0

Din fart skiltet

spurt 2021-05-16 10:54:11 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg møter stadig dette skiltet, og da viser måleren i bilen ca 72 kmt i 80 sone.. hvilken måler skal jeg da følge? den i bilen eller skiltet? hvis jeg følger skiltet ,får jeg da bøter i en fartskontroll?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-16 15:12:24 +0200

Normalt sett er farta som popper opp i denne sorten "skilter" sånn nogenlunde i samsvar med bilens virkelige hastighet. men be aware, det er ingen garanti her, det er IKKE sånn at disse skiltene blir kalibrert med jevne mellomrom! Nei, det er ikke helt uvanlig at en bil kan ha så mye som 8 km/t misvisning, jeg har selv kjørt både XTrail og Skoda Favorit med15 hhv 20 km/t misvisning i 80!

En ting skal du imidlertid være ops på: om du har et konvensjonelt speedometer, og leser av farta "sånn omtrent" der du tror nåla peker, kan du blinge litt der også, det kan mao være en kilometer eller to pluss/minus der også. Vil du være helt sikker, får du f.ex NAF til å ta en kontrollmåling av speedometeret ditt - jeg mener de gjør dette fremdeles. Ellers kan du bruke en telefon med GPS-måling, ikke helt hundre det heller, men ta gjerne flere kontollmålinger, da kommer du relativt nær. Jeg bruker selv en Tom-Tom GPS som referansemåling, den viser vanligvis tilnærmet korrekt hastighet med et slingringsmonn på 0.5 km. Sjekka den en gang i tiden mot en differensiell GPS, det man skal huske, er at nøyaktigheten i GPS-systemet varierer, bla vil antallet satelitter systemet klarer å fange opp til enhver tid, være av stor betydning.

Derfor: flere målinger....og stol aldri hundre prosent på en GPS! Det du derimot kan stole på, er at dersom du gjør flere referansemålinger, og får et gjennomsnittlig avvik på X km/t mellom GPS-målingen og bilens speedometer ved en gitt hastighet , ja da har du en greit utgangspunkt for å vite hvor høy din virkelige hastighet er. Dvs at dersom du har 8 km/t i avvik, ja da kan du iallefall legge deg på en speedometervisning på 85 km/t uten at du risikerer bot og hard straff. Men igjen: vil du være helt sikker: få NAF (eller andre som kan gjøre dette med kalibrerte instrumenter) til å sjekke hva speedometeret ditt viser ved forskjellige hastigheter!

Ja, du kan som sagt også bruke en telefon, men min subjektive oppfatning er at en GPS-enhet som Tom-Tom eller Garmin vil gi deg vesentlig større grad av nøyaktighet. Det er så enkelt som at den fysiske antenna det er plass til i en mobiltelefon, er knøttliten. Liten antenne er noe herk i denne sammenhengen, selv om det nok kan fungere helt greit i de fleste sammenhenger. Vær også ops på at visningen av hastighet på speedometeret vil endres om du bytter til dekk med større eller mindre rullediameter. Forutsatt at du holder deg innenfor hva som er lovlig, vil det ikke bety stort, men du ser poenget: setter du på skikkelige traktorhjul blir det ikke vesentlig færre rotasjoner på hjulene pr kilometer enn om du setter på trillebårhjul :-)

The Bottom Line er at de aller, aller fleste biler haer et speedometer som viser FOR MYE i forhold til virkelig hastighet. Det er såvidt vites et mynfighhetskrav som fabrikantene innretter seg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-16 19:18:07 +0200

Du må følge skiltet som sier 80 km/ fordi om bilens spedometer viser 72 km/h denne marginen legger bilfabrikantene inn da bare det å starte med nye dekk og så slite de ned vil gi flere km forskjell i visning. Ja hvis du hadde lagt deg på 80 km/h på bilens spedometer i en 80 km/h some så ville du fått bot, argument med jamen bilen min viste 80 km holder desverre ikke.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-16 20:09:37 +0200

Nja...Kamerat CW har forsåvidt rett, men for sheriffens laser er det virkelig hastighet som gir bot. Derfor bør du sjekke bilens speedometer hos "noen" som har et kalibrert instrument og ta det derfra. Om du i tillegg skaffer deg en god GPS eller annen GPS-basert "dings" som viser hastigheten tilnærmet korrekt, ja da kan du tilstrebe å kjøre litt nærmere de 80 - i virkelig hastighet. Ellers har også politiet en viss sikkerhetsmargin, kall det gjerne "slingringsmonn", i tidligere tider, når man hadde en lang og omstendlig instruks på rundt tre sider for kvisleis ein skulle gjera når ein brukte laser, var denne marginen 3 km/t - i forhold til virkelig hastighet.

På et tidspunkt bestemte Politimester Bastian at denne lange instruksen bare var til bry, da kunne jo publikum finne på å gå til retten når sheriffen slarvet med målingene! Det skjedde innimellom, det er faktisk ikke så lett å bruke en lasermåler på en måleteknisk korrekt måte! Om man er litt ondsinnet, kan man tenke at man ikke ville bruke tid og penger på å lære opp de bolde konstablene bedre, istedet fjernet man mesteparten av instruksen og lot det stå igjen to-tre linjer! Men tvilen får komme øvrigheta til gode, alternativet er jo at man i dag lærer opp konstablene så godt at de slett ikke trenger denne lange insruksen lenger! Uansett, i dag er både instruksen og ovenfornevnte margin på 3 km/t "hemmelig". Jeg tenker at det fortsatt er 3 km/t. Uansett: som nevnt i innlegget over: man skal IKKE gamble på verken å legge seg på fartsgrensa pluss moms, eller som i ditt tilfelle, legge seg på 80+8 på speedometeret. Finn ut hvor stor misvisningen VIRKELIG ER og legg deg på en hastighet der du er nogenlunde trygg på å unngå unødige bøter!

Da slipper du at alle de andre er podne' på deg også! Det kan jeg alt om, jeg kjørte en Skoda Favoritt pickup med 20 km/t misvisning fra Spania og hjem til Norge en gang i tiden! Rett nok var det tendenser til kø underveis, men platene i bilen gikk PINADØ I SELVSVING når speedometeret viste 80-90 km/t! Stort fortere gikk den ikke, selv med vinden i ryggen an der Autobahn viste ikke speedoemteret mer enn knappe 100! Greit nok, der nede i Europa er andre trafikanter atskillig mer tålmodige enn her, alle smilte og vinket til denne blå pickupen, mener å erindre at vi til og med ble forbikjørt av en 2CV med blomsterkasse på!

Men hva skjer når vi passerer Svinesund sånn omkring soloppgang og trafikken etterhvert tar seg opp? Joda, i Norge kommer idotene som ligger klint opp i baklysa, de tuter, de bruker lyshornet, istedetfor å vente 30 sekunder til man er rundt svingen eller over bakketoppen, foretas de mest hårreiende forbikjøringer, gjerne med ruta nede og en knyttneve eller den berømte fingern' ut vinduet! Helt fantastisk, min gamle mor som var passasjer, var alltid en smule tørrvittig, og kom med den berømte ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar