Som vanlig godt og grundig fra vårt store forbilde Benny! Men - en liten detalj som er fort gjort å glemme her: alkohol, metanol og isopropanol har en felles egenskap i forhold til vann: det får vannet til å "perle" seg, mao "forsvinner" ikke vannet fra tanken eller andre steder sånn helt uten spor, det blir bare til bittebittebittesmå vannperler - kall det gjerne vanndråper - som følger med fra tanken og fremover i drivstoffsystemet. Der er det ganske korrrekt et filter som tar seg av denslags, men når vanndråpene blir små nok, passerer de drivstoff-filteret også. Det er veldig dårlig karma for innsprøytingsystemer og dysene, derfor skal man ALDRI - med trykk på ALDRI - bruke tilsetningstoffer som ineholder ovenfornevnte stoffer - for den sakens skyld også andre av den sorten som gjør det samme med vanndråpene i drivstoffet! I det hele tatt: det er mye man kunne gjøre ustraffet dengang motorene våre hadde forgassere, som man ikke bør gjøre i disse innsprøytingstider: det er rett og slett trangere og mer sårbare høl og større konsekvenser! Et stikkord er korrosjon, et annet er dritt....vann tar ofte med seg "noko attåt". Spesielt dysene er ekstremt sårbare for begge deler. Sånn var det til en viss grad med dysene i forgasserne våre dengang da også, men igjen: trangere, mer sårbare høl gjør en vesensforskjell.
Om drivstoff-filteret av ulike årsaker tetter igjen, det være seg fordi man glemmer ut å skifte det til fastsatt intervall, eller fordi man fyller drivstoff med uhumskheter i - f.ex diesel med dieseldyr - skjer omtrent det samme: når filteret blir tett, suges vannet gjennom filteret. Igjen, dårlig karma!
Ja, for de som måtte ha dieselbil og ha vonde drømmer om dieseldyr: dette er bakterier som trives i vannet som måtte finnes i bunnen av en dieseltank. I våre dager er bensinstasjonene flinke med å passe på tankene sine, likelees har oljeselskapene gode rutiner. Men på f.ex skip eller tyngre kjøretøyer, enn si private tanker i aggregatanlegg, jordbruket og anleggsvirksomhet, er det ikke uvanlig å benytte tilsetningstoffer som tar rotta på dieseldyr, eksemplevis Hammerdown. Men for alle oss som fyller diesel på bensinstasjonen, er det altså ingen grunn til å hive en liter isopropanol på tanken eller febrilsk google "hammerdown" for å bestille et 200 liters fat med godstoff!