0

Tesla model S

spurt 2021-05-10 10:52:23 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Vi har i dag en 2015 volvo xc60 som vi er godt fornøyde med. Den har bikket 6 år og 100 000 km nå, og vi vurderer sterkt innkjøp av en ny "bil nr. 1". Jeg håper Volvoen er lettsolgt og at det er igjen en grei slump penger i den. Grunnen til at vi ønsker ny er hovedsakelig ønske om mer plass (unge nr to på vei), komfort og drivstofføkonomi. Samt vissheten om at noe vil svikte før eller siden.

Bruken er hovedsakelig til og fra jobb, turer til hytta (to-tre timer) og turer til Vestlandet en 3-4 ganger i året. Vi bor på Østlandet.

I mitt hode virker det dumt å gå for noe annet enn hybrid eller helelektrisk, da kjøremønsteret tilsier det. Derfor har jeg sett meg ut en Tesla Model S. Dels fordi jeg synes det er god bil, dels fordi man får mye for pengene. Det er også mye plass og tilgang til til Teslas superlader nettverk. Alternativet er ID4, Enyaq, Ioniq5. Eventuelt da hybrid. Med hybrid er problemet at batteriene stjeler litt plass.

Ville du kjøpt en 2018-19 Model S eller en ny ID4, Enyaq etc? Budsjettet er ca 550.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-10 15:28:27 +0100

Nå har du jo visserlig en god bil, ikke engang innkjørt, som du er godt fornøyd med. Gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, understellsbehandling inkludert, er det en bil som vil kunne gi deg - eller neste eier - mye glede uten nevneverdige problemer i både 10 og 15 år til. Det er verdt å ha i bakhodet når du møter en ivrig nybilselger som kanhende tilbyr deg en latterlig lav innbyttepris for den feiende flotte Volvoen din!

Om vi ser bort fra akkurat det: nei, det er ikke dumt å gå for noe annet enn hybrid eller helelektrisk, det avgjørende er ditt kjøremønster, dine behov. Når du beskriver et kjøremønster med et ikke ubetydelig innslag av det som for meg fremstår som langkjøring, tenker jeg jo at en dieselbrenner måtte være helt perfekt, med et forbehold: avstanden til jobben og eventuelle bomringer kan ha en viss betydning. Det er jo engang sånn at for at for elbil vil det være av stor betydning for lønnsomheten at du kan innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, og har et kjøremønster der du i stor grad beveger deg innenfor en radius der du kan basere deg på hjemmelading. Her bør du også være ops på at du ikke kan utnytte den oppgitte rekkevidden maksimalt her, og det vil ofte være relativt dyrt å lade langs veiene. Og kanskje viktigst av alt å ha i bakhodet: når vinteren og kulde, enn si snø og slaps på veien, vil rekkevidden uvegerlig krype nedover mot det halve. Sånn er det bare, og ja, man kan leve med det om man har f.ex relativt kort vei til jobben, men har man en lang, daglig pendlerdistanse er det liksom ikke fullt så greit!

Legg til nyordet "ladekø", om f.ex turene til hytta eller til Costa Del Vestland finner sted i helger og ferier, ja da er det en viss sannsynlighet for at mange andre også er ute på tur! Fryd og glede om du er blant dem som kan leve med dette, poenget er at man skal ha begge beina på jorda og ha nøkternt realistiske forventninger til pro og contra før man springer avsted og hiver seg på elbil-bølgen. Bla er det faktisk IKKE noen "free lunch" å kjøre elbil, det er bla biler som er relativt sett tyngre enn sine brødre og søsken med konvensjonell drivlinje. Dette gjør noe med slitasjen på alt som har med hjuloppheng og bremser å gjøre (ja, også regenereringen påvirker bremsekivenes levetid i negativ retning) og ikke minst dekk! Vær spesielt ops på dette med sære dimensjoner, lavfriksjonsdekk og høy lasteindeks når du vurderer aktuelle elbiler, slitasjen får du ikke gjort veldig mye med, men man bør f.ex unngå "tøffe" felger med lavprofildekk....bortsett fra at det gjør noe med komforten,oppdager man at det koster å være kar når det er tid for å kjøpe nye dekk!

Mhp brukt Tesla eller ny ID4 evnt Enyaq, burde valget være soleklart: man kjøper IKKE brukt Tesla om man har ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-11 12:47:22 +0100

Bare så det er nevnt: prisnivået jeg antydet for XC60 er hentet fra en meget raskt titt på finn, med årsmodell 2014-2015 som utgangspunkt. Det gir iallefall en pekepinn, men jeg foretok ikke noe dypdykk ned i utstyr, motorisering, privat vs forhandlerpriser osv osv.. Glem aldri at fasiten ved privat salg er hva den ivrigste kjøperen er villig til å betale, og en innbyttepris - det er a complete different matter....der er det forhandleren på den andre siden av bordet som har bukta og begge endene. Jeg tenker at din bil, som du forsåvidt antyder, burde være lettsolgt, også i det private markedet. Uansett, lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger