0

Bil med kjøreegenskaper

spurt 2021-05-21 20:09:18 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Takk for flotte artikler og videoinnslag. Jeg har et spm. Min kone har en Golf Awd med alt utstyr. Kjempemorsom å kjøre, men ikke like behagelig å kjøre på vinteren på langturer i snø og slaps. Da er volvo’n v90 cc awd. Betydelig bedre. Er det en bil som har begge deler. Komfort og sportsligheten til begge og ikke koster over 1 mill? Skal bytte nå og ønsker å gå over til en bil med begge karakteristikkene. Er dette umulig? Mvh Ole A Lund Stubbanvegen 60 Trondheim

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-22 08:05:27 +0100

Det må bli MB C250 tcdi med 4matic ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-22 08:27:41 +0100

Det er kun Bmw og Ford som har klart dette kunststykket med komfort og kjøre egenskaper kombinert se i retning Mondeo mk5 AWD eller Bmw 5 serie Xdrive ingen av de koster millionen. Ford Edge eller X5 fortjener kanskje også en prøvetur og da blir det rene kinderegget med komfort og kjøre egenskaper.

Hilsen Mr car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-22 18:41:38 +0100

Vel, jeg har Golf 7 stasjonsvogn med firehjulstrekk selv, og opplever komforten som helt grei. Sommer som vinter, uansett vær og føreforhold, bilen er stabil som et fjell. Like god på norske veier i norsk tempo som på motorveier i det store utland, støyisolering generelt og vindstøy spesielt er så avdempet at man kan føre en samtale i 180+. Setene er også greie, om ikke Volvo-klasse, så fungerer de godt, til og med for de av oss som er litt større enn gjennomsnittet. Det skal legges til at jeg prøvekjørte en drøss forskjellige biler før jeg landet på Golf 7, jeg hadde faktisk bestillinga klar på Passat CC med firehjulstrekk og ellers "alt" utstyr. Men så kom Golf 7...jeg foretok en grundig prøvekjøring, som den første privatkunden i Norge, jeg kom tilbake med et smil som gikk fra øre til øre, og bestilte sporenstreks min først Giolf 7 med firehjulstrekk. Siden har jeg kjørt Golf, fortsatt med et klistersmil som jeg ikke blir kvitt når jeg kjørre :-) Det som er underkommunisert fra VW mhp Golf med firehjulstrekk, er at det gir 80-100 kg mer i rumpa på bilen, det gir perfekt vektfordeling, i tillegg gir Haldex 4 sammen med en svært god ESP som nevnt over, svært god stabilitet og det du assosierer med gode kjøregenskaper. Legg til en bil som ikke er spesielt tung, drøye 1500 kg, så har du en vinneroppskrift.

Når du er ute etter et alternativ til Golf, som jo er en av de mest allsidige bilene bilene i markedet, skal du slite for å finne noe bedre. Ja, en større bil som Volvo 90-serie kan ha bedre lydisolasjon, den kan også ha andre fordeler, men høyere vekt gjør at en bil nok kan oppleves som både stabil og komfortabel, spesielt ved langkjøring på gode veier, men i det daglige, gjerne på litt svingete vei, enn si på seriøst vinterføre? Da er defintiivt ikke mer vekt en fordel. Tvert om. Det er altså ikke sånn at man kan få en Ole Brumm her: en vellykket krysning mellom Golf og 90-serie finnes ikke.

Vi snakker i store trekk om en tradeoff, der de egenskapene du gjerne vil ha fra 90-serie Volvo egentlig medfører høyere vekt. Da får du ikke samme "kjørefølelsen"som med en Golf, ikke om det smalt. Det eneste reelle alternativet jeg kan tenke meg, er BMW 3-serie med BMW sitt firehjulstrekk. Velg en bil med en passe stor motor, ikke for liten og ikke av de største, da får du en bil med en unik kombinasjon av ekstremt gode kjøreegenskaper og høy komfort. Sørg også for å unngå "tøffe" felger og lavprofildekk, velg felger med en nogenlunde standard dekkdimensjon, kall det gjerne et kompromiss, da bibeholder du gode kjøreegenskaper samtidig som du får mindre dekkstøy. Og ikke minst: bedre vinteregenskaper....overfeite dekk er noe dritt på vinterføre!

Jeg mer enn mistenker at dere kanhende kan ha litt feil dekk på Golfen....en Golf fungerer best på vinteren med Nokian Hakkapellitta, anbefales på det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-23 10:35:25 +0100

V90 er en bil der det er lagt vekt på komfort men når trådstarter synes en VW golf er en kjempe morsom bil å kjøre men ønsker mere komfort da blir nok 3 serie for liten og må igjen anbefale Mondeo mk5 eller 5 serie og ja da en Suv kan aldri greie kunst stykket med at bilen er så sportslig og morsom å kjøre som en 3 serie men kjøper man av kjøre egenskap mesterene i hvermansen bilverden Bmw og Ford så kan møte med en Suv være riktig så positive, jeg ville aldri gått tilbake til normal bil uansett om den var ørlite bedre kjøre egenskaper i da ville jeg heller valgt en sportsbil. Jeg ville uansett ikke sett i rettning av VW hvis det var kjøreegenskapene det sto på da måtte det jo isåfall bli en GTI og ikke smør og brød versjonene. Får nok litt deng av Mr N Wolf men han er nok litt farget i og med at han her en Golf selv :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-23 15:43:09 +0100

Neida, ikke noe deng her, nuh har Herrn' Wolff und Herrn' Wizard nok en gang supplert hverandre på en utmerket måte! Glede og fryd, her gjenspeiler vi de fleste aspekter av dette med å velge en bil som er et greit kompromiss ifht en rekke kriterier!

En liten pekefinger mhp GTI: med unntak av den helt billigste versjonen, er det prinsipalt sett greie kjøreegenskaper på alle Golf 7 med kun forhjulstrekk. Ja, man kan velge "Sportsunderstell", man kan velge adaptiv understell, men det er egentlig ikke den store forskjellen for de av oss som stort sett kjører på traurige norske veier i norsk tempo. Ja, selv i seriøst motorveistempo vil det ikke være noen store forskjeller. Jeg heller til at det faktisk kan være mer fornuftig å velge en mer konvensjonell modell enn GTI eller for den sakens skyld, GTD, speseilt om man velger bil med DSG. Det er så enkelt som at kun forhjulstrekk er noe herk når det gjelder å plante kreftene ned på asfalten, også hos VW! DSG-kassa har en lei tendens til å gå litt i surr og gire opp og ned i hytt og p, gjerne motsatt av det man ønsker, når man gir bånn pinne og antispinn setter inn og forsøker å kompensere for det som uvegerlig skjer når man tråkker flat pedal. Den korte versjonen er at bilen hopper og spretter bortover som en kenguru på fylla, rett og slett ikke noe moro!

Det er der firehjulstrekk kommer inn bildet: da får man benyttet en betydelig større andel av motorkrafta til fremdrift, og som jeg har oppdaget ved mer enn en anledning: 150 hk TDI med forehjulstrekk er en god match for en hvilken som helst GTI. Men skal man ha en enda morsommere bil, finnes jo GOLF R, til og med som stasjonsvogn! Om jeg ikke hadde vært litt for gammel, hadde jeg glatt kkjøpt en Golf R stasjonsvogn, fortrinnsvis uten merker og de "tøffe" designdetaljene, diskret skal det være!

The Bottom Line er at ja, kanhende det har sine fordeler med "større" bil, men nå sier ikke vår gode venn Lund noe om hverken alder eller livsfase. For hr og fru Lund, gjerne med hund og katt, er en Golf mer enn stor nok. Likeså BMW 3 serie. Begge har helt greit med plass i både kupeen og bagasjeromet, og velger man stasjonsvogn, er det no problemas whatsoever. Har man en eller to arvinger derimot, det være seg i barnesete eller litt eldre, ja da kan det hende man kan ha glede av litt mer plass. Men når jeg var i "småbarnfasen" klarte vi oss faktisk helt fint med firkant-Laddis, til og med plass til tre unger der bak! For de som ikke har prøvd firkant-Laddis: det er vesentlig mindre plass enn i både Golf 7 og BMW 3-serie!

Når det gjelder større biler, gir jeg terningskast 6 for de kloke ordene fra Kamerat Wisard, min subjektive oppfatning er at Ford Mondeo nok vil være et bedre valg om man er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger