0

Sort røyk, dieselbil

spurt 2021-05-15 13:54:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg har en 2006 mod Corolla dieselbil. Den har en stund avgitt sort røyk ved gasspådrag. I fjor sommer fikk jeg noen lamper på dashbordet som indikerer feil på luftmassemåler. Verkstedet byttet luftfilter, og feilkoden forsvant en stund. Men kom tilbake etter en stund. Jeg kjøpte en uoriginal luftmassemåler jeg satte inn. Men verkstedet fikk ikke til å slette feilkoden. Nå er bilen sånn at det kommer nesten alltid svart røyk helt til den er skikkelig varm, da er den grei. Av og til mister den motorkraften nesten helt, for så å plutselig komme igjen, og da med en skikkelig dott sort røyk. Jeg har tenkt på å bytte luftmassemåler med en original en, men jeg er redd dette skyldes tett partikkelfilter. Er symptomene beskrivende for tett partikkelfilter? Bilen er gammel, og jeg har ikke lyst til å koste på den mye penger. Jeg har forsøkt å kjøre den hardt i lengre tid med rensemiddel for partikkelfilter på tanken, det hjalp ikke. Er det mulig å rense partikkelfilteret selv på en måte?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-15 19:52:06 +0200

Tror ikke du har partikkelfilter på en 2006 model men det er kanskje mulig. Diesel dyser er nok det mest trolige da Toyota har hatt litt tull med disse. Hvis du har en feilkode som ikke kan slettes så betyr det permanent feil og du må se etter at slanger til og fra turbo er i orden da de på en 2006 model lett begynner å bli litt morkne. Er partikkelfilter tett så kan man demontere det og spyle det bakveien med rent lunket vann men det er ingen garanti for suksess og da det innebærer mye arbeid så er det bedre å se på trykk forskjellen over filteret, er dette høyt fks over 100 mbar så kan det tvangs renses under kjøring opptil flere ganger og difftrykket bør deretter komme ned til kanskje 20-25 mbar. Verksted kan ellers gjøre en del tester blant annet ved å lese av dyse,balanse offset som sier noe om hvordan hver sylinder jobber på tomgang. De kan også ta en lekkasje test der de kobler på slanger på hver dyse som går ned i måleglass, er det en dyse so. gir for mye retur er den muligens defekt. Har man tid så kan verksted demontere dysene dine og sende til en diesel spesialist for testing de vil raskt konstatere problem her og anbefale utskifting hvis nødvendig. Ta gjerne en kompresjons test samtidig da den kan fortelle mye om motorens tilstand.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar