0

Batteriet gikk tomt, ladet det opp igjen nå fungerer ikke vindusheis

spurt 2021-05-14 15:27:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Som skrevet. Transporter O Caravelle 2007 mod. Vindusheisene fungerte fint da bilen ble parkert. Så gikk batteriet tomt. Ladet opp batteriet og alt virket ok helt til jeg prøvde å åpne vindu. Da ingen av vinduene (sjåfør og passasjer side) plutselig ikke virker så skal det vel være maks uflaks om begge motorene døde på en og samme tid? Har sjekket sikring (sjekket alle i bilen og de som sitter ved batteriet) og fant ingen feil med de.. så er det jo no sikringer under sjåfør sete (litt vel mange sikring steder på disse bilene). Da det er en form for "alarm" på bilen kan det ha en innvirkning? Er det et rele en eller annen plass til vindusheisene? Etter bok så er det en og samme 5amp sikring til vindusheis og styring av speil. Speilene fungerer fint. Kan ikke konkludere med at det er en bryter feil da ingen av bryterne (sjåfør og passasjer side) virker. Igjen, alle bryterne kan da ikke slutte å virke samtidig? River nå ut det lille av hår jeg har igjen, blir sprø av ulogiske greier. Hjeeeelp!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

11 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-14 17:35:50 +0100

updated 2021-05-14 17:36:34 +0100

Det må ha noe med programmering av vindusheis motorene å gjøre. Skal stå om hvordan du gjøre dette i instruksjonsboken.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-14 17:54:25 +0100

Takk for svar. Det eneste jeg finner i bok er ang automatikk (klikk en gang for å åpne/lukke vindu helt). Denne må aktiveres igjen etter at batteri har vert koblet bort. Ellers finner jeg ingenting om "programmering" av vindusheis.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-14 19:01:33 +0100

updated 2021-05-14 19:02:00 +0100

Programmeringen jeg mente er den du kaller automatikk altså 1 trykks åpning og lukking istedefor å holde på knapp til vindu er nede eller oppe. Andre mulighet her er at gem modulen( general electric modulen) har fått en skade men da skal det også gå ut over speilreguleringen og innvendig belysning osv. I gem modulen sitter det micro releer til vinduer som kan være skadet men også det rart da det er på begge vinduene samtidig så tanken min er sikring som går til begge heisene samtidig. Hvis du har såkalt global lukking så skal du ved å låse bilen med fjernkontrollen og rett etter du har trykket på låseknappen trykker igjen og holder knappen inntrykt 5 sek føre til at vinduer på begge sider stenger. Det samme skal du kunne gjøre når du åpner bilen og deretter rett etterpå åpning med fjernkontrollen trykker igjen i 5 sek så skal begge vinduer åpne.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-14 22:12:24 +0100

Tusen takk igjen. Har forsøkt global, det virker ikke. Sjekket sikring (nr28 på kortet). Tar jeg den ut så slutter speil styring og virke. Har nå vippet ut bryter og har forsøkt å bruke test lys penn. Er ingen ekspert på dette. Jordingen har jeg klipset på bil dør hengsel (så nær metall som mulig) men jeg skal vel ikke måtte skrape maling av for å få god nok jord? Så stikker jeg penn spiss inn på alle 4-5 ledninger som går inn i bryteren og vipper på vindu (opp/ned) men jeg får ikke lys i lampa. Som jeg forstår så skal det vel komme strøm til? Tar jeg ut kontakten av bryter (tenkte jeg ikke fikk god nok kontakt) og trer penn spiss i alle 5 "porter" på kontakten, så får jeg fortsatt ikke lys i test lampa. Ja jeg gjør dette mens bilen står og går :) Vinduene virket fint da bilen ble parkert. Har sjekket kontinuitet på alle sikringer (i dash og de fremme i motorrom ved batteri). Finner no rele under sjåfør sete men om du mener det er snakk om micro rele på et printkort, da er det neppe de under sete. Har nå oppdaget at display i midten over hodet (mellom kupelys) ikke virker, aner ikke om det er fordi det er installert DEFA med eget display. Har og sjekket ledninger mellom bil og dør. Ser ingen skader på hverken gummi eller ledninger. Blir tussete i huet av dette. Må vel bite i eplet og se på "hvordan ta av dør panel" på youtube for å se om det kommer strøm frem til motor.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-15 07:57:32 +0100

updated 2021-05-15 09:02:07 +0100

Jo først og fremst så må du ha en sikker jording lakk og maling er sånn sett en utmerket isolator. Her er uansett et par tips du kan prøve: Ta av batteripolene i ca 10-15 min og umiddelbart når du kobler til polen igjen så se om vinduer fungerer gjør de det så er det den automatiske thermo sikringen som slår ut fordi det kan ha kommet irr og fuktighet i kretskortet på fører dør modulen som styrer begge vinduene. Du har ikke så langt tidsvindu her og sikringen er ment å slå ut hvis man leker for lenge med vindu opp eller ned eller at vindu setter seg fast. Du må prøve med begge vinduer da problemet kan være at fører eller passasjer vindu hele tiden prøver å stenge og slår ut sikringen. Tror sikringen skal ligge under og i nærheten av rattstammen. Er det slik at de virker en liten stund så må vindusheis motor med den elektroniske modulen ut og umdersøkes for irring på kretskort og kontakt pinnene da denne sitter utsatt til inni døren.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-15 14:03:49 +0100

Takker igjen Mr. Må begge polene på batteriet av? ... enda en sikring, termisk nå da? Hva tenkte fjo.. luringen på VAG. "la meg se, hvordan kan jeg designe dette slik at idioten som kjøper bilen er garantert nødt inn på svindyr "godkjent" VAG verksted... for å bytte en forb... sikring, aaah, jo flere sikringer til en og samme strømforbruker og så skriver vi ingenting om dette i manualen, da skal jaggu folk flest få klødd seg i huet". En ting er sikkert når denne endelig er solgt så vil min neste bil ha manuelle dørheiser (når jeg blir så svak i armene at jeg ikke greier sveive ruta opp, da slutter jeg å kjøre).

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-15 16:31:10 +0100

Da er det noe med denne termiske sikringen. Koblet av batteri i 15min, koblet på og da virket passasjer vindu heis men ikke sjåfør. Så gikk det litt tid og så sluttet passasjer heis også å virke igjen. Under ratt stamme finner jeg et sort panel (der hvor obd plugg sitter), men denne termiske sikringen er det aldri no feil med? så eneste løsning er da og ta av dørpanel på sjåfør siden og sjekke eventuelt bytte el-modul? Hva er sjansene for at en kan gjøre dette rent og få det til å virke igjen? Takker på forhånd for alle tips.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-15 18:05:51 +0100

Nå er det 2 muligheter, enten har du veltet en Cola i knappene på fører døren slik at de er klistret sammen og alltid gir kontakt eller så er det en feil i dørmodulen. Det termiske relet gjør jobben sin og kobler ut som det skal fordi fører heis motoren hele tiden prøver å stenge og kobler dermed helt riktig ut. Er det knappene til vinduene skal det være en lett sak tror nesten du kan vippe hele knapp braketten rett ut og det er mest rolig her probleme er. Du kan prøve å skylle med varmt såpevann men må etterpå tørkes godt gjerne i steikovnen på 50 grader i et par timer og neida den tar ikke skade av det. Er det modulen så har den trolig sett sine beste dager men du kan prøve å rengjøre kretskort og kontaktene til ledningene. Må du skaffe en ny modul på en skrot så ikke kast den gamle før den nye virker fordi om det skulle være en canbus styrt modul så kan det hende VW trenger å legge inn en kode slik at systemet kjenner den igjen. Husk at delen du skaffer må ha samme delenummer.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-15 18:39:07 +0100

Denne greia skulle jo hete Mr car Wiz :) Er bare 3 godt voksne som har brukt bilen, ingen cola drikkere. Har sett på bryteren under stor lupe, ser ingen tegn til kliss eller annet humbug. Nå har jeg tatt ut sjåfør dør motor/modul. Har sett et par kort i min tid og denne er så ren og pen som det er mulig å få det (tror det har vert byttet før da joboen som tok av deksel til dør håndtak (i midten på innsiden) tidligere, har "limt" det på igjen med et halvt tonn fugemasse :( (if ya not going to do it right why do it?). Plugg kobling er likedan, ingen irring eller fukt eller annet, veldig rent. Dette er jo en 2007 mod, dvs før canbus systemet kom i 2009 (tror jeg). Etter jeg hadde koblet på batteri igjen og fikk passasjer til å virke (en stund), gjorde jeg det på nytt men satte da passasjer vippe bryter på sjåfør siden, fikk fremdeles ingen funksjon (vil den bryteren uansett ikke virke på "feil side"?), tenkte samme plugg.. Nå må jeg vel finne ut om jeg får til å gi motoren strøm for å se at den faktisk virker, men å få det til før denne berømte termo sikringen slår til igjen (kjenner jeg har nå rimelig lyst til å sjekke den termo sikringen). Men, blir litt misstenksom når det står "made in France" og T4 på vindus motoren (min er da vitterlig en T5). Har de som har "byttet no her tidligere" satt inn en T4 motor? (eller er det vanlig at det står T4 på delene til en T5?). Takker igjen veldig for din input og beklager jeg tar opp din tid på en lørdag.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-18 20:17:12 +0100

Har nå testet med en annen vindu bryter, den fungerte fint (dvs på en annen Transporter), Så bryteren er ikke problemet. Motoren ser ut til å være fin (ingen svidde komponenter på kretskort), men en skal jo være spesialist for å finne ut av det??? Så lenge en tjener fett på et problem...

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger