0

HY-Carbon Motorrens

spurt 2021-05-03 18:45:26 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg har lest en del om denne type motorrens, og har latt med overbevise til at dette er bra saker. Så i dag har jeg hatt en rens av motoren ppå min MB GLK 220 som har rulla litt over km 170 000. Den var i utgangspunktet lytefri, men jeg synes motoren har fått en litt roligere motorlyd etter rensingen. En slik rens skal jo også etter sigende gi lenger levetid for dyre komponenter som EGR ventil, turbo osv. Men, finnes det noen vitenskapelig testing for disse påstandene.

Mvh Jan Kristian

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-05-04 13:59:20 +0200

Det enkle svareet her er et rungende nei, og min subjektive oppfatning er at det aldri noensinne vil kunne legges frem en studie eller testrapport fra et akkreditert laboratorium som bekrefter fortreffeligheten av påstander av den sorten du nevner. Glem ikke at dette bare er EN aktør blant en hel drøss som lover både det ene og det andre! Dessverre er det fremdeles sånn at om noe høres for godt ut til å være sant, ja så er det som regel akkurat sånn!

Når det gjelder mer eller mindre sbujektive oppfatninger av resultatet av slike behandlinger, enten det er "teflon-smøring" av hele motoren eller diverse rensemetoder, ja så er det nettopp det: en subjetkiv oppfatning. Det kan like godt gå veldig galt som veldig bra - og det kan være som før. Det siste er det vanligste, men for all del, når vi svir av noen hundrelapper, vil vi jo gjerne at det skal gi et positivt resultat! Sånn er vi nå engang skrudd sammen: det påvirker den måten vi oppfatter ing på i ettertid, enten det er motorlyden eller ytelsen - kjenner vi nøye nok etter - blir bilen selvfølgelig også merkbart sprekere etter sånne vidunderkurer! En helt annen ting er om det er korrekt, men hvorfor skal man bekymre seg om sånne bagateller? Det er da godt å være litt glad og fornøyd også, selv om det som gjør oss glade ikke nødvendigvis er helt vitenskapelig korrekt :-)

For min del kjørte jeg bla min f.d Passat B5 TDI snaue 500.000, aldri noe problem med koksing av noe som helst! Kun kort tid før bilen ble smadret toppa den fremdeles 200+, dieselforbruket var fremdeles lavere enn oppgitt forbruk fra bilen var ny, og ikke minst, jeg opplevde aldri å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene. Det sier jo at motoren var i god kondisjon, i store trekk med originale deler i behold over hele fjæla, ja, selv ikke VANNPUMPA var skifta! Men jeg tenkte aldri noensinne tanken på å verken kjøpe "motorrens" eller andre remedier for å "fornye" motoren! Kanhnde det var derfor den fungerte så godt etter alle disse kilometerne :-)? Ellers er min oppfatning at man kommer langt med et normalt godt regime for service og vedlikehold samt en fornuftig kjørestil.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-04 19:58:08 +0200

updated 2021-05-05 10:31:12 +0200

Bilmekaniker på flaske finnes ikke men hva reklamen får oss til å tro er noe helt annet. Men hvis man tror at en flaske lurium til et par hundre kan spare en for flere titalls tusen i reprasjonsutgifter så kjør på. Benny nevnte at en flaske dyserens berget bilen hans gjennom en Eu avgass kontroll så kanskje det virker ?

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-05-05 18:29:09 +0200

Ja, helt korrekt som Kamerat Wizard sier, og ja, Bennys opplevelse med dyserens er faktisk et mart tips for alle med dieselbiler med noen hundre tusen kilometer på telleren :-) En ting man skal ha i bakhodet, er at det ikke er BARE "rensinga" som gjør susen ved avgassmålingen, det har også noe med temperaturer å gjøre....dyserens og "dpf-cleaner" er to ting som hver for seg kan bidra til at karbonavleiringer i forbrenningskamrene hhv eksosanlegget forbrennes ved lavere temperatur...mao blir hele gullrekka "refresha" og gjør en bedre jobb! Merk deg imidlertid ordet "kan", det er ikke spesielt vitenskapelig grunnlag for dette, men den som leser på flask her, enten det er dyserens eller dpf-cleaner, vil se at det dreier seg om flyktige forbindelser som bla har den egenskapen at det er rimelig lettantennelige saker...med høy forbrenningstemperatur!

Et annet godt grep i tidligere tider, som jo var vesentlig billigere, var å vente til tanken var nesten tom og hive på enten parafin eller noen flasker tennvæske....vips....høyere forbrenningstemperatur, det var sånn at koksa formelig spruta ut fra eksosanlegget på min daværende Passat B2 1.6D! Akkurat der satt imildertid ikke hovedårsaken til at jeg måtte bruke denne "kuren" fra tid til annen: problemet var en eksosventil som ikke var helt tett lenger...den koksa igjen med jevne mellomrom. Parafin hhv tennvæske innimellom var tingen, gjett om det vakte munterhet på den lokale Rimi-sjappa når jeg var innom og fyllte handlevogna med 1-liters flasker med tennvæske når det var tilbud, dengang omtrent halve prisen pr liter sammenlignet med diesel :-) Det gode er jo at en dieselbil som ble kjørt på parafin, gikk gjennom EU-kontrollen med glans i hine dage!

The Bottom Line er selvfølgelig at slike "kurer" ikke er spesielt smarte når man har en nyere dieselbil med turbo og høytrykksdyser...det er rett og slett dårlig karma! Like dårlig karma er det å kjøre på parafin...selv parafin er tilsatt sporstoff i disse dager, må vite!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar