0

Hei Benny! Spørsmål om tilhengervekt

spurt 2021-05-21 07:14:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg er eier av en Jaguar I-Pace 2019 modell. Bilholdet er problemfritt, bilen fin å kjøre, men....det er tillatt å trekke en henger på 750kg totalvekt. Vanligvis er dette ikke noe problem å forholde seg til, men av og til skulle jeg ønske at bilen kunne trekke noen flere kg! Med 400hk og 90kwh batteri er det ikke der problemet ligger, men hvorfor er det slik forskjell på el-bilene og hvor mye de kan trekke? Det er begrensninger i kg av en eller annen grunn, mens noen har begrensninger i forhold til hva batterinivået er når en tilhenger tilkoblet. (Husker ikke hvilken modell i farten).

Vennlig hilsen Petter Hagmenn EB 25089

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-21 09:42:15 +0100

Det enkle svaret er at dette er en kompleks beregning, der bilens fabrikant beregner og dokumenterer hvor mye bilen kan trekke gitt et korrekt montert, rett dimensjonert tilhengerfeste. Om du tenker tanken på å gå til Biltisynet for å øke tillatt hengervekt, er dette samme prosedyre som så mange andre endringer: du må ha dokumentasjon fra bilfabrikanten og/eller importøren som sier at dette er jolly fine. Akkurat dette er som vi vet, en av de få ting som er vanskeligere enn å få ettergitt skyldig restskatt. Ja, man kan prøve, men det er ikke noe poeng i å forsøke å argumentere selv, her må fabrikanten inn i bildet på den ene eller andre måten.

Be aware, en ting som kompliserer dette er stigningsforholdet i de respektive nasjonenes veinett. Siden Norge er et land med mykje bakkar og berg, er det ikke uvanlig at en bil som har f.ex tillatt tilhengervekt på 2200 kg i Tyskland, aber pløtzlich har 2000 kg her hjemme....eventuelt enda lavere. Bilens ytelse, bilens bremser ligger i bunnen for disse vurderingene.

The Bottom Line når det gjelder elbiler, sannsynligvis også ligger begrensinger i bilens mekaniske konstruksjon. Det er en bil som allerede i utgangspunktet har noen hundre kilo ekstra vekt her og der, da må man inngå kompromisser ved dimensjoneringen av bærende konstruksjoner som man ellers måtte gjort for å øke bilens tillatte hengervekt med et tonn eller to. Sånn er det bare, og man kan endelig forsøke å få endret dette, men bilens effekt er bare en ørliten del av helheten her. Om du jevnlig har behov for å trekke vesentlig mer vekt, kan du bytte bil....eller du kan kjøpe en brukt dieselbrenner som "nummer-to" bil, gjerne firehjulstrekker, da får du 2 tonn og mer tilhengervekt relativt billig.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-22 10:42:12 +0100

Som Mr N Wolf helt riktig antyder så må du helt ned på tegnebrett nivå og grunnlaget for typegodkjenning av bilen når det kommer til bilens tilatte tilhengervekt så noen ganger må man bare innfinne seg med at sånn er det bare. Drar du på biltilsynet med dette så vil de legge dette så komplisert frem for deg at du har glemt det før du går ut døren. Uansett så er ikke dette dokumenter som ligger på kaffebordet hos de Norske forhandlerene, dette er dokumenter som du må til Solihull i England for å få tilgang til og de får du helt sikkert ikke uten kamp og kanskje en god slump med penger. Kjøper du en Pickup eller en LC og dens like kan du stort sett dra alt du måtte ønske intill 3500 kg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger