0

Kjøpe Tesla uten garanti?

spurt 2021-06-11 17:28:38 +0200

anonym bruker

Anonym

Vurderer å kjøpe en 4 år gammel Tesla S. Altså et år til garantien går ut. Er dette et sjansespill, med stor sannsynlighet for store utgifter? Eller er det blitt en tildeles pålitelig bil? Vet at kvaliteten har kommet seg de senere årene. Men vil spare ca. 4000 i mnd på bom og drivstoff.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-12 14:05:45 +0200

Med utgangspunkt i den antatte månedlige besparelsen tenker jeg at det primært dreier seg om til og fra jobben kjøring, med typisk 10-12 mil daglig med en bompassering hver vei. Altså ikke noen voldsom distanse, men med bompenger på toppen av norske drivstoff-avgifter, blir det penger av det. Her er det tre ting du bør ha i bakhodet: bompengeinnkreving for elbiler vil komme før vi aner, det er så enkelt som at politikerne følger nøye med på antallet elbiler som passerer gjennom bommene både her og der! På et punkt vil "inntektstapet" oppleves som så smertelig at man klasker til med bompenger - uansett hva elbilforeningen og resten av hylekoret måtte "synes".

Dernest må du ha mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Uten dette er du henvist til å betale relativt dyrt for strømmen ved kommersielle ladetilbud.

Den tredje tingen du bør spørre deg selv om: hvorfor i alle dager gå for en brukt Tesla når du kan kjøpe f.ex en ny Nisseleif for såvidt over 200.000 kroner ? Rett nok noe kortere rekkevidde, men legger du på en hundretusenlapp til, får du rekkevidde som burde kunne bringe deg til og fra jobben året rundt - igjen gitt at vi snakker om 10-12 mil totalt - eventuelt litt til. Ja, for Tesla-menigheten er sikkert Model S kule greier, men trenger du egentlig å drasse på over to tonn bil for å bringe deg sjæl og matpakka til og fra jobb? Og for "Norgesferien"....både Nisseleif og et par-tre andre elbiler av den fornuftige, passe store sorten fungerer mer enn greit nok som familiebiler også! Nei, de er ikke riktig like store, men det dreier seg om tilpasninger - og dette med "tilpasninger" er noe du uansett må gjøre om du konverterer til elbil!

At det er overveiende sannsynlig at en Model S påfører deg store utgifter? Garantert, det er en relativt tung bil, selv om du mot formodning skulle slippe ekstraordinære reparasjoner av den virkelig dyre sorten de første tre-fire åra - krøss fingrene - er bilen såvidt tung at både hjuloppheng og bremser er mer utsatt for slitasje enn på en bil som veier halvparten. Og når ting må skiftes, ja da koster det mer. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det forbli: en bil som veier si et tonn ekstra, har en lei tendens til å gi mening til ordtaket "det koster å være kar". Enkelte påstår også at de må skifte dekk veeeeeeeeeeeeeeeldig ofte, det kan ha en viss riktighet, mye vekt og "fantastisk" ytelse gjør noe med dekkslitasjen også. Med "tøffe" dekkdimensjoner, høy lastindeks og ditto hastighetsindeks vil man meget raskt oppdage at dekka koster skjorta! Om jeg hadde vært i arbe' ennå og hadde sett i retning av elbil, ville jeg gått for en helt vanlig, trøtt og kjedelig Nisseleif, E-Golf, Zoe....whatever....alt annet enn Tesla! Noe kynisk sett: Model S - eller hvilken som helst annen Tesla - er ikke bedre på noe som helst av det som er viktig for en pendlerbil! En annen ting som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar