0

Fullading av el-bil = kortere batterilevetid?

spurt 2021-04-28 05:26:03 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Er lykkelig eier av Audi e-tron Sportback 50 som jeg er svært fornøyd med, selv om den på en "godværsdag" ikke tar meg lenger enn max 30 mil, og en "vinterdag" 25 mil. Har hatt bilen siden juli -20, med et snittforbruk på 24 kwt/100km. Ved hjemmelading, som selvsagt utgjør omtrent all lading, lader jeg til 100%. Min ladeboks gir inntil 7,5 kw/t. Ser at det anbefales 80% lading som da vil gi enda færre disponible km. og hyppigere lading. Kan det sies noe om i hvilken grad batteriet vil slites, eventuelt hvor mye 100% lading vil forkorte batteriets levetid? Vil dette f.eks. være avhengig av batteriteknologien i hvert enkelt kjøretøy? Vh Tor

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-28 06:26:38 +0200

Ja batteri teknologi har noe å si men det er likevel samspillet mellom lader og batteri som er selve kjernen her, det at det anbefales lading til 80% er fordi at lader da kan guffe på med alt den har og gjøre ladingen kjapt unna, men skal du lade til 100% så må laderen ta mange flere hensyn til at batteriene takler å få fylt på de siste prosentene slik at batteriet har det best mulig ang temperaturs osv nettopp for at det ikke skal gå ut over batterilevetiden.

Hilsen Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-28 19:20:03 +0200

Det enkle svaret er at Li-Ion uansett ikke har evig liv, og elefanten i rommet er at denne sorten batterier eldes fra dag 1. Sammen med diverse andre faktorer som påvirker batteripakkas levetid i større eller mindre grad, vil man altså på t tidspunkt måtte stikker fingeren i jorda og erkjenne at best-før datoen er overskredet. Litt som med oss mennesker: heller ikke vi har evig liv.

Du kan lese om dette til øyet blir stort og vått, mye av det som er skrevet er rent svada og propaganda fra elbil-fansen, mens andre artikler er så fulle av fagsjargong at man kan få vondt i maven av mindre. Teknisk Ukeblad er imidlertid en kilde som vel kan karakteriseres som en gylden middelvei, der finner du bla DISSE artikelene: https://www.tu.no/artikler/bekymret-f...

The Bottom Line er at nei, selv om det finnes f.ex taxikjørte elbiler som har rulla 4-500.000 og fremdeles har batterikapasitet innenfor toleransegrensene, er ikke det helt det samme som at en bil i vanlig bruk, med si 20.000 km i året, vil ha tilsvarende batterikapasitet 20-25 år frem i tid. Der kommer dette med elde inn i bildet, og som det fremgår av artiklene, en drøss andre faktorer. Jeg tenker at hver og en må legge seg på et lademønster som er et kompromiss mellom "lang-levetid-for-batteripakka" og praktisk gjennomførbart. Akkurat dette med å lade til 80 % bør du likevel merke deg, om du lader langs veien betaler du ofte for både TID og STRØM. Når det tar veldig mye lengre tid å "topplade" de siste 20 %, ja da blir du dels lei av å vente, dels blir det dyre "dråper".

Når det gjelder batteriteknologien i de respektive bilene, er det egentlig samme prinsippet i alle, altså Li-Ion. Det som skiller, er måten elektronikken som styrer ladinga er designet på. Hva som er godt eller dårlig, vil først vise seg over tid. Noe kynisk sett, elbiler vil neppe ha like lang økonomisk levetid som biler med konvensjonell drivlinje. Dels fordi batteripakka uvegerlig vil få redusert kapasitet til man når det punktet der bilen knapt nok kan brukes, dels fordi ny batteripakke er rådyrt. Ja, det er mulig det vil komme et system med overhalte "byttepakker" etterhvert, men det vil ikke være noen "free lunch". Den kloke innser akkurat dette, nøkternt realistisk vil det kunne koste omtrent det samme pr år, pr kilometer, whatever man legger til grunn, som en grei konsenvensjonell. Ja, kanhende man sparer noen tusenlapper, det tar man som en bonus, med et kjempestort smil! Mer komplisert er det ikke, og poenget? Du trenger ikke ligge våken om natta med tanke på batteripakkas levetid, de første åra har du så alikevel garanti!

Mhp rekkevidden er det sånn det er å ha elbil. Man må inngå en del kompromisser og gjerne tilpasse kjøremønsteret slik at man i størst mulig grad holder seg innenfor en radius der hjemmeladeren blir benyttet mesteparten av tiden. Når det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-04-28 05:26:03 +0200

Sett: 95 ganger

Sist oppdatert: Apr 28 '21

Antall visninger