0

Suszuki grand vitara med lang kjørelengde, driftsikker?

spurt 2021-06-04 10:51:56 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, kom over en omfattende bruktbiltest på motor.no hvor de kunngjorde Suzuki som nest beste driftsikre bilmerke og søkte videre på merke, fant en Grand Vitara fra 2001 2,0 128hk. Nye bremser, clutch og håndbrekk 2020, registerkjedet skiftet ved 173 840 km. Serice har blitt fulgt opp, men har passert 225 000 km. Tror du det er en bil som vil gå og gå eller tror du nye overraskelser venter rundt neste sving?

Mvh Per

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-04 14:58:05 +0200

Ja er ikke så godt å spå det da men en 2001 modell Vitara er høyrisk uansett hva den har vært igjennom av reperasjoner likesom sine medsøstere fra 2001, er greit alt som er skiftet så der kan du nok gå klar men skulle du ha råd til å velge noe nyere så ville jeg nok gått for det. Gamle Suzuki er nok ikke det grann bedre enn sine konkurenter og biltesten du har funnet gjelder kanskje nyere modeller men det er jo nyanser vi snakker om så og tro at en test også gjelder en Gran Vitara fra 2001 blir nok å dra det vel langt. Vanligvis er det ca 10 år en bil regnes som gangbar rundt om i Europa så er vi på 20 år så har vi jo passert den grensen greit. En 2001 er jo faktisk en veteranbil i dag og jeg skal ikke si at det er umulig å finne en god bil hvis man tar de riktige forhåndsreglene men tenk deg om og koster bilen rett over vrakpant så sier det seg selv at du kan få overaskelser tett som haggel om navnet er Suzuki eller Honda.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-04 16:50:10 +0200

Ja, som Kamerat Wizard er inne på, tyve år på veien gjør noe med en bil, uansett om den heter Per eller Pål eller Suzuki! Ja, det er kanhende en bil som er verdt det du betaler for den, men det er også en bil der man bokstavelig talt har veldig store muligheter for å kjøpe en berømte katten i sekken. Om du likevel føler må-ha suget etter en egensjekk, bør du seriøst vurdere å forlange en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakt....det er en billig forsikring mot iallefall noen av spenningsmomentene som kan ødelegge moroa! Ellers er jo ikke 225.000 km stort, men det betyr også at bilen har stått veldig mye stille...det blir ikke mange kilometerne pr år dette her!

The Bottom Line er at dette er en bil man kan kjøpe for ssi 20-30.000 kroner.....gitt at den har relativt fersk EU-kontroll betyr det at man - forutsatt at NAF-kontrollen over ikke avdekker alvorlige skjulte feil og mangler - har bil i inntil to år for 20-30.000 kroner. Det er i og for seg helt greit, men du bør vite hva du går til, og justere forveningene deretter. Og nei og atter nei, du kjøper ALDRI en sånn bil uten å sjekke den før kjøp, er du så slepphendt med dine surt erhvervede kronasjer bør du heller donere pengene til frelsesarmeen eller et annet godt formål!

Vil du derimot ha deg en grei bil som du kan eie en stund...gjør som Kamerat Wizard sier...kjøp noe nyere! Gammelt er gammelt, ja, jeg har kjørt biler av den sorten halve livet, men jeg har konsekvent valgt biler som er vesentlig mer robuste enn en hvilken som helst japs, og jeg ble veldig god til å vedlikeholde bilene mine etterhvert. Det hjelper! Ja, ved å velge mine biler med omhu har jeg klart å kjøre også "billigbilene" mine noen hundre tusen kilometer hver gang, og ha glede av dem i mange år, hvem vet, kanhende du kan klare dette med denne Suzukien...men jeg tviler...du nevner faktisk ikke EN VELDIG VIKTIG TING i opplistinga over bilens gode egenskaper: det MAGISKE ORDET: UNDERSTELLSBEHANDLING og JEVNLIG ETTERBEHANDLING! Alt det mekaniske er egentlig ganske greit å ha med å gjøre, det er bare som å skifte legoklosser, men om bilen IKKE er jevnlig passet på ifht rust....da er det IALLEFALL en SVÆRT GOD GRUNN til å sjekke for rust...og underkaste bilen en NAF-sjekk! Som sagt...20 år er egentlig ganske lenge for en bil å overleve på norske veier....! Lykke til - og skal du kjøpe bil i dette pris-sjiktet - sjekk ALLTID grundig - det er ingen snarveier her om du vil sove sånn nogenlunde godt om natta! Det går jo også på din og passasjerenes sikkerhet dette her, du vil IKKE ende opp med en bil med kritisk rust!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-06 14:53:04 +0200

