta - ikke spesielt lurt for levetiden på tanken - og vi kan gjøre ting og tang med andre strømforbrukere. Med elbilen kan vi også bruke tidstyring - for all del! Men en nettavgift, som altså tegner til å bli fastsatt ut fra gjennomsnittlig effektuttak i en periode av året der dette er på sitt høyeste, er verre å komme utenom. Da må man enten fyre med ved eller ha en form for intelligent styring av effekt-uttaket i huset som f.ex lar alle duppeditter som trekker mye strøm få "sin" tidsluke: f.ex slå av varmtvannstanken når elbilen lades og vice versa. Om man ikke vil intersere i en intelligent "storebror" i sikringskapet som passer på dette, ja da kan man gjøre som sist vi hadde "effektbasert" tariff: springe rundt og slå av strømforbrukere når nåla på strømmåleren på kjøkknet bikka over den røde streken som markerte "overforbruk"!

"Fremskritt" kaller noen det. Mon det? Jeg tenker at vi i Norge faktisk har mer enn nok billig vannkraft til å holde strømprisene på et slikt nivå at alle kan unne seg å ha det varmt i huset om vinteren. Det er åpenbart ikke politikerne enige i - nå skal vi altså betale en strømpris som er basert på "markedspris" - konsekvensen av alle kablene mot EU - og på toppen skal vi betale dyrt for en storstilt "elektrifisering", der man nok må erkjenne at ikke riktig alt er like fornuftig. Men sånn er det bare, og det vil være sånn utavhenig av hvem som har regjeringsmakta.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-18 12:00:20 +0100

Nja....be advised...ja...det er forsåvidt korrekt at argumentet for å rulle ut de ny strømmålerne over det ganske land på folkets regning var å innføre differensierte strømpriser basert på tid på døgnet. Dette ble gjort "spiselig" ved å argumentere for at ønsket å spre forbruket over hele døgnet og derved unngå å måtte dimensjonere nettet etter forbrukstoppene. Igjen: differensiert strømpris.

Men, det et stort men: regjernings siste endringsforslag går ikke på strømprisen, det går på nettavgiften, der ser man for seg å legge enkeltkundenes gjennomsnittlige effektuttak - det være seg med utgangspunkt i den måneden som gir høyest gjennomsnittlig effektuttak eller annen beregningsmodell - og fastsette nettaviftten ut fra dette. Det gir seg selv at dette vil kunne medføre tildels betydelige økninger i nettavgiften - og derved strømregninga - for folk flest. Alle som har en drøss unger ogvaskemaskin, varmtvannsbereder, alle som varmer opp huset med strøm, og ikke minst, alle som har kjøpt seg en elbil eller to og investert i forskriftmessig lading, gjerne med litt effekt, vil få en aldri så liten bekreftelse på at nei, elbil er faktisk ikke noen "free lunch". Ja, man kan selvfølgelig redusere ladestrømmen på den ene eller andre måten, men slik vi kjenner myndighetenes taktikk ved tidligere anledninger: man kommer til å legge "trappa" for avgiftsberegningen sånn at man maksimerer avgiftsgrunnlaget - dvs at det er Ola og Kari Gjennomsnitts-Nordmann som skal dekke inn den største delen av dette gildet.

Og gildet som skal betales - det er en tildels massiv oppgradering av såvel høyspent-nettet som distribusjonsnettet. Dels har dette i stor grad vært forsømt i en årrekke, dels har vi et problem i form av at mesteparten av distribusjonsnettet er av den meget enkle sorten - for å spre penger bestemte politikerne i all sin visdom en gang i tiden at IT-nett var tingen.....vel...det er det IKKE, spesielt ikke når man har fått den fikse ideen å "elektrifisere" kongeriket! Nettopp dette med "elektrifisering", ikke minst av nordsjø-virksomheten, er det som virkelig driver kostnadene ved dette gildet like lukt til himmels. Nei, det er ikke elektrifiseringen av veitrafikken alene som er kostnadsdriveren her, men du og du, det helper godt på! Så nei, elbil er IKKE noen "free lunch"!

Vi snakker med rimelig grad av sannsynlighet om et tre-siffret antall millarder før moroa er sånn nogenlunde i mål, og det vil ta både et og to tiår. Legg til den prisdrivende effekten av utenlandskablene, vips, så går vi en fremtid med "europeiske" strømpriser i møte!

Og nei, ikke gå over til "nødlading" for å spare penger, det koster mer å svi av huset! Elsikerhet er en kritisk faktor ved alle el-installasjoner, og "nødlading" av elbil burde vært forbudt ved lov! Det er det faktisk også - det er bare mange som later som om det ikke er det! Men det er med rimelig grad av sannsynlighet flee muligheter for å begrense strømmen på det være seg laderen på veggen eller i bilens elektronikk, det er der du bør undersøke hva som kan gjøres først! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-18 06:39:33 +0100

Slik jeg tolket det, så vil det bli ekstra avgifter for folk som bruker mye strøm når på døgnet strøm nettet er høyt belastet. Hvis du har til elsempel en ladeboks fra Easee og strøm via Tibber, lader Tibber når strømmen er billigst på natten. Mange nye elbiler kan du også sette lading til om natten, når strømmen og forbruk er på det laveste. Så jeg synes du definitivt skal bruke ladeboksen du har montert, sikkert og billigere. Og nødlader nettopp en nødlader, og bør ikke brukes mer enn den må. Mvh Trond

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger