0

Elbil og firhjulstrekk

spurt 2021-05-11 18:32:26 +0200

anonym bruker

Anonym

Behov for firhjulstrekk. Vurderer å kjøpe meg elbil og er avhengig av firhjulstrekk. Latterlig nok så er det kun de siste bakkene til hytta som gjør dette nødvendig.

Slik jeg skjønner det, så er det da nødvendig med to motorer på elbil. En foran og en bak.

Jeg oppfatter også at det er mest effektivt og lønnsomt å kjøre med forhjulstrekk. Og det gjør jeg hele veien til hytta, minus de 100 siste meterne.

Mitt spørsmål blir da om det kan lønne seg å ha en primærmotor foran og en hjelpemotor bak som kan kobles inn ved behov? Tror det er ett marked for det i Norge

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-12 16:38:14 +0200

Det du beskriver, er firehjulstrekk on-demand. Det er jo egentlig sånn det fungerer på de fleste konvensjonelle biler med AWD....gjerne forhjulstrekk mesteparten av tiden, når forhjula spinner kobles bakhjula inn i loppen...voila...så kommer man opp bakken likevel! Problemet er når det blir en viss delay i systemet, omtrent som om det skulle være en av-på bryter! En ting er at det ikke er optimalt for fremkommeligheten, en helt annen ting er at det er litt dumt om bakhjula plutselig får en solid porsjon kraft midt i en sving, vips, så er man på vei ut i geografien! Tidligere generasjoner av Haldex var sånn...i dag har man gått for å ha kraft på begge akslinger hele tiden, i tillegg har man forbedret styringsbiten, nå går ting lynraskt og vesentlig mer kontrollert for seg! I tillegg til overlegen fremkommelighet får man økt stabilitet og bedre kjøreegenskaper under alle forhold, i alle hastigheter.

Men, konvensjonelle biler og det vi kan kalle konvensjonelle firehjulstrekk er konstruert rundt en filosofi der man mater kraften - som regel fra EN kraftkilde - inn til fordelingsleamikken. Det du beskriver, som forsåvidt er den måten man realiserer det på med elbiler. Det gir et par utfordringer, den viktigste er at man gjerne vil at disse to motorene skal fungere sammen - som et team. Akkurat det er like vanskelig i dag som når Citroen designet en 2CV med en motor foran, en motor bak. Det ble ikke helt den suksessen man hadde sett for seg! Litt sånn er det i dag også, et system med to motorer gir på sett og vis bedre fremkommelighet, men ikke nødvendigvis bedre stabilitet, og nei, det matcher IKKE et konvensjonelt firehjulstrekk! Når det er sagt: det er virkelig gull verdt når du gjerne vil opp den siste bakken til hytta uten å seile baklengs ned med verdens største rattkjelke!

Nå holder elbilprodusentene kortene relativt tett til brystet med hvordan man designer styringen av disse to motorene, men prinsipalt sett er det sånn at man aldri "ødsler" med kraft: man har et fordelingsystem, og det er ingen ting i veien for å definere f.ex foraklsingen som primær og tildele kraft til bakakslingen ved behov. Dette skjer helt av seg selv, uten at du trenger å bekymre deg om det. Ja, man kan se for seg at man kan definere forskjellige modus, der man f.ex kjører rent forhjusltrekk og ikke tildeler kraft til bakhjula i det hele tatt, omtrent som Subaru i tidenes litt ut på dagen. Jeg mener også at det lignende løsninger på enkelte hybrider, og det er overveiende sannsynlig at det vil være elbil-produsenter som tenker i denne retningen. Poenget er jo å redusere strømforbruket, det gir ørlite grann mer strømforbruk enn om man skal la begge motorene drive hver sin aksling hele tiden.

Hvem som har hva til enhver tid, se det må man sette seg ned og undersøke når man har et konkret behov og er i markedet for ny elbil! I ditt sted ville jeg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar