Det enkle svaret er at dette er en kompleks beregning, der bilens fabrikant beregner og dokumenterer hvor mye bilen kan trekke gitt et korrekt montert, rett dimensjonert tilhengerfeste. Om du tenker tanken på å gå til Biltisynet for å øke tillatt hengervekt, er dette samme prosedyre som så mange andre endringer: du må ha dokumentasjon fra bilfabrikanten og/eller importøren som sier at dette er jolly fine. Akkurat dette er som vi vet, en av de få ting som er vanskeligere enn å få ettergitt skyldig restskatt. Ja, man kan prøve, men det er ikke noe poeng i å forsøke å argumentere selv, her må fabrikanten inn i bildet på den ene eller andre måten.
Be aware, en ting som kompliserer dette er stigningsforholdet i de respektive nasjonenes veinett. Siden Norge er et land med mykje bakkar og berg, er det ikke uvanlig at en bil som har f.ex tillatt tilhengervekt på 2200 kg i Tyskland, aber pløtzlich har 2000 kg her hjemme....eventuelt enda lavere. Bilens ytelse, bilens bremser ligger i bunnen for disse vurderingene.
The Bottom Line når det gjelder elbiler, sannsynligvis også ligger begrensinger i bilens mekaniske konstruksjon. Det er en bil som allerede i utgangspunktet har noen hundre kilo ekstra vekt her og der, da må man inngå kompromisser ved dimensjoneringen av bærende konstruksjoner som man ellers måtte gjort for å øke bilens tillatte hengervekt med et tonn eller to. Sånn er det bare, og man kan endelig forsøke å få endret dette, men bilens effekt er bare en ørliten del av helheten her. Om du jevnlig har behov for å trekke vesentlig mer vekt, kan du bytte bil....eller du kan kjøpe en brukt dieselbrenner som "nummer-to" bil, gjerne firehjulstrekker, da får du 2 tonn og mer tilhengervekt relativt billig.