Vel, jeg har Golf 7 stasjonsvogn med firehjulstrekk selv, og opplever komforten som helt grei. Sommer som vinter, uansett vær og føreforhold, bilen er stabil som et fjell. Like god på norske veier i norsk tempo som på motorveier i det store utland, støyisolering generelt og vindstøy spesielt er så avdempet at man kan føre en samtale i 180+. Setene er også greie, om ikke Volvo-klasse, så fungerer de godt, til og med for de av oss som er litt større enn gjennomsnittet. Det skal legges til at jeg prøvekjørte en drøss forskjellige biler før jeg landet på Golf 7, jeg hadde faktisk bestillinga klar på Passat CC med firehjulstrekk og ellers "alt" utstyr. Men så kom Golf 7...jeg foretok en grundig prøvekjøring, som den første privatkunden i Norge, jeg kom tilbake med et smil som gikk fra øre til øre, og bestilte sporenstreks min først Giolf 7 med firehjulstrekk. Siden har jeg kjørt Golf, fortsatt med et klistersmil som jeg ikke blir kvitt når jeg kjørre :-) Det som er underkommunisert fra VW mhp Golf med firehjulstrekk, er at det gir 80-100 kg mer i rumpa på bilen, det gir perfekt vektfordeling, i tillegg gir Haldex 4 sammen med en svært god ESP som nevnt over, svært god stabilitet og det du assosierer med gode kjøregenskaper. Legg til en bil som ikke er spesielt tung, drøye 1500 kg, så har du en vinneroppskrift.
Når du er ute etter et alternativ til Golf, som jo er en av de mest allsidige bilene bilene i markedet, skal du slite for å finne noe bedre. Ja, en større bil som Volvo 90-serie kan ha bedre lydisolasjon, den kan også ha andre fordeler, men høyere vekt gjør at en bil nok kan oppleves som både stabil og komfortabel, spesielt ved langkjøring på gode veier, men i det daglige, gjerne på litt svingete vei, enn si på seriøst vinterføre? Da er defintiivt ikke mer vekt en fordel. Tvert om. Det er altså ikke sånn at man kan få en Ole Brumm her: en vellykket krysning mellom Golf og 90-serie finnes ikke.
Vi snakker i store trekk om en tradeoff, der de egenskapene du gjerne vil ha fra 90-serie Volvo egentlig medfører høyere vekt. Da får du ikke samme "kjørefølelsen"som med en Golf, ikke om det smalt. Det eneste reelle alternativet jeg kan tenke meg, er BMW 3-serie med BMW sitt firehjulstrekk. Velg en bil med en passe stor motor, ikke for liten og ikke av de største, da får du en bil med en unik kombinasjon av ekstremt gode kjøreegenskaper og høy komfort. Sørg også for å unngå "tøffe" felger og lavprofildekk, velg felger med en nogenlunde standard dekkdimensjon, kall det gjerne et kompromiss, da bibeholder du gode kjøreegenskaper samtidig som du får mindre dekkstøy. Og ikke minst: bedre vinteregenskaper....overfeite dekk er noe dritt på vinterføre!
Jeg mer enn mistenker at dere kanhende kan ha litt feil dekk på Golfen....en Golf fungerer best på vinteren med Nokian Hakkapellitta, anbefales på det ... (more)