0

Audi Q4 e-tron + mange andre tyske el-biler.

spurt 2021-05-12 08:28:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

Både nye Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron har ladeluken på høyre side. Det samme med VW, Mercedes og BMW el-biler. Audi e-tron (ikke Q4) ser ut til å ha ladeluken på venstre side...

Jeg synes det er veldig merkelig at de har ladeluken på høyre side. Det er vel i hovedsak hjemme (gjerne i en trang garasje hvor man parkerer (ofte rygger) godt inntil høyre side for å komme seg ut av bilen på venstre side) at man lader. Da kan det bli veldig kronglete å komme til ladeluken på høyre side. Og ellers er det vel svært sjelden at man parkerer for å lade inntil høyre fortauskant...?

Jeg håper at dere i BROOM tar opp dette som tema, men selvf. uten å nevne mitt navn! Kanskje kan dette være med å påvirke valg, både for bilkjøper og bilprodusent fremover.

Hva tenker dere om dette?

Mvh Rolf

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-13 11:12:27 +0100

Nja nå var det jo kona mi da som ville ha en slik elbil og lader men siden det ikke er oppfunnet enda for biler så kan jeg vel puste lettet ut en stund til. Jeg satser på Hydrogen bil en gang i fremtiden når de blir produsert og at det finnes mer enn en bortgjemt og nedstøvet fyllesasjon borti Drammen en plass da det blir tungvint å kjøre 36 mil tur og retur for å tanke bilen.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-13 09:52:02 +0100

Kamerat CW har et vesentlig poeng, induksjonslading er slett ikke dumt! Det har vært tanker om å innføre dette på enkelte veistrekninger der man ønsker å elektrifisere godstransport og annen nyttetrafikk. Hvor langt dette har kommet, har jeg ikke fått med meg. En annen variant over temaet underveis-lading var tenkt å bruke hhv slepesko-prinsippet med strømførende leder i veibanen eller en "kjøreledning" og pantograf. Også dette for å elektrifisere godstransport. De siste variantene er egentlig dødfødt, greia med strøm i veibanen vil bli problematisk som en følge av vær og vind, nedsarving i form av støv, søle, salt og ikke minst sikkerhetsaspektet. Kjøreledning er jo grei nok, men lading av en svær batteribank svelger unna mye mer effekt enn ved en konvensjonell kjøreledning for trolleybus. Mao vil det også her bli snakk om tildels høye spenninger og stor strømgjennomgang. Som vi vet: trolleylinjer er en krevende øvelse å drifte. Om man skal drifte et slikt system med vesentlig høyere strømgjennomgang, kan det bli utfordrende!

Mhp induksjonsprinsippet har det i tillegg til lading i veilegemet vært tenkt tanken på å implementere dette på taxi-holdeplasser. Dette skal visstnok ha kommet så langt som til konkrete pilotprosjekter, både i UK og Oslo har det vært snakket om dette sånn omtrent rett før pandemien kom over oss og satte veldig mange ting på pause. Jo, slik lading er genialt i den forstand at man slipper å fikle med ladekabler! Det som ikke er riktig like greit, er at at denne øvelsen med å lade en batteribank, fortsatt innebærer innebærer relativt heftige strømstyrker. Ja, vi klarer oss stort sett med relativt treg lading og moderate strømstyrker hjemme i garasjen, men det vil likevel være forbundet med en vesentlig høyere kostnad å få sin egen induksjonslader der hjemme i garasjen, kontra en vanlig veggladeboks. Og som vi vet, altfor mange nybakte elbileiere har store forventninger om at elbil, det skal være en "free lunch"! Derved er det fortsatt altfor mange som får vondt i maven av selv den moderate kostnaden på si 10-15.000 kroner som følger med innstallasjon av en forskriftsmessig hjemmelader med egen sikringskurs! Om det skulle komme en induksjonslader for "hjemmebruk" på markedet, snakker vi raskt om en samlet kostnadsramme på både 50 og 100.000, selv for et relativt moderat strømtrekk! Der som i mange andre sammenhenger der vi har heftig strømtrekk, det ville vært en klar fordel med egen trefase-kurs.

Mao er det ikke helt billig! Kloke mennesker som trådstarter her, Kamerat CW og kanhende meg ville lett sett fordelen i en slik duppeditt, og kanhende løpt og kjøpt, men det er altså en krevende øvelse, som bla forutsetter at man har et hus med et relativt robust og ikke minst, rimelig nytt og det vi kan kalle oppdatert elanlegg. Som med våre nymotens induksjonsovner, det vil IKKE være en spesielt praktisk en løsning i et hus med et gammelt elanlegg med to-tre kurser med skrusikringer!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-12 17:37:09 +0100

Kona sier hun skal vurdere elbil når man kjører oppå en lade plate i garasjen omtrent som når man lader en Iphone og rekkevidden er minst 50 mil. Er jo ikke så dum ide faktisk :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-12 15:49:03 +0100

Ja, du har et viktig poeng her, trampeklapp! Men som alltid ellers, gammel vane er vond å vende, våre tyske venner har lagt seg til denne vanen med å legge påfyllingen for benzin und diezel på høyre side siden tidenes litt ut på dagen, og ja, man har formodentlig et par gode grunner for akkurat det. På benzinstasjonen er det jo en ganske grei ordning. Og siden vi ikke fyller drivstoff der hjemme i garasjen altfor ofte, blir det sjelden problematisk.

Med elbiler blir det som du sier, a complete different matter, da skal du slite om du har en normalt dimensjonert garasje og tilkbolingen for ladepluggen er på høyre side! Det ideelle kunne jo vært å ha "påfyllingen" for strøm midt på rumpa eller midt i fronten på bilen, da hadde man hatt en plassering som var like grei for land med venstrekjøring som land med høyrekjøring! Nå er det imidlertid sånn at Norge er annerledeslandet på flere måter: vi står i en særstilling når det gjelder dette med å eie egen bolig, og vi står i en særstilling når det gjelder dette med at vi har det ganske så greit, mange av oss bor i eneboliger eller andre boliger der vi sogar har egen garasje, som et minimum har vi i allefall mulighet til å parkere langs veggen og ha en forskriftsmessig lader der!

Sånn er det IKKE i verden rundt oss, legg til at det faktisk er sånn at elbiler ikke selger spesielt godt i andre land. Faktisk er det ikke så voldsomt høy elbilandel i Norge heller, men vi står altså i en særstilling når det gjelder muligheten til både garasje og ikke minst, hjemmelading! I andre land er det vi tar som en selvfølge, et gode som er forbeholdt de få! Derved vil man i større utstrekning være henvist til kommersielle ladetilbud, der det altså har mindre betydning hvor ladehølet er!

Gitt det faktum at Norge uansett er, og i overskuelig fremtid vil forbli, et minimmalt marked for bilprodusentene, vil det ha liten betydning for bilbransjen hva Ola og Kari foretrekker. Ja, elbil-kundene kan alltid flagge dette overfor forhandlerne, importørene og elbilforeningen, men som nevnt innledningsvis, gammel vane vil være vond å vende. Jeg tenker at nei, produsentene vil nok ikke være lette å snu med det første, men potensielle elbilkunder her hjemme bør merke seg dine kloke ord, og ta dette med som en del av vurderingen når de kjøper elbil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger