0

Passat alltrack

spurt 2021-06-09 08:00:27 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg tenker å kjøpe meg en firhjulstrekk stv. 2014-15 mod. Rundt ca 200-230' med 170-180hk. Ser at Passat og Skoda Oct. ligger ute med ca samme pris og hk. Hvilken bil ville du ha kjøpt?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-09 13:26:00 +0200

Her er det strengt tatt sånn at noen liker mora, andre foretrekker dattera! Rett nok er det ikke helt mor og datter vi snakker om her, men Passat er litt større enn Octavia, mest utenpå, men du har nok noen centimetel mer plass her og der med Passat. Ellers har jeg ikke i hodet når Passat Alltrack fikk siste generasjon Haldex....altså Haldex 5. Octavia fikk dette i andre halvdel av 2013, og man skulle jo tro at Passat fikk dette tidligere, men jeg mener å erindre at Passat B6 ble levert med Haldex 4 til og med 2014. Passat B7 - som nok er den første generasjonen Passat med Haldex 5 - kom til Norge med årsmodellen 2015 - altså i andre halvår 2015. Det som kompliserer her, er at Alltrack på sett og vis er en outsider, den ble produsert med B6 som utgangspunkt litt lenger.

Haldex 5 er vesentlig bedre enn Haldex 4. Dersom du synes Passat frister mest, er det altså fornuftig å sjekke dette når du finner interessante biler - om så skulle være - kan du gå via regnummer....biltilsynets offentlige registreringsdata og chassisnummer...og en rask telefon til Møller eller en merkeforhandler. Ellers får du "mer bil" for pengene om du velger en vanlig Passat stasjonsvogn, Alltrack-utgaven var overprisa når den var ny, og den er ofte overprisa i bruktmarkedet. Det eneste du får "mer" er litt ekstra bakkeklaring og jalla plastdeksler her og der. Min subjektive oppfatning er at for alle praktiske hensyn, en vanlig stasjonsvogn er et bedre valg.

Octavia på sin side har et feiende flott design, etter min oppfatning er den penere å se til, bilene er som regel godt utstyrt, og du har egentlig Golf i bunnen. Du får også Octavia med forskjellig bakkeklaring, mener man har tre varianter over temaet: "vanlig", + 2 cm eller deromkring og Scout, med enda et par cm bakkeklaring. Scout har også jalla plastdeklser og "stilige" SUV-detaljer for de som synes sånt er....stilig...men igjen...en helt vanlig stasjonsvogn er det beste valget for de fleste. Mhp bakkeklaring og "fremkommelighet" er Octavia så alikevel en bil med svært korte overheng foran og bak. Det innebærer at det skal mye til før du ikke kommer frem så lenge det er noe som minner om vei - det skal mye snø til før du får problemer - og utenfor veien - der har faktisk verken Passat med eller uten "Alltrack" på rumpa eller Skoda med eller uten "Scout" på rumpa noe som helst å gjøre....dette er og blir stasjonsvogner som liker seg best med vei under hjula. Mhp fremkommelighet - er det vinteren som er bakgrunnen for at du ønsker deg firehjulstrekk, er valg av dekk mye, mye mer kritisk enn et par cm fra eller til med bakkeklaring. Velg Nokian Hakkepellitta med eller uten pigg, da har du de beste dekka for krevende vinterforhold. Er du mer "allround" typen, f.ex i Oslo og omegn, velger du Continentals vinterdekk. Verre er det ikke.

BAKDELEN med mer bakkeklaring er innlysende: en ordinær ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar