0

Lånt bil i fotoboks

spurt 2021-05-16 13:19:44 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Så du skrev at eier av bil får bot tilsendt ved utlånt bil og at eier må ta kontakt med lånetaker. Dette stemmer nok ikke lenger. Vi lånte ut vår bil til datteren vår, som fikk fartsbot i en gjennomsnittsmåling. Boten gikk direkte til datteren vår, til hennes adresse og med hennes navn på boten med min kones navn som eier av bilen. Her er nok myndighetene ute med en form for ansiktsgjenkjenningssoftware. Mvh Jon

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-16 20:45:59 +0200

Nja, det er nok så enkelt som at bildekvaliteten har blitt bedre med åra. Legg til at politiets datasystemer har blitt bedre, og man har tilgang til både bilens registreringsdata, folkeregisteret og førerkortregisteret. I sistnevte har man et feiende flott bilde av jentungen! Skal ikke spesielt mye kreative evner for å nøste opp dette, ei heller spesielt mange tastetrykk! Når vi også vet at det er ansatt personell som bare sysler med dette, og at det er et "satsningsområde", så har vi forklaringen. Ansiktsgjenkjenningsprogramvare er selvfølgelig en mulighet, men som vi vet, politets datatjeneste har hatt sine utfordringer opp gjennom åra. Selv om politikerne gnir seg i hendene over hver en krone som kommer inn i bøter, det er ikke noen automatikk i at politiet får tilgang til slik programvare for akkurat dette formålet! Det er rett og slett for dyrt! Ut over kostnadene til selve ansiktsgjenkjenningsprogramvaren, må man trylle frem programvare som kan gjøre et oppslag mot bildene i førerkortregisteret....det er ikke gjort i en håndvending.

Som vi vet....i Norge har vi jo også PERSONVERNET, må vite! "Vi" ojet oss VELDIG når man i Moskva høsten 2019 vedtok å bygge ut et video-overvåkingsystem med nettopp ansiktsgjenkjenning og 100.000 kameraer rundtom i en av verdens største byer! Det "vi" ikke ofret en tanke, er at rett over nordsjøen, hos våre venner i UK, er rundt 5.000.000 slike kameraer, herunder snaue 700.000 i London alene. Ansiktsgjenkjenning ble implementert i kjølvannet av nine-eleven, nærmest i all stillhet. Men....tilbake til norske forhold....kombinasjonen av personvernet og en hel drøss vaktbikkjer tilsier at det ikke vil være problemfritt å knytte verken overvåkingskameraer eller for den sakens skyld, fartsboksene langs veiene, til et overvåkingsystem med ansiktsgjenkjenning og oppslag i offentlige databaser.

JEG HELLER TIL at man nok tar en aldri så liten "Rema" her, det enkle er ofte det beste! Uten å gå i detaljer, vi har hatt visse erfaringer med fartsbøter, også i min familie. Hadde nær sagt, det skjer i de beste familier! Dette var først og fremst i hine dage, før det ble slikt et voldsomt satsningsområde. Bla hadde vi en bil som ble brukt av min mor som var registert på storebror....som jo var bokstavelig talt STOR....mutter var heller liten....det ga litt hodebry for "noen" i en tid der bildekvaliteten var so-so....sier ikke mer. Ettersom åra gikk, ble det merkbart hardere lut fra øvrigheta, bla ble språkføringen og ressursene man var villig til å bruke for å utstede et forelegg for noen få kilometer over fartsgrensa markant skarpere. Skutt blir den som kjører for fort, iallefall om det er Ola eller Kari Hvermannsen som suser avsted i 5-10 km/t over fartsgrensa!

Det kan man mene mye om, min beste oppskrift for å unngå problemer av denne sorten er først og fremst adaptiv cruisekontroll og en GPS som viser virkelig hastighet og varsler når jeg kjører over fartsgrensa. I tillegg varsler den om fartsbokser og holder track på farta ved ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar