0

Hvorfor er ofte setefester og annet rustet innvendig i bruktbiler

spurt 2021-06-11 10:46:13 +0200

anonym bruker

Anonym

Har sett på flere bruktbiler i det siste - ulike bilmerker - felles er at mange av 2005 til 2010 modellene har rusten setefester og annet nær gulvene - nå lurer jeg på hvorfor? blir bilene vasket med store mengder vann innvendig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-11 10:55:10 +0200

Heisann og takk for interessant spørsmål. Jeg kjenner ikke til at dette er noen utbredt problemstilling, slik i utgangspunktet. Men vet at det forekommer på i alle fall noen biler som trekker godt på årene …

Har selv en gammel Audi A4 med en del rust, men setefestene er i alle fall ikke rustne. Heller ikke på min snart 50 år gamle Volvo.

Jeg tror ikke innvendig vask med mye vann er årsaken her.

Det er nok snarere snakk om vann, slaps og ikke minst salt utenfra som påvirker dette mest. Sammen med en kombinasjon av ikke altfor god stålkvalitet (få land i verden salter veiene sine …) og relativt tynne plater for å bidra i den evige kampen mot vekten.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-11 16:24:23 +0200

Som Benny er inne på, det vannet du drasser inn i bilen med skoene, gjørme, snø, salt, whatever, alt sammen havner jo ganske ofte i bunnen av bilen. Om setefestene er så genialt designet at de ligger bokstavelig talt i bunnen av bilen - slik de gjør på en del biler - ja da skjer det ting! Er du heldig, er det bare festet som ryker, gjerne sveisen når den blir svekket nok. Andre ganger følger gulvet med, tro meg, jeg har opplevd flere spennende varianter over temaet! Rett nok på biler som er litt eldre enn du snakker om her - bla en Lada anno 1974. Aber pløtzlich satt jeg nær,est i baksetet, gjett om jeg var glad for å ha lange armer! Dagen etter skulle jeg til Biltilsynet, noen trebiter, litt sort tectyl og lange 8 mm skruer og svære skiver løste problemet, men det er jo ikke helt greit da - verken at ting ruster som kjeks eller sånne nødreparasjoner.

I ettertid har jeg funnet en enkel kur som iallefall reduserer sånne ting veldig: skålformede matter, alternativt en kombinasjon av en matte med gummi på baksiden med en vanlig gummimatte med markant mønster som tar opp en del vann på toppen.....og jevnlig tømming av vann...tørking av bilens matter osv osv...spesielt om vinteren. Kjekt med garasje av og til - der har jeg forøvrig også avfukter. Ja, man kan selvfølgelig også strippe teppene og påføre sink og f.ex et tynt lag med et produkt som Mercasol...men holder du det tørrt...burde det normalt sett gå greit!

Og nei, .om du ikke har lekkasje et sted...det være seg i klima-anlegget eller f.ex frontruta...eventuelt en tett drenering i motorrommet ved torpedoveggen sånn at heile massan kommer inn i bilen istedetfor å renne ut der det skal...så er det altså så enkelt som det vannet du drasser inn med sko og støvler! Og det kan være ille nok!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-12 08:08:59 +0200

Rusten du gjerne på sete fester og under setene når du støvsuger er ufarlig og kommer netop av at under seter er det ubehandlet flikk og på sete skinnene også og der det er lakk er det bare for syns skyld. Det er vårt klima som gjør dette med at vi stadig drar inn i bilen snø og slaps som fordamper og fører til høy luftfuktighet ref dugg på innsiden av vinduer og som igjen fører til rust. Vi kan avhjelpe dette med å unngå så langt det går å sparke av snø og slaps før vi setter oss inn og tømme av gummi mattene ofte.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar