Du begynner med å taste inn registreringsnummeret HER: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop...
Dersom bilen er en "norsk" bil og førstegangsregistrert FØR 1.7 2011, er bilen etter den vanlige, særnorske måten å "fastsette" årsmodell på, det takstbransjen kaller en "faktisk 2011-modell". Den vil også bli vurdert som en 2011-modell ved eventuelt senere innbytte...uansett hva forhandler måtte selge den som nå. En ryddigere måte å tenke på, er tyskernes konsekvente bruk av ""Erstsulassung" og "Baureihe", men som i så mange andre sammenhenger, Norge er et annerledes...og min subjektive oppfatning er at begrepet "årsmodell", slik det til tider brukes i Norge, er uheldig....har bla sett tilfeller der biler som er både produsert, solgt, fortollet, førstegangsregistrert og ikke minst, forsikret - i tråd med bilens lovlige dokumentre - som f.ex en 1991-modell. I det øyeblikk en skade inntreffer, ja da er plutselig bilen flere år eldre! Tilsvarende vil altså en bil lett kunne selges som 2012-modell, men ved innbytte eller kondemnasjonstakst er den aber pløtzlich et år eldre - kanhende flere år!
Greit nok, om vi ser helt bort fra dette med første gangs registering og den norske sedvanen med å sette en rød strek midt i året, er CHASSIS-NUMMERET - som du OGSÅ finner på nevnte nettside - normalt sett en sikker vei til å finne mer om bilens faktiske "Baureihe". Der kan du ENTEN google og finne nøkkelen til å dekode det sifferet / bokstaven i rekka som angir denne informasjonen, bla Mercedes-fora på nett er opptatt av det samme som deg her, eller du kan ringe teknisk hos Mercedes Norge og spørre fint om de kan hjelpe deg med å finne ut hvor gammel bilen "din" egentlig er. Kverulerer de, javel, da ringer du Tyskland, happy with that! Og ja, det kan være en tilnærmet korrekt sammenheng mellom den norske "prosedyren", men det kan like gjerne være en bil som egentlig er en !Baureihe" - kall det gjerne produksjonserie - som EGENTLIG er en 2011-modell. Som sagt....kjøretøyopplysninger og dekoding av informasjonen i chassisnummeret....så er du i mål! Og nei, du skal IKKE se bort fra at forhandler tar en "liten spansk en", det er som du sikkert leser mellom linjene i ovenstående, ganske så vanlig! Og skulle det vise seg at man "tar feil" og bilen er en 2011-modell - ja da gjør du dem oppmerksom på dette og ber om en korrekt pris....verdifallet for et år her er ikke ubetydelig...selv om en såvidt gammel bil nok har tatt det mest av verdifallet allerede. Lykke til!