0

TDI Eller TFSI

spurt 2021-05-22 12:12:58 +0200

Hei Jeg er på jakt etter en ny bil, har hatt Audi a3 før og var veldig fornøyd med den. Har nå pratet med flere folk som fraråder meg å kjøpe absolutt alt i fra Audi som går på bensin. Har fått med meg at noen av motorene kan bruke endel olje pga problemer med stemplene, men hvor utbredt er dette problemet ?

Jeg har sett på 2.0 TDI og 1.8 TFSI for det meste men har blitt anbefalt å gå for 1.9 / 2.0 TDI. Så det jeg egentlig lurer på er : Er det like mye problemer på TFSI motorene fra 2013-2017 eller har problemene blitt fanget opp og utbedret på senere modeller ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-22 19:02:18 +0200

Det enkle svaret er at ja, noen problemer er fanget opp, men for meg synes det som om det fortsatt henger igjen problemer, spesielt hos Audi. Når du nevner 1.8 TFSI, 1.9 TDI og årgang 2013-2017 tenker jeg at du beveger deg i et noe tilårskomment segment i bruktmarkedet. Der er det et par ekle kjøreregler som gjelder: bilens faktiske stand er det viktigste, kjørelengde betyr mindre, mens antall år på veien ofte har vesentlig større betydning. Når vi kommer litt nærmere "vår tid" er det jo egentlig 2.0 motorene som gjelder, det være seg benziner eller diesel. Jeg ville valgt diesel, om du lærer deg å kjøre på momentet og utnytter det faktum at motoren har tilgjengelig kraft i søkk og kav fra lave og midlere turtall, får du ja takk, begge deler: lavt dieselforbruk, en ganske så rask bil og ikke minst, en pålitelig bil. Benzineren er grei nok, men litt mer tørst, og du må jage turtall for å hente ut ytelse fra disse motorene - selv om nyere benzinere har blitt bedre. Hadde nær sagt, man har egentlig putta inn litt diesel-filosofi, med mer krefter fra lavere og midlerte turtall :-)

Om du har begrenset budsjett, ville jeg også tenkt tanken på å gå for Golf eller Skoda Octavia, da får du mer (nyere) bil for pengene og kanhende firehjulstrekk for samme pris som en Audi med forhjulstrekk. Og tro meg - med firehjulstrekk får du bedre kjøreegenskaper, bedre stabilitet uansett føreforhold, uansett årstid, uansett hastighet. Ja, Audis quattrosystem er bedre enn Haldex 5 som gjelder hos VW og Skoda, men det er dette med pris da!

En ting du helt klart bør unngå, er å kjøpe en ungdomskjørt bil. Likeledes bør du unngå biler med en drøss eiere, og har du den minste mistanke om at bilens styringsystem er tuklet med, kall det chiptuning, "optimalisering", whatever - da er det en deal-breaker, gå videre! Nettopp dette er med stor sannsynlighet den største enkeltårsaken til de motorproblemene mange opplever, selv om mange, spesielt ungdommelige selgere, fornekter dette.

Mhp problemer med orskjellige motorgenerasjoner osv: google er din beste venn! Men generelt er både 1.9 TDI (en eldre motor) og 2.0 TDI uproblematiske. Mhp benzinerne er 2.0 TFSI det beste valget, de tidligere generasjonene har hatt ymse problemer, hvor mye som skyldes "tukling" og "aktiv kjørestil" kan man bare gjette på. Ellers er det EN TING som er kritisk med både TDI og TFSI: kjør ALDRI etter "longlife" intervaller for oljeskift, skift olje hver 15.000 kjørte kilometer, og ALLTID filterbytte ved oljeskift!!!! Maks 20.000 km om du kjører mye langkjøring. Da lever motoren lenge i landet, du slipper en hel drøss problemer. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for meget utfyllende svar :)

eppag gravatarbildeeppag ( 2021-05-23 10:43:16 +0200 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar