Nja....be advised...ja...det er forsåvidt korrekt at argumentet for å rulle ut de ny strømmålerne over det ganske land på folkets regning var å innføre differensierte strømpriser basert på tid på døgnet. Dette ble gjort "spiselig" ved å argumentere for at ønsket å spre forbruket over hele døgnet og derved unngå å måtte dimensjonere nettet etter forbrukstoppene. Igjen: differensiert strømpris.
Men, det et stort men: regjernings siste endringsforslag går ikke på strømprisen, det går på nettavgiften, der ser man for seg å legge enkeltkundenes gjennomsnittlige effektuttak - det være seg med utgangspunkt i den måneden som gir høyest gjennomsnittlig effektuttak eller annen beregningsmodell - og fastsette nettaviftten ut fra dette. Det gir seg selv at dette vil kunne medføre tildels betydelige økninger i nettavgiften - og derved strømregninga - for folk flest. Alle som har en drøss unger ogvaskemaskin, varmtvannsbereder, alle som varmer opp huset med strøm, og ikke minst, alle som har kjøpt seg en elbil eller to og investert i forskriftmessig lading, gjerne med litt effekt, vil få en aldri så liten bekreftelse på at nei, elbil er faktisk ikke noen "free lunch". Ja, man kan selvfølgelig redusere ladestrømmen på den ene eller andre måten, men slik vi kjenner myndighetenes taktikk ved tidligere anledninger: man kommer til å legge "trappa" for avgiftsberegningen sånn at man maksimerer avgiftsgrunnlaget - dvs at det er Ola og Kari Gjennomsnitts-Nordmann som skal dekke inn den største delen av dette gildet.
Og gildet som skal betales - det er en tildels massiv oppgradering av såvel høyspent-nettet som distribusjonsnettet. Dels har dette i stor grad vært forsømt i en årrekke, dels har vi et problem i form av at mesteparten av distribusjonsnettet er av den meget enkle sorten - for å spre penger bestemte politikerne i all sin visdom en gang i tiden at IT-nett var tingen.....vel...det er det IKKE, spesielt ikke når man har fått den fikse ideen å "elektrifisere" kongeriket! Nettopp dette med "elektrifisering", ikke minst av nordsjø-virksomheten, er det som virkelig driver kostnadene ved dette gildet like lukt til himmels. Nei, det er ikke elektrifiseringen av veitrafikken alene som er kostnadsdriveren her, men du og du, det helper godt på! Så nei, elbil er IKKE noen "free lunch"!
Vi snakker med rimelig grad av sannsynlighet om et tre-siffret antall millarder før moroa er sånn nogenlunde i mål, og det vil ta både et og to tiår. Legg til den prisdrivende effekten av utenlandskablene, vips, så går vi en fremtid med "europeiske" strømpriser i møte!
Og nei, ikke gå over til "nødlading" for å spare penger, det koster mer å svi av huset! Elsikerhet er en kritisk faktor ved alle el-installasjoner, og "nødlading" av elbil burde vært forbudt ved lov! Det er det faktisk også - det er bare mange som later som om det ikke er det! Men det er med rimelig grad av sannsynlighet flee muligheter for å begrense strømmen på det være seg laderen på veggen eller i bilens elektronikk, det er der du bør undersøke hva som kan gjøres først! Lykke til!