0

A4 190 hk vs 184 hk A3

spurt 2021-04-28 06:18:18 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg lurer på en ting. Har en 2014 Mod A3 sportback med 184 hk quattro. Og en 2015 mod A4 allroad 190 hk. Synes det er veldig stor forskjell i aks på de to bilene. Nesten så A4 er dau i forhold til A3. Er det kun vekta som gjør dette? Eller oppsette på bilene også?

Og vil man merke stor forskjell på A4 om man tuner den til rundt 225 hk?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-28 19:53:18 +0200

En rask sjekk - kanhende med forskjellig motor etc vs de to du nevner - er vektforskjellen opp mot 400 kilo her....prøv å henge på en henger med faktisk totalvekt på 400 kg på A3'en...eventuelt lemp inn tilsvarende vekt i form av vann, sement, blylodder, whatever du måtte ha for hånden.....da kan du sammenligne på et nogenlunde likt grunnlag. Og ja - dette gjør faktisk en betydelig forskjell!

Men at det betyr noe som helst i den store sammenhengen? På motorveier i det store utland der du enkelte steder ennå kan strekke ut litt, har du også langt tilløp. Om du bruker et par sekunder mer eller mindre for å komme opp i marsjfart, so what? I Norge er det pinadø så mange 60-skilt at adaptic cruisekontroll og fartsvarsling er et MÅ-HA om man vil slippe å miste førerkortet, betale bøter, just name it...og ja - noen steder er det visst 100-soner...men der er det ofte så mye trafikk at begrepet "aksellerasjon" blir meningsløst. Aksellersjon og forbikjøringer? Vel, jeg hadde i hine dage en bil som var så "dau" at jeg måtte planlegge forbikjøringene med kalenderen. Det gikk faktisk ganske greit det også, min subjektive oppfatning er at dersom et par-tre sekunder fra 0-100 er være eller ikke være ved en forbikjøring, ja da burde man faktisk IKKE kjørt forbi der og da!

Ja, jeg har kjørt tohjulinger noen år også, av den sorten som parkerer alt som finnes på fire hjul i grøfta på vanlige, norske veier. Det lærte meg en viktig ting: dette med aksellerasjon og hysterisk toppfart er egentlig helt uten betydning for såvel kjøreglede som en drøss andre ting. Men du og du, så mye det betyr for sikkerheten at man a: tilpasser farta etter forholdene b: velger en bil der man prioriterer sikkerhet - herunder stabilitet og gode kjøreegenskaper osv osv - fremfor ytelse. Der er f.ex firehjulstrekk en veldig undervurdert ting: det gir deg økt stabilitet uansett føreforhold, uansett hastighet. Terningkast 6 for at du velger en bil med markedets beste firehjulstrekk!

"Tune" - eller tukle med bilens styringsystem? Vel, om du leser dette med fin skrift i samtlige "seriøse" leverandørers vilkår, vil du se at det er KUNDENS ansvar å sørge for å få tuklingen godkjent hos Bilsynet. Den virkelig festlige flaskehalsen er, er UTSLIPP: skal du ha det minste håp om å få godkjent tukling, må du ha enten dokumentasjon fra fabrikanten, eller fra et uavhengig, akkreditert laboratorium som bekrefter at bilen overholder utslippskravene ifht typegodkjenningen, subisiært satte krav. Og nie, det er IKKE så enkelt som å måle co og si "jolly fine"!

Enhver tukling SKAL meldes Bilstynet og forsikringselskapet, gjør du ikke det, er det pr definisjon ulovlig med de konsekvenser dette kan ha - og har - den dagen du f.ex skal selge bilen. Og nei, det er ikke så enkelt å verken "tilbakeføre" eller "glemme" å nevne dette for kjøperen, da kan du risikere en skikkelig Svarte-Per. Legg til at slik tukling øker belastningen like fra rurboen og hele ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar