Nei, dette er ikke en generell feil med verken litt eldre biler eller nyere biler. Ja, det kan være at det går litt strøm til klokke eller f.ex bilens styringsystemer, men en digital klokke bruker lite og ingenting, selv Opel Rekord anno 1961 hadde faktisk elektrisk klokke som tikka og gikk hele tiden, også når bilen sto parkert - og nei, hvilken overraskelse - selv ikke det pinglete 6-volt anlegget i faters Opel ble tappet om bilen sto stille noen uker, enn si måneder! Vi kjørte jo ikke så mye før!
Mhp bilens styringsystem: dette ligger egentlig i dvale når bilen er parkert, dvs at det går veldig, veldig, veldig lite strøm. Sensorer og ditt og datt? Disse ligger også i dvale, Om de mot formodning skulle være spenningsførende, så går det ekstremt lite strøm i kretsene. I det hele tatt: hvorfor skal det gå strøm i slike systemer når bilen står stille...? Det eneste systemet som kan være relevant å ha fullt operativt, måtte være en tyverialarm. Det har vi på våre biler...og igjen...hvilken overraskelse, selv om bilene våre kan stå stille i måneder i disse corona-tider, de går ikke tom for strøm!
Det enkle svaret i ditt tilfelle er at her går det strøm når det IKKE skal gå strøm! Nå sier du ikke noe om hvordan du har lett etter skjult forbruk, et amperemeter og utkobling krets for krets er veien å gå her. Det første du gjør er forøvrig å måle om det går krypstrøm ut fra batteriet...dernest går du krets for krets. Men, skulle du ha gjort dette - uten å finne synderen - ja da ville jeg tenkt i retning av batteriet. Kall det gjerne produksjonsfeil, men det kan faktisk skje at batterier har det vi kan kalle intern krypstrøm, så mye at det selvutlader!
Dette kan også skje om du har mye småkjøring, der batteriet aldri blir ladet skikkelig opp mellom hver gang du er ute og kjører....og det kan være at du rett og slett har et batteri med dårlig lagringskapasitet. Endelig kan du ha en kombinasjon av to eller flere av disse faktorene - legio mulgheter! Elminasjonsmetoden er tingen her, i ditt sted ville jeg nok først forsøkt med en topplading av batteriet innimellom...et par ganger ila vinteren f.ex...om du har mye småkjøring. Dernest kan du få sjekket batteriet. Kommer du ikke i mål her heller, ja da er det tilbake til start, da er det overveiende sannsynlig at du har en eller flere strømtyver, også når tenninga er av.