0

Pigger foran, piggfri bak?

spurt 2021-05-04 09:11:06 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, jeg har 2 piggdekk som er utslitt mens de andere 2 er fortsatt bra nok. Nå tenker jeg å bytte ut de slitne for piggfrie vinterdekk og montere de bakpå kommende høsten og holde de piggene foran. Er det en god ide?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-04 13:14:55 +0200

Jeg ville ikke gjort det, det blir fort litt spennende kjøreegenskaper når du kombinerer dekk som med stor sannsynlighet har vidt forskjellige egenskaper på hver sin aksling. Rent bortsett fra dette med pigg vs piggfrie dekk, når to av dekka er utslitt, vil de to andre med stor sannsynlighet være det vi kaller "godt slitt". Hva du mener med "bra nok" sier du ingen ting om, men piggdekk har en svært dårlig egenskap: vinteregenskapene forringes vesentlig gjennom dekkets levetid. Og i min verden er et vinterdekk kass når det er 4 mm mønster igjen. Er det 4 mm igjen på mine vinterdekk, kommer det ikke på bilen igjen neste vinter - da kjører jeg det enten ut på sommeren (Jeg kjører piggfrie vinterdekk, men i de tider da jeg kjørte med pigg røska jeg ut piggene og kjørte dem ut) eller avskriver de resterende millimeterne og bytter dem ut med nye dekk.

Det er så enkelt som at 4 mm lynraskt blir til 3 mm eller mindre et lite stykke inn på vinteren. Og nei, 4 mm eller mindre er IKKE nok til å sikre optimal stabilitet om det så bare ligger noen millimeter med slaps på veien! Er det MER slaps eller snø? Da er slike dekk ubrukelige. Og nei, det er IKKE sånn at det er likegyldig hvilken type dekk man har på den andre akslingen om man bare har "nye dekk" på drivhjula! Det er som nevnt innledningsvis, ekstremt dårlig karma å ha dekk med forskjellige egenskaper på hver sin aksling, spesielt om det ene settet er direkte dårlig.

Om dette er økonomisk motivert: du sparer ikke mange hundrelappene på dette. Unn deg selv et sett med nye, nordiske vinterdekk, da får du best mulig sikkerhet for deg og dine. Ellers har jeg kjørt piggfritt siden tidlig 90-tall, da oppdaget jeg ved en inkurie at piggfrie vinterdekk faktisk er bedre enn moderat slitte piggdekk. Rett nok var de piggfrie dekka Toyo sine piggfrie med nøtteskall i banen, smart trekk, den skal Toyo ha! Men mønster og gummiblanding matcher ikke nordiske vinterdekk som datidens Viking, nå Conti, eller Nokian. Piggdekka jeg hadde dengang var imidlertid de beste av de beste fra Viking, det viste seg altså at jeg hadde lengre bremselengde, dårligere traction med mine moderat slitte piggdekk enn det jeg opplevde når jeg kjørte den andre bilen over samme gårdsplassen med klonk is rett etterpå! Vi snakker ikke bare om LITT forskjell, det var ren utklassing! Siden har jeg altså kjørt piggfritt, ja, det krever at man kjører med LITT mer vett, men alt i alt, det har vært en god efaring, år etter år etter år!

The Bottom Line er at du bør unne deg Nokian Hakkepellitas piggfrie om du bor et sted med lang og tung vinter, og har du mer varierende kjøreforhold, se i retning av Continetal, det er et bedre allorund-dekk, men med gode vinteregenskaper. Michelin er også god sort, men be aware, best på barmark og sporadisk isdekke, ikke riktig like godt under ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-05 08:56:23 +0200

Tusen takk for utvidet svar! Da blir det 4 nye piggfrie :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-05 10:37:06 +0200

updated 2021-05-05 15:22:26 +0200

Så det er sagt så skal man ikke eksprimentere med å kjøre med piggdekk bak og piggfrie foran og ei heller sommerdekk fremme og piggfrie bak. Bilens egenskaper kan som Mr Norulf sier bli ganske så spennende og man kommer kjapt til å oppleve hva begrepene understyring og overstyring er eller egenskaper som tivoli radiobilene hadde i gamledager som jeg ville sagt det.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-07 10:11:45 +0200

Heisann!

Det er absolutt lov å være kreativ og å finne rimelige løsninger på ulike problemstillinger.

Men her er du nok likevel litt i overkant kreativ. Dette med å blande pigg- og piggfrie dekk er ikke noen god ide.

Oppbyggingen av disse to ulike dekktypene kan ha betydelige forskjeller. Forskjeller som gjør at bilens egenskaper forringes. Et piggfritt dekk er noe helt annet enn et piggdekk uten pigger.

Det blir litt som å dra på løpetur med en joggesko og en lakksko, om man setter det litt på spissen. Det er altså ikke noen voldsom god ide.

En annen ting er at det heller ikke er lov. Følgende står nemlig å lese i Vegtrafikkloven: "Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på alle hjul."

Jeg mener at man selv om man her begrenset budsjett eller en eldre billig bil, så bør man ikke vøre kjip på dette med dekk. Dette gjelder i særdeleshet vinterdekk, som ofte har en langt «vanskeligere jobb» enn sommerdekkene. Det handler jo om sikkerhet i form av veigrep, bremselengde og alle disse tingene.

Nå høres jeg kanskje streng og morsk ut, men dette er viktig. Det er heller ikke slik at jeg mener alle må kjøpe nye, dyre testvinnerdekk. Det finnes faktisk en god del brukte dekk og hjul til salgs på ulike plattformer.

Sjekker man litt nøye både dimensjon, mønsterdybde, generell tilstand og produksjonsdato her, kan man få helt greie og gode dekk til en rimelig penge.

Kanskje det kan være noe for deg? Men aller først håper jeg både du og bilen din får noen fine måneder med sommerdekk!

Så ønsker jeg lykke til med nye vinterdekk etter hvert!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-07 10:11:48 +0200

Heisann!

Det er absolutt lov å være kreativ og å finne rimelige løsninger på ulike problemstillinger.

Men her er du nok likevel litt i overkant kreativ. Dette med å blande pigg- og piggfrie dekk er ikke noen god ide.

Oppbyggingen av disse to ulike dekktypene kan ha betydelige forskjeller. Forskjeller som gjør at bilens egenskaper forringes. Et piggfritt dekk er noe helt annet enn et piggdekk uten pigger.

Det blir litt som å dra på løpetur med en joggesko og en lakksko, om man setter det litt på spissen. Det er altså ikke noen voldsom god ide.

En annen ting er at det heller ikke er lov. Følgende står nemlig å lese i Vegtrafikkloven: "Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på alle hjul."

Jeg mener at man selv om man her begrenset budsjett eller en eldre billig bil, så bør man ikke vøre kjip på dette med dekk. Dette gjelder i særdeleshet vinterdekk, som ofte har en langt «vanskeligere jobb» enn sommerdekkene. Det handler jo om sikkerhet i form av veigrep, bremselengde og alle disse tingene.

Nå høres jeg kanskje streng og morsk ut, men dette er viktig. Det er heller ikke slik at jeg mener alle må kjøpe nye, dyre testvinnerdekk. Det finnes faktisk en god del brukte dekk og hjul til salgs på ulike plattformer.

Sjekker man litt nøye både dimensjon, mønsterdybde, generell tilstand og produksjonsdato her, kan man få helt greie og gode dekk til en rimelig penge.

Kanskje det kan være noe for deg? Men aller først håper jeg både du og bilen din får noen fine måneder med sommerdekk!

Så ønsker jeg lykke til med nye vinterdekk etter hvert!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-05-04 09:11:06 +0200

Sett: 96 ganger

Sist oppdatert: May 07