0

Er ikke jekk og hjulmutter-nøkkel standard utstyr lenger?

spurt 2021-06-10 09:51:22 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. For noen uker siden kjøpte jeg en RAV4 PHEV 2020modell. Liker bilen men ble litt forbauset da både jekk og mutternøkkel manglet. Har sent spørsmål (gjennom Toyota appen MyT) om hva jeg skal gjøre (om Toyota har forslag til hva jeg bør gjøre) når det blir tid for dekkskifte før vinteren men ingen tilbakemelding, så langt. Vage tilbakemeldinger fra bilselger men antydet at Toyota veihjelp var løsningen ved uhell på tur. Det er jo for så vidt greit, men her er det snakk om å skifte fra sommer til vinter og motsatt til neste vår. Lurer også på hvor (foruten Toyota) jeg kan kjøpe en "godkjent" jekk for min bil, slik at jeg selv kan skifte dekk - ved behov.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-10 17:15:02 +0100

At det ikke følger med verken ditt eller datt, er ikke så uvanlig som vi gjerne vil tro! Ja, en gang i tiden var noen av oss bortskjemt med biler fra det som engang var SSSR, der fulgte det med nok verktøy til å åpne et mindre automobilverksted! Selv min Lada anno 1974 hadde hele pakka, inkludert karosserijekk, pumpe, lufttrykkmåler, diverse mutternøkler og fastnøkler, ja, til og med arbeidslampe og dekkspaker var med - det eneste som manglet var lappesaker! Min fars Moskwitch anno 1958 hadde enda mer verkøy, har faktisk karosseriklubba ennå! I instruksjonsboka var det forøvrig det man trengte for å gjøre det meste - også den står i hylla her hjemme fremdeles!

Riktig der er vi ikke i dag, og man resonnerer kanhende sånn hos Toyota at når du ikke har reservehjul lenger, ja da trenger du ikke verken jekk eller mutternøkkel heller! Tipper man har spart litt på å droppe dette tullet med "nødreparasjon" også - det fungerer jo dårlig uansett! En annen mulighet er jo at forrige eier har vært av den sorten som samler...eller roter vekk...sånt skjer.

Men altså...sjekk intruksjonsboka og se hva som står om jekkfester der...ta en titt på bilen og finn igjen disse. Deretter tar du en tur til en dertil egnet forhandler av bilrekvisita, gjerne en av dem som har litt mer personlig service, litt mer kvalitet og ikke minst, mer kunnskap enn f.ex Biltema. Koster litt mer, men iallefall den jekken du skal ha med i bilen, bør være av den sorten som er litt mer robust, som passer til jekkfestene - lett å bruke også om du står langs landeveien i mørket og fomler. RAV4 er relativt tung, så jeg ville tenkt på saksejekk her, få gjerne med deg ekspeditøren ut for å se på hva som passer best. Ja, en saksejekk krever mer kraft enn en to-tonner av den hydrauliske sorten, men saksejekken har en sånn derre brakett på toppen som gjør den lettere å bruke langs landeveien. Ikke velg den minste sorten - de knekker for et godt ord. I samme slengen kjøper du et hjulkryss, velg også her et LITT dyrere av sorten, de rimeligste bøyer seg, iallefall for de av oss som har overarmer som Schwarsenegger! Eventuelt en sånn derre tilpasset pipe med "latmannsarm", de tar mindre plass i bilen, men be advised, du jobber raskere med et hjulkryss!

Ja - i hine dage fantes det spesialtilpassede karosserijekker, stilige greier, som regel utrolig lette å bruke, men jekken av den sorten til Laddisen min var jo pinadø innpå en meter lang! Lenge siden jeg har sett sånne nå - de fleste som følger med bilene i vår moderne tid er saksejekker eller varianter over temaet. Og bare så det er sagt: når jeg kjører på langtur, tar jeg alltid med en del ting og tang, selv om jeg nå har en nesten-ny bil: deriblant har jeg alltid med hjulkryss eller lignende, en liten hydraulisk jekk eller en liten garasjejekk, lufytrykkmåler, en liten kompessor og og selvfølglig ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger