Som Benny er inne på, det vannet du drasser inn i bilen med skoene, gjørme, snø, salt, whatever, alt sammen havner jo ganske ofte i bunnen av bilen. Om setefestene er så genialt designet at de ligger bokstavelig talt i bunnen av bilen - slik de gjør på en del biler - ja da skjer det ting! Er du heldig, er det bare festet som ryker, gjerne sveisen når den blir svekket nok. Andre ganger følger gulvet med, tro meg, jeg har opplevd flere spennende varianter over temaet! Rett nok på biler som er litt eldre enn du snakker om her - bla en Lada anno 1974. Aber pløtzlich satt jeg nær,est i baksetet, gjett om jeg var glad for å ha lange armer! Dagen etter skulle jeg til Biltilsynet, noen trebiter, litt sort tectyl og lange 8 mm skruer og svære skiver løste problemet, men det er jo ikke helt greit da - verken at ting ruster som kjeks eller sånne nødreparasjoner.
I ettertid har jeg funnet en enkel kur som iallefall reduserer sånne ting veldig: skålformede matter, alternativt en kombinasjon av en matte med gummi på baksiden med en vanlig gummimatte med markant mønster som tar opp en del vann på toppen.....og jevnlig tømming av vann...tørking av bilens matter osv osv...spesielt om vinteren. Kjekt med garasje av og til - der har jeg forøvrig også avfukter. Ja, man kan selvfølgelig også strippe teppene og påføre sink og f.ex et tynt lag med et produkt som Mercasol...men holder du det tørrt...burde det normalt sett gå greit!
Og nei, .om du ikke har lekkasje et sted...det være seg i klima-anlegget eller f.ex frontruta...eventuelt en tett drenering i motorrommet ved torpedoveggen sånn at heile massan kommer inn i bilen istedetfor å renne ut der det skal...så er det altså så enkelt som det vannet du drasser inn med sko og støvler! Og det kan være ille nok!