0

Stiv fjering

spurt 2021-05-23 17:34:14 +0200

Er det noe som har en ide hvorfor bilen er blir så stiv på fjeringen ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-24 08:11:50 +0200

Som du vet, det er mange varianter over temaet Golf. I ditt sted ville jeg oppsøkt mitt lokale merkeverksted, med vognkortet og serviceheftet i hånden - helt foran i serviceheftet finnes det et "felt" med en drøss bokstaver og tall - som gir en oversikt over alt som tenkes kan med bilen. Blant dette er altså hvilket fjæringsoppsett, hvilke dempere bilen din er levert med fra fabrikk. Det kan være det som kalles "sportsunderstell" - idiotisk å kjøpe bilen med sånt spør du meg - og det kan være adaptivt understell om det er en Golf 7. Den siste varianten har mulighet for å velge mellom forskjellige oppsett av støtdemperne, om du har en slik bil og den plutselig oppleves som ukomfortabel og stiv, kan det være en feil i en sensor eller en eller flere støtdempere. Vanskelig å si når du ikke gir andre opplysninger her enn "Golf".

Når du ikke sier noe om hvor gammel bilen er, kan det også være at forrige eier har byttet ut fjæring og/eller støtdempere med noe som er av den stive sorten, mange tror at "stivt" er godt. Vel, det er ikke riktig så enkelt, det er litt mer komplisert enn som så å få f.ex bedre kjøreegenskaper enn orginalt. Endelig kan det være knekte fjærer eller defekte dempere, vanskelig å si uten en nærmere beskrivelse. De siste tingene her kan være det du bør sjekke om bilen er eldre enn si 5 år, og enda mer om du snakker om Golf VI eller eldre. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-24 09:04:00 +0200

jeg har sendt epost til nærmeste mekanomenverksted , da det er likr like ved min arbeidsplass bilen er en 2000 model av golf 4

Det skal være byttet fjering før , men ikke nylig så det er neppe de fjerene som var for stive da for det ville man ha merket selv har jeg hatt bilen ca 3 år ,etter min fart som kjøpte den nye

Det er også byttet bæreforing for ikkle lenge siden siden årsaken var noen ulyder i understellet

Det det sies om støtdmpere er at de blir mere spretne når de er ødelagt ,ikke stive . derfor virker det som det er enoe anne som har låst seg

Men om det er forran ,bak eller begge deler de klar jeg ikk helt se jeg negynte å merke det lit i vinter , da ma hedde piggdekk på bilen . da tenkt at det kunn ha noe med dekken å gjøre , men når det ikke ble noe forskjell etter at sommerhjulen kom på så er det noe som har låst seg et sted

jeg er ikke noen mekaniker selv men ønker jo å h no gå på når man skal diskutere problemet

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-24 10:18:21 +0200

Med en såpass gammel bil ville jeg nok tent fjærer først og fremst :-) Det er vanligere enn vi liker å tenke på, og om fjærene knekker, forsvinner en del av fjæra. Da blir bilen din litt lavere og stivere helt av seg selv liksom. Tro meg, jeg har opplevd det, ingen kjekk ting! Fartsdempere skulle vært forbudt, og nei, du trenger faktisk ikke kjøre over fartsgrensa der fartsdemperen står, ganske så mange av fartsdemperne er feil dimensjonert!

Ellers hender det også at støtdempere som er skadet, eksempelvis på et sånt vis at de går tomme for olje, rett og slett får fuktinntrengning. Da ruster de, med den følge at de blir tregere og oppleves som stivere. Da får du ikke den derre sprettball-effekten som er vanlig med dårlige dempere, og det kommer gradvis, om man ellers er av den sorten som kjører pent og forsiktig, er det slett ikke gitt at man merker noe som kommer gradvis. Det har skjedd meg: min første Lada hadde originale dempere som var påtenkt brukt i arktiske strøk....Sibir og omegn! Det betyr støtdemperolje som er mer aggressiv ifht pakningene, vips, så skjedde det ting! Demperne var tomme for olje, men bilen var jo fortsatt stiv og fin, ja, den var sogar så stiv og fin at den gikk gjennom kontroll hos Biltilsynet! Dengang var man jo med, så jeg skjønte jo at noe var feil selv når jeg hørte kommentaren fra kontolløren, som sa at her var det jo ikke oljelekkasje! Han var jo ellers grundig nok og sjekka for lekkasje på demperne, men som vi vet....det SKAL faktisk være LITT sporetter olje på dempere....hvis ikke er de enten HELT NYE eller HELT TOMME for olje.

Mine var det siste...jeg kjørte sporenstreks og kjøpte nye dempere og bytta ASAP. Dette er rundt 40 år siden, siden dengang har jeg vært over gjennomsnittet opptatt av å passe på sånt.

The Bottom Line er at når du merker en slik endring over tid, da kan det være noe som ikke er helt på stell. Jeg har selv kjørt VW de siste noenogtyve åra, merkeverkstedet har etterhvert blitt for dyrt for oss vanlige dødelige, derfor har jeg brukt et og samme uavhengige, autoriserte verksted gjennom en årreke. Der er det en veldig flink kar med lang erfaring som jeg har en fantastisk god realsjon til, det er veldig greit når det oppstår slike ting som man lurer på. Han tar en titt, gjerne en prøvetur, og vips, så kommer det en diagnose ut av ham, som regel riktig :-) Nei, jeg er ikke faglært mekaniker jeg heller, men jeg har lært av dem som er det, og etterhvert blitt en rimelig habil garasjemekaniker. Dog blir man aldri utlært, derfor støtter jeg meg til dem som kan mer enn meg titt og ofte. Det dreier seg om å kjenne sin egen begrensning, og heller spørre om hjelp en gang for mye enn en gang for lite.

Med din bil tenker jeg at det er lurt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-24 12:07:27 +0200

Det man kan observere at støtemperene forran her spiralfjerer rundt ,og at det ikek er noen synlig skade forran Bak er det helt anerledes , der det en slags plastkappe som er rund,og den virker lit løs

Er det normalt ?

Nå får jeg mest sansynlig svar fra mekanomen i løpt av tirsdagen , slik at man kan avtale time Det som er lit dumt er at jeg må tilbake dit ( hvis man ikke utsetter besøker lit ) om en måneds tid for oljeskifte indikatoren sier 1200-1300 km igjen og så skal bilen inn til EU kontrol senere i høst da jeg innom samme verksted 3 ganger

4 ganger hvis man regner med at også frontruta må byttes , de har fått seg stor sprekk nederst , da er det naboverkstedet som tar seg av her hadde jeg jo et håp om berense besøkene lit ,f,eks at man tok oljeskifte og stv fjering samtidig Da blir det nok for tilig med EU-kontrol hvis man ikke ønsker å endre på datoen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-24 13:01:30 +0200

Nå husker jeg ikke i farta åssen det ser ut under Golf IV, men jeg innbiller meg at du har sprialfjærer både foran og bak. Det er først og fremst foran fjærene er utsatt for å knekke, og det er egentlig vanskelig å se om du ikke har bilen på bukk - spesielt hvis du som meg ikke ser riktlig like godt som når du var 30. Det er rett og slett ikke ikke lett å se om toppen av fjæra mangler sånn uten videre.

I ditt sted ville jeg sjekket dette problemet samtidig med oljeskiftservicen. Bare bestill tid, du får så alikevel ikke tid før et par uker frem i tid likevel. Ikke noe problem å ta oljeskiftet litt tidligere, og man bør ikke kjøre for lenge om man mistenker et mulig problem med fjærer og/eller dempere.

Når det gjelder EU-kontroll er det jo en stund til høsten - jeg tenker på "høsten" som september og utover. Ja, regelverket er sånn at du i prinsippet kan ta kontrollen når du vil, så lenge det er før fristen, men vær klar over at fristen for NESTE kontroll automatisk blir satt til 2 år fra den datoen du gjennomfører kontrollen. Det betyr ikke allverden, er det mer praktisk for deg kan du gjerne gjennomføre kontrollen i juni, fordelen er at du da egentlig får god tid på deg til å rette eventuelle mangler. Ja, du "taper" noen måneder som du kunne "kjørt" ifht forrige EU-kontroll, for mennesker som sitter og regner på hver en krone er dette tapte penger. Men si at EU-kontrollen koster en tusenlapp - bare for å ta et tall - da snakker vom om en drøy hundrelapp "tapt".

Du er selv eksperten på om det betyr noe fra eller til for deg med et ekstra verkstedsbesøk for å ta EU-kontrollen utpå høsten en gang. Jeg hadde selv samme dilemmaet i fjor, da tok jeg EU-kontrollen to måneder før fristen for å ta den samtidig med stor service på både min og konens biler, man kan vel si at vi "tapte" et par hundrelapper, men vi slapp en ekstra tur frem og tilbake til verkstedet - som rett nok ikke er mer enn en mil unna. Det var et valg vi gjorde der og da, mer praktisk. Om din bil er i alminnelig god stand tenker jeg at det blir det samme for deg: en praktisk avveining om du skal samle alle tre besøkene i et besøk eller ikke. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar