Trampeklapp for en grei oppsummering av alt det gode med vår alles kjære Lada! Ellers kan jeg tilføye at njaaaaaaaa....det elektriske anlegget kunne være litt spennende, det var litt mer enn "litt" inspirert av Fiat. Når det er sagt, skjemaet som fulgte med i instruksjonsboka frem til 80-tallet her hjemme, var mer enn godt nok, og man trengte IKKE være ingeniør for å jobbe med verken det elektriske eller resten av bilen. Det var også helt kongelig moro å studere instruksjonsboka, der var det bla ført opp olje osv for alt fra subtropisk klima til Sibir og litt til! Firkantladdissene og Niva hadde jo også start-sveiv...veldig greit å ha om det ble 30-40 minus. Jeg har selv sparka i gang Laddisen min i 40 minus, med trykk på "sparka", man satte bare sveia i hølet, snurra til rett før to av stemplene lå rett før øvre topp-punkt, så brukte man foten på sveiva, nesten som kickstarten på en motorsykkel, og trødde til. Å bruke armen var ikke lurt, bilen kunne faktisk slå tilbake! Blant det man ellers fikk, var komplett instrumentering, verktøysett som var tilstrekkelig til å åpne et mindre automobilverksted, et fantastisk varmeapparat og ikke minst, en bil som ga ord som "robust" og "ekstremt driftsikker" mening. Varmeapparatet var spesifisert til å gi +28 inne i bilen ved -40, og tro meg, det var i aller høyeste grad reellt! Legg til gode, forutsigbare kjøregenskaper, greie ytelser, helt greit bensinforbruk og ikke minst, god bakkeklaring, god fremkommelighet og enkel å skru på, det var en hel gullrekke med gode grunner til å velge Lada! Vi som har kroppsfasong som Julius sitter til og med godt i en Laddis!
Bilene var billige ja - og serviceapparatet med Konela som importør var helt fantastisk. Problemet som oppsto etterhvert, var ikke prisene, men så kom diverse avgiftsomlegginger! En relativt tung bil dengang - bla pga noe tykkere stålplater og mer konservativ konstruksjon - ga høye avgifter. En del av årsakene til at man klarte å holde prisene nede tidligere, var forøvrig at man pinte ned verdien på bilen - det ga lave avgifter i et verdiorientert avgitsystem. En del av dette var at man monterte plast innerskjermer, H4 lykteinnsatser, sikkerhetsbelter foran og bak ved Konelas anlegg i Drammen,,,,vips...så slapp man å betale avgift for "merverdien" i dette. Derved ble Lada en av de første bilene som faktisk ble levert med H4, lyktespylere osv osv - ja til og med STÅLBJELKER I DØRENE var Lada FØRST MED i det norske markedet - i en serie med Lada 1600 som egentlig ble produsert for det amerikanske markedet - bestilt av en KANADISKE Lada-importøren! Forøvrig en slekning av en ikke ukjent engelskmann med etternavnet DENNIS - en mann som ga navn til en hel serie med BRANNBILER i UK! Lada var store greier i Canada, for all del, og man var altså PÅ VEI INN I USA, med GODKJENTE biler..........men så kom MOROA I AFGHANISTAN og det etterhver så kjente SANKSJONSVELDET - et "nyord" for amerikanske imperialisters HANDELSKRIG mot ganske ... (more)