Wow, takk, for en uviten førstegang kjøper som meg var dette gull å høre. Er det noen helt ok biler dere ville ha anbefalt og hvor mye kapital burde man minst gå inn med? Er egentlig ute etter en bil som ikke trenger å vare de 10 neste årene, men om den kan holde seg de to neste er jeg fornøyd. Er en annen bil jeg fant, Subaru justy 3gx fra 2006, gått 89 000 km, eu godkjent til okt 2022,til 25 000 kr, vil det være det samme igjen at uansett hva den heter er den for gammel også? Dere nevnte med lav kmstand har den stått mye stille, hvorfor er det dårlig tegn? Betyr det at den har stått stille og rusta? Han som eier den idag har hatt den de 10 siste årene hvor han har hatt den på service de fem første så utført videre privat, med andre ord lite service, kan jeg redde den med en storservice eller blir det for sent? Har lyst som dere har nevnt tidligere å ta den med på en NAFtest, men vil den da mest sannsynlig ikke bli godkjent? Så er det verdt bryet å sjekke den i det hele tatt da og heller gå videre? Det har ikke blitt nevnt noe understellsbehandling, så da er det også rusta ihjel under? Enig at sikkerheten kommer først både for andre og meg, men hvis den er eu-godkjent er den vel trygt frem til neste kontroll eller er det også ganske vagt?

Mvh Rådville Per

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-07 10:22:24 +0200

Tja, se etter en litt mindre Suzuki, gjerne litt nyere. Ellers er den sjekken du selv kan ta, eventuelt sammen med en god venn, det vi kan kalle grovsortering. Finner du en bil som ser grei ut, koster en 60-punkters NAF-sjekk 1500 spenn om du er medlem., medlemskap uten veihjelp er faktisk ganske billig. 1500 spenn er latterlig lite sammenlignet med kostnadene som kan oppstå om det f.ex er skjult rust på bilen. Og nei, dette er IKKE lett å oppdage ellers!

Subaru Justy er også litt bop-bop, problemet med Subaru er denne famøse boksermotoren. Om du ser i retning japs, tenk Suzuki eller Toyota, ikke nødvendigvis en stor og relativt dyr bil. Velg gjerne gubbekjørt bil, unngå "ungdomskjørte" biler og biler med ufyselig mange eiere. Og nei, ikke se deg blind på service og ditt og datt, det er en grei tilleggsopplysning, for all del, men som du er inne på, med "privat" service er det bop-bop. Den beste indikasjonen på en bil som er tatt vare på, er egentlig motorrommet: er det rent og pent, ikke bare på overflaten, men på de stedene der man normalt sett ikke gidder å vaske, er det en god indikasjon på at bilen er tatt nogenlunde godt vare på. Derfra ser du på innvendig renhold....du ser på dekka...om disse tre tingene ser nogenlunde greie ut, går du videre på resten av det du kan sjekke der og da...og foretar gjerne en grundig prøvekjøring. Ikke grisekjøring - kun på forskjellig veiunderlag og meget observant. Tro meg, du merker det om bilen er "slaskete" i understellet!

Mhp dette med rust er det som sagt ingen lett sak å avdekke skjult rust, og tro meg, selv mennesker som i utgangspunktet er ærlige, kan komme i skade for å dekke over rust med ny tectyl i den tro at det "tar rusta". Derfor....NAF-sjekk..........FØR....FØR....FØR kjøpekontrakten underskrives. Min subjektive oppfatning er at dette er vel så viktig på billigbiler, det er jo så enkelt som at 25 tusenlapper er ganske mye penger for deg!

Om du kan "redde" som er neglisjert over tid med en "storservice"? Nada, men igjen, det som betyr noe, er bilens faktisk stand. Om olja og oljeflteret er skifta sånn passe jevnlig, er mye gjort. Likeså at slitasjedeler er skiftet løpende sånn at f.ex slark i et hjullager har fått utvikle seg over tid og gjerne gi vibrasjoner som har forplantet seg over hele drivlinjen. Ja, mye kan gå veldig galt om man ikke passer på, men slik du beskriver Suzukien, har eieren brukt bilen selv hele tiden. Det er et godt tegn, selv om den ikke er kjørt stort etter min oppfatning. Liker du bilen og vet hva du går til når du kjøper en bil med 20 år på veien, jolly fine! Men tenk seriøst på en NAF-test, det gir deg litt mer trygghet! EU-kontrollen er det sagt litt om fra Kamerat Wizard, ja, det betyr at skiltene ikke ramler av de første par ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar