0

Lufttrykk i dekkene

spurt 2021-06-13 11:06:41 +0200

Hei, jeg har lenge tenkt på dette da jeg nå i våres skiftet dekk. Der dekkene ble lagt om hadde de fylt veldig mye luft i dem (langt over 50psi) på min bil skal det være 32 psi både foran og bak. (32 psi = 2,2 bar) Korrigerte dette hjemme etter skifte, men jeg sjekker alltid på en bensinstasjon, men er alltid i tvil hva som er riktig og spesielt i år da jeg korrigerte til riktig lufttrykk og var innom en annen stasjon. Og da viste den måleren bare 1,7 bar. Det blir ofte påpekt at riktig dekktrykk er viktig både med tanke på slitasje, sikkerhet osv. En differanse på her 0,5 bar er mye. Jeg liker å bruke psi da det er mer nøyaktig. At det er differanse på målerne på bensinstasjoner er jeg ikke i tvil om, men hvor stor differanse er akseptabelt i dekktrykket. Dekktrykket endrer seg også med temperaturen. Jeg har en manuell måler fra PCL som jeg føler gir det helt rette trykket. Den finnes på denne nettsiden https://www.pclairtechnology.com/tyre.... Det var en som sa til meg engang at denne type målere er det enste som gir riktig trykk. Min måler har jeg hatt siden 70tallet. Det jeg prøver å få frem her er det så stor fare om dekktrykket variere noen psi, pga lufttemperaturen vil det aldri kunne bli helt riktig. Hilsen Lars Torbjørn.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-13 17:45:58 +0200

Nei, det er ingen fare om luftrykket avviker bittelitt fra "fasiten". Hvor stort avvik du kan ha uten at det har konsekvenser i form av økt slitasje, avhenger imidlertid av flere faktorer, den mest åpenbare er dekkdimensjon og bilens faktiske totalvekt der og da. Kast et blikk i bilens instruksjonsbok, der vil du finne at anbefalt lufttrykk varierer med både dekkdimensjon og hvor mye last du har i bilen. Noe fornenklet sett, om du har x % for lite i forhold til anbefalt lufftrykk uten last og hiver inn full nyttelast, vil det ha større negativ effekt enn om du ikke hadde all denne ekstra vekta! Og som vi vet - de færreste er som deg (og meg) og måler lufftrykket jevnlig - for ikke å snakke om at de færreste gidder å pumpe inn ekstra luft når de skal ha med seg hele slekta og pikk og pakk på det være seg helgetur eller "Norgesferien"! Ja, x % kan påvirke både ifht slitasje og endrede kjøreegenskaper, spesielt ved mye last, men det skal en del til før det forringer kjøreegenskapene så mye at det blir problematisk - enn si en åpenbar sikkerhetsrisiko.

Det er sagt mye om dette, bla vil du få betydelig økt risiko for vannplaning ved feil lufttrykk, og ved 30 % for lavt lufftrykk vil dekkenes levetid halveres...og drivstoffofrbruket øker visstnok 6 % vet mellom 0.6 og 1.0 bar for lite trykk....min subjektive oppfatning er at begge disse tallene er en betydelig underdrivelse...i praksis vil kun et dekk på bilen med så lite trykk gi mellom 10 og 20 % økt forbruk. Ellers merker man jo dette rimelig kjapt....bilen blir veldig tung å styre her!

I min verden er et fornuttig "vindu" å holde seg innafor med sommerdekk +0 / - 10 %. Det oppnår jeg ved å sjekke sånn omtrent annenhver måned - i praksis når jeg legger om dekk og en gang eller to mellom dekkskiftene - oftere om jeg skal kjøre med mer last. Sjelden det er nevneverdig avvik, det ligger godt innafor 10 %, og ja - også jeg har en nogenlunde "korrekt" trykkmåler, i den grad ukalibrerte måleinstrumenter i garasjen hos oss vanlige dødelige er korrekte :-) Bensinstasjonenes trykkmålere er like pålitelige som en politiker før valget, sier ikke mer :-)

Og som du er inne på, lufftrykket måles fortrinnsvis med "kalde" dekk, dvs sånn omtrent luftemperaturen i skyggen. Forskjellig temparatur kan utgjøre iallefall 0.2 til 0.3 bar. Ellers er verken for høyt eller for lavt luftrykk bra, det forringer kjøreegenskapene, det gir økt slitasje, og for mye lufftrykk øker også dekkstøyen markant. Unntaket er vinterdekk, der anbefaler dekkbransjen at man fyller 10 % ekstra, begrunnelsen er knyttet til volumet av kald luft, og som kjent det hender faktisk at det blir kaldt her hjemme, vinteren er ennå ikke avskaffet! Herfra tar jeg også min tommelfingerregel og tankegangen om at 10 % er et fornuftig vindu å holde seg innenfor. Men det forutsetter altså at man har sånn passe kontroll med hva man faktisk måler, stikkord: at trykkmåleren man bruker ikke er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar