0

Karburator væske i bensin

spurt 2021-05-26 10:59:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny seksjonen!

Pleier alltid å helle karburator væske/teknisk sprit(99,7%) sprit i bensintanken før vinter og ofte etter da dette fordamper så det ikke blir kondens i bensin tanken på scooteren. Står også det forhindre isdannelse i karburatoern.

Skader det å helle det i en vanlig «fuel injection system” bil? Siden biler ikke har karburator lenger. Vil det rense bensin systemet? Og forhindre kondens i tanken? Pleier å alltid fylle fra populære stasjoner så jeg ikke får gammel bensin.

Takker på forhånd!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-26 11:23:22 +0100

Heisann! Her snakker vi om god gammeldags kondens-fjerner. Ettersom biler ikke lenger har forgasser (karburator) og dette med ising i forgasseren nærmest er en saga blott, er kondensfjerneren også nesten helt borte.

På nyere biler er dette med kondens i tanken heller ikke noe stort tema mer. Det forekommer så å si ikke. Mye på grunn av at man på moderne biler har mye større sirkulasjon av drivstoffet enn tidligere, samt at mye samles opp i drivstoff-filteret. Hvilket man heller ikke alltid hadde tidligere. På biler med bensininnsprøyting frarådes bruk av kondensfjerner av de fleste bilfabrikantene. Grunnen er at dette kan tørke ut og tære på ulike komponenter i innsprøytingssystemet. Det samme vil nok gjelde teknisk sprit, vil jeg tro.

Om målet er å rense innsprøytningssystemet fines det det egen rens for dette. Men også det skal man være litt forsiktig med. Det er alltid smart å forhøre seg med bilprodusenten først.

Den ekleste måten å unngå kondens på er å sørge for at tanken er full ved lagring over lengre tid. Særlig i vippepunktet mellom pluss- og minus-grader.
Det gjelder enten det er biler, eller scootere. Håper dette belyste det du lurte på.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-26 15:24:11 +0100

Som vanlig godt og grundig fra vårt store forbilde Benny! Men - en liten detalj som er fort gjort å glemme her: alkohol, metanol og isopropanol har en felles egenskap i forhold til vann: det får vannet til å "perle" seg, mao "forsvinner" ikke vannet fra tanken eller andre steder sånn helt uten spor, det blir bare til bittebittebittesmå vannperler - kall det gjerne vanndråper - som følger med fra tanken og fremover i drivstoffsystemet. Der er det ganske korrrekt et filter som tar seg av denslags, men når vanndråpene blir små nok, passerer de drivstoff-filteret også. Det er veldig dårlig karma for innsprøytingsystemer og dysene, derfor skal man ALDRI - med trykk på ALDRI - bruke tilsetningstoffer som ineholder ovenfornevnte stoffer - for den sakens skyld også andre av den sorten som gjør det samme med vanndråpene i drivstoffet! I det hele tatt: det er mye man kunne gjøre ustraffet dengang motorene våre hadde forgassere, som man ikke bør gjøre i disse innsprøytingstider: det er rett og slett trangere og mer sårbare høl og større konsekvenser! Et stikkord er korrosjon, et annet er dritt....vann tar ofte med seg "noko attåt". Spesielt dysene er ekstremt sårbare for begge deler. Sånn var det til en viss grad med dysene i forgasserne våre dengang da også, men igjen: trangere, mer sårbare høl gjør en vesensforskjell.

Om drivstoff-filteret av ulike årsaker tetter igjen, det være seg fordi man glemmer ut å skifte det til fastsatt intervall, eller fordi man fyller drivstoff med uhumskheter i - f.ex diesel med dieseldyr - skjer omtrent det samme: når filteret blir tett, suges vannet gjennom filteret. Igjen, dårlig karma!

Ja, for de som måtte ha dieselbil og ha vonde drømmer om dieseldyr: dette er bakterier som trives i vannet som måtte finnes i bunnen av en dieseltank. I våre dager er bensinstasjonene flinke med å passe på tankene sine, likelees har oljeselskapene gode rutiner. Men på f.ex skip eller tyngre kjøretøyer, enn si private tanker i aggregatanlegg, jordbruket og anleggsvirksomhet, er det ikke uvanlig å benytte tilsetningstoffer som tar rotta på dieseldyr, eksemplevis Hammerdown. Men for alle oss som fyller diesel på bensinstasjonen, er det altså ingen grunn til å hive en liter isopropanol på tanken eller febrilsk google "hammerdown" for å bestille et 200 liters fat med godstoff!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger