0

HY-Carbon Motorrens

spurt 2021-05-03 18:45:26 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg har lest en del om denne type motorrens, og har latt med overbevise til at dette er bra saker. Så i dag har jeg hatt en rens av motoren ppå min MB GLK 220 som har rulla litt over km 170 000. Den var i utgangspunktet lytefri, men jeg synes motoren har fått en litt roligere motorlyd etter rensingen. En slik rens skal jo også etter sigende gi lenger levetid for dyre komponenter som EGR ventil, turbo osv. Men, finnes det noen vitenskapelig testing for disse påstandene.

Mvh Jan Kristian

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

21 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-04 13:59:20 +0200

Det enkle svareet her er et rungende nei, og min subjektive oppfatning er at det aldri noensinne vil kunne legges frem en studie eller testrapport fra et akkreditert laboratorium som bekrefter fortreffeligheten av påstander av den sorten du nevner. Glem ikke at dette bare er EN aktør blant en hel drøss som lover både det ene og det andre! Dessverre er det fremdeles sånn at om noe høres for godt ut til å være sant, ja så er det som regel akkurat sånn!

Når det gjelder mer eller mindre sbujektive oppfatninger av resultatet av slike behandlinger, enten det er "teflon-smøring" av hele motoren eller diverse rensemetoder, ja så er det nettopp det: en subjetkiv oppfatning. Det kan like godt gå veldig galt som veldig bra - og det kan være som før. Det siste er det vanligste, men for all del, når vi svir av noen hundrelapper, vil vi jo gjerne at det skal gi et positivt resultat! Sånn er vi nå engang skrudd sammen: det påvirker den måten vi oppfatter ing på i ettertid, enten det er motorlyden eller ytelsen - kjenner vi nøye nok etter - blir bilen selvfølgelig også merkbart sprekere etter sånne vidunderkurer! En helt annen ting er om det er korrekt, men hvorfor skal man bekymre seg om sånne bagateller? Det er da godt å være litt glad og fornøyd også, selv om det som gjør oss glade ikke nødvendigvis er helt vitenskapelig korrekt :-)

For min del kjørte jeg bla min f.d Passat B5 TDI snaue 500.000, aldri noe problem med koksing av noe som helst! Kun kort tid før bilen ble smadret toppa den fremdeles 200+, dieselforbruket var fremdeles lavere enn oppgitt forbruk fra bilen var ny, og ikke minst, jeg opplevde aldri å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene. Det sier jo at motoren var i god kondisjon, i store trekk med originale deler i behold over hele fjæla, ja, selv ikke VANNPUMPA var skifta! Men jeg tenkte aldri noensinne tanken på å verken kjøpe "motorrens" eller andre remedier for å "fornye" motoren! Kanhnde det var derfor den fungerte så godt etter alle disse kilometerne :-)? Ellers er min oppfatning at man kommer langt med et normalt godt regime for service og vedlikehold samt en fornuftig kjørestil.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-04 19:58:08 +0200

updated 2021-05-05 10:31:12 +0200

Bilmekaniker på flaske finnes ikke men hva reklamen får oss til å tro er noe helt annet. Men hvis man tror at en flaske lurium til et par hundre kan spare en for flere titalls tusen i reprasjonsutgifter så kjør på. Benny nevnte at en flaske dyserens berget bilen hans gjennom en Eu avgass kontroll så kanskje det virker ?

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-05 18:29:09 +0200

Ja, helt korrekt som Kamerat Wizard sier, og ja, Bennys opplevelse med dyserens er faktisk et mart tips for alle med dieselbiler med noen hundre tusen kilometer på telleren :-) En ting man skal ha i bakhodet, er at det ikke er BARE "rensinga" som gjør susen ved avgassmålingen, det har også noe med temperaturer å gjøre....dyserens og "dpf-cleaner" er to ting som hver for seg kan bidra til at karbonavleiringer i forbrenningskamrene hhv eksosanlegget forbrennes ved lavere temperatur...mao blir hele gullrekka "refresha" og gjør en bedre jobb! Merk deg imidlertid ordet "kan", det er ikke spesielt vitenskapelig grunnlag for dette, men den som leser på flask her, enten det er dyserens eller dpf-cleaner, vil se at det dreier seg om flyktige forbindelser som bla har den egenskapen at det er rimelig lettantennelige saker...med høy forbrenningstemperatur!

Et annet godt grep i tidligere tider, som jo var vesentlig billigere, var å vente til tanken var nesten tom og hive på enten parafin eller noen flasker tennvæske....vips....høyere forbrenningstemperatur, det var sånn at koksa formelig spruta ut fra eksosanlegget på min daværende Passat B2 1.6D! Akkurat der satt imildertid ikke hovedårsaken til at jeg måtte bruke denne "kuren" fra tid til annen: problemet var en eksosventil som ikke var helt tett lenger...den koksa igjen med jevne mellomrom. Parafin hhv tennvæske innimellom var tingen, gjett om det vakte munterhet på den lokale Rimi-sjappa når jeg var innom og fyllte handlevogna med 1-liters flasker med tennvæske når det var tilbud, dengang omtrent halve prisen pr liter sammenlignet med diesel :-) Det gode er jo at en dieselbil som ble kjørt på parafin, gikk gjennom EU-kontrollen med glans i hine dage!

The Bottom Line er selvfølgelig at slike "kurer" ikke er spesielt smarte når man har en nyere dieselbil med turbo og høytrykksdyser...det er rett og slett dårlig karma! Like dårlig karma er det å kjøre på parafin...selv parafin er tilsatt sporstoff i disse dager, må vite!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-08 12:36:15 +0200

updated 2021-05-08 12:37:34 +0200

Her er det nok mange "bedrevitere" som ikke vet noe særlig om fysikk eller kjemi som svarer.

Har selv prøvd Hy-carbon på en av mine biler og differensialtrykket på DPFen gikk fra 190 til 20 etter rens. Motoren går jevnere og yter også bedre.

Jeg er veldig fornøyd!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-08 12:49:12 +0200

updated 2021-05-08 12:51:52 +0200

Tror DU bør gjøre litt research Norulf... Hy-Carbon er testet av Utac-Ceram (Frankrikes svar på SINTEF). Det er hvertfall akkreditert nok for meg ;-)

https://www.autor.no/tester-og-analyser

Hydrogen har jo også den funksjonen at det er naturlig òg ikke en aggresiv kjemikalie. Det er også godt bevist at hydrogen har veldig gode egenskaper mot sot og karbon.

Ser at hycarbon er på over 3000 verksteder i Frankrike og England, selv om jeg ikke har prøvd så er jeg veldig positivt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-09 16:08:03 +0200

Vel. jeg merker meg at den "studien" man har gjennomført her, har markante svakheter. Spesielt "vitenskapelig" er det ikke - jeg tillater meg å tenke at her vil man ha et problem med å kunne forsvare sine målinger, enn si verifisere dem. Sagt på en annen måte: enhver måling i slike sammenhenger må kunne reproduseres. Gitt spriket i tallene, ville det vært naturlig å legge frem flere måleserier fra samme bil over tid om dette i det hele tatt skulle ha noen troverdighet.

Sagt i klartekst: her mangler det mye på at det kan hevdes å være seriøs dokumentasjon for at angjeldende "renseprosess" har noen som helst effekt. Bortsett fra påfallende stor variasjon i oppgitte måledata, fremgår det ikke om henvisningen til det som skal være målinger fra en Golf VII og opptillingen lenger nede på siden med "avgassmålinger fra kjøretøy" faktisk inngår i samme studie - og derved er utført av samme laboratorium. For meg fremstår det som om man har betalt for EN måling....og snekra sammen resten på annet vis, kanhende på sitt eget verksted.

The Bottom Line er at "studien" ikke kan søkes opp ved angjeldende laboratorium eller på annen måte verifiseres....den er tydeligvis kun publisert på nett hos virksomheten som selger dette produktet....da burde det ringe en aldri så liten klokke et sted! En tilsvarende bjelleklang burde komme når man ser at "måleobjektet" er en bil som kun er kjørt 10.000 km. Det blir en smule tendensiøst å hevde at det jeg kaller "lurium" kan ha noen "effekt" på påståtte avleiringer i en så godt som ny motor. Ta en titt inn i motoren og et eksosanlegg på en bil som er kjørt noen hundre tusen...du vil bli overrasket...det er faktisk IKKE sånn at ting bokstavelig talt gror igjen over tid gitt at motoren er i normalt god kondisjon og det vi kan kalle "normalt velfungerende".

Så nei, jeg kjøper ikke dette, og nei, det er ikke "bevist" at hydrogen har "veldig gode" egenskaper mot sot og karbon. Om du ser på det peridoiske system og kombinterer dette med mulige reaksjoner mellom hydrogen, karbon, eller rettere sagt, det vi på nynorsk ville kalt carbon deposits, enn si sot med ymse godstoffer i, vil du tvert om risikere å bli en smule betenkt!

Uavhengig av dette, det er selvfølgelig opp til alle og enhver å prøve det være seg lurium på boks eller denne prosessen. Det verste som kan skje, er at det dannes forbrenningsprodukter som skader DPF hhv katalystoren når man starter opp bilen og kjører fra verkstedet etter jobben. Det som er litt dumt, er at dette finner man egentlig ikke ut av før man eventuelt står der med en mangellapp fra EU-kontrollen å hånden eller noe annet festlig. Ikke noe nytt i dette, like siden tidenes litt ut på dagen har vi kunnet kjøpe alt fra "en tiger på tanken" til Lurium på boks! Det enste man kan være helt sikker på, er at når noe synes for godt til ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-10 07:32:37 +0200

Man ser ikke skogen for bare trær Norulf. Har kjørt en del i Frankrike og England og det begynner å bli endel av verkstedene som tilbyr Hy-Carbon rens. Men de er jo så klart bare ute etter å lure deg, ikke sant?

Om du hadde hatt litt peiling på fysikk, kjemi og det periodiske systemet som du henviser til så ville du jo forstått egenskapene til hydrogen. Anbefaler deg også å google litt før du skriver så du kanskje kan lære litt mer om det.

Jeg har selv prøvd dette på en VW Transporter der bilen gikk i nødmodus ved pådrag pga. sot i turbo og etter rens har det aldri kommet tilbake. Men jeg må jo da bare være en "hjernevasket" tilhenger ifølge deg...

Skjønner jo også at du ikke har sett i så mange bilmotorer da du sier at de på 10.000 km ikke soter. Da er det et par biler og ikke minst bilmodeller som har lyst til å fortelle deg noe annet...

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

En annen ting som er verdt å merke seg er at merkeverkstedet ville bytte turbo til en kostnad på 30 000,- og da unner jeg meg heller en hydrogenrens i året til et par tusen om det holder problemer i sjakk.

Edgar gravatarbildeEdgar ( 2021-05-10 07:37:50 +0200 )rediger

Dersom det er en reell grunn til at merkeverkstedet anbefaler bytte av turbo, vær du sikker på at du før eller siden, helst når det passer som dårligst, blir innhentet av karma! Det er så enkelt som at "mirakelkuren" IKKE skifter slitne lagringer eller utette pakninger osv osv :-)

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2021-05-14 08:03:33 +0200 )rediger
0

besvart 2021-05-10 08:04:18 +0200

Har prøvd hycarbon motorrens på servicesenter i Tønsberg. Er veldig fornøyd da det sparte meg for endel penger.

Fikk vite da jeg var der at hydrogenet reagerer med karbonet (soten) og omdanner denne til gassform også i partikkelfilteret. Hadde en avgassmåling for og etter og der så man klart at motoren hadde fått en mye mer effektiv forbrenning.

Er dere ikke enig i at det hadde vært veldig gøy om Broom gjorde en før og etter test av hycarbon?

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Googlet litt og fant denne her også https://www.autor.no/filer/tester-og-analyser.pdf der er det også referert til noen mediatester i utlandet.

Anonym1 gravatarbildeAnonym1 ( 2021-05-10 08:11:58 +0200 )rediger
0

besvart 2021-05-10 08:05:32 +0200

Normalt er det ikke spesielt engasjement på trådene her inne men når det kom en tråd om trollkraft på flaske skal jeg si det ble aktivitet og riktig så opphetet også spør du meg. For å berolige de som tror dette virker så selvfølelig skal de gjøre dette men å tro dette stoffet gjør noe som helst med motoren tilstand blir vel å dra det vel langt. Modifsering av forbrenningen ja det går jeg med på som Benny med sin gamle bil før en Eu avgass måling men det stopper også her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-10 08:21:45 +0200

Skjønner ikke helt hvordan du kan si det ikke fungerer Mr Car Wizard. Det er greit at du ikke tror på det selv men å påstå at det ikke fungerer blir jo som å si at vi som har prøvd det tror på det overnaturlige og ser syner og ting som ikke er der, eller hva?

Ville synet ditt vært annerledes om det hadde vært testet av feks Broom eller ville du fortsatt påstått at det var trollkraft?

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar