Nei, jeg ville ikke fått panikk, etter et par runder med slegge- og vedtre-metoden, begynte jeg å bruke forskjellige varianter over temaet "fett" mellom navet og felgene for et par tiår siden. Når jeg fra før brukte kobberfett på hjulboltene - hva var vel mer naturlig enn å benytte samme sorten for å unngå at felgene satte seg bjønn :-)? Aldri noen problemer whatsoever, men etter noen år kom jeg til å tenke på dette med spenningsrekka og aluminimum vs kobber. Siden dengang har jeg hatt to bokser i verktøykassa når jeg vipper om mellom vinterdekk og sommerdekk og vice verca: en med kobberfett, som altså brukes på hjulboltene, eller rettere, i høla de skal inn i - det blir mindre graps på den måten - og en med aluminiumspasta, som altså sprøytes på navet - i disse tider finnes jo det meste på spayboks, må vite! Ja, det er iallefall teoretisk meget bedre med alu-pasta her, men jeg tenker at det først og fremst er under forhold der det oppstår korrosjonsproblematikk. I sommehalvåret er det neppe noe stort problem.
I vinterhalvåret kan det nok til tider oppstå forhold som fremmer korrosjon og derved skape reaksjoner mellom kobberpastaen og alu-felgen, men som sagt, jeg ville ikke ligget våken om natta av dette. Det er i tillegg en begrenset anleggsflate, felgen vil neppe gå i tusen knas eller for den sakens skyld, bli svart! Og ja, man kan alltid fjerne fett med det være seg whitesprit eller parafin, men jeg ville ikke bekymret meg her, det er tross alt begrenset mengde med kobber i denne pastaen.
Ellers er det jo sånn at det som regel er en overflatebehandling på felgene, se for deg bestemors gamle aluminimumskjele: den er IKKE overflatebehandlet, da danner det seg et lag med oksydert aluminimum på null komma null! Og bor bestemor i et område med surt drikkevann, ja da blir kjelen gradvis mørkere - og bestemor blir etter sigende senil. Og som vi vet, dette oksyd-sjiktet oppstår på null komma null: det beskytter aluminiumen under. Mao om man mot formodning får oksydering på f.ex en felg, ja da er det bare å polere litt, så blir den god som ny.
På mine felger har det vært sånn at området som ligger mot navet fremstår som ubehandlet, men som med bestemors aluminimnumskjele, det danner seg et lag med et beskyttende oksyd. Det forblir sånn passe grått gjennom felgens levetid, det er ikke en prosess som trenger dypt ned i felgen din og spiser den opp på 1-2-3. Med stål er det a complete different matter, der dannses det IKKE en beskyttende hinne med oksyd, derved sprer korrosjon, eller rust, seg som selveste pesten!
Men, tilbake til selve jobben her: jeg sørger for å påføre et passe tynt sjikt med alupasta på navet, jeg kliner altså ikke på et flere miliometertykt lag. Det skal ikke mye til for å unngå at felgen "setter seg". Tilsvarende er jeg forsiktig med kobberpastaen, det skal ikke mye til, og det er IKKE sånn at "dobbelt så ... (more)