0

Rustproblemer på Nissan Quasqai.

spurt 2021-04-27 15:05:07 +0100

anonym bruker

Anonym

Har hatt min Nissan Quasqai 2013 modellpå EU kontroll. Fikk der beskjed om at bærende konstruksjoner var sterkt angrepet av rust. Tok kontakt med merkeverkstedet i Haugesund. De sier det koster ca.60 000 å reparere, men de kan gi oss 10 000 i innbytte hvis vi kjøper ny bil. Bilen skulle vært understellbehandlet sier de. Vi har aldri hørt dette før. Både NAF og Nissan sier dette er et kjent problem med disse bilene. EU kontrollen i 2019 viste ingen rustskader. Burde ikke dette vært opplyst bedre? Har lest Broom sine tester av Quasqai og de er jo overveldende positive. Kanskje dere burde opplyst om dette nå, siden dette tydeligvis er et kjent problem.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-27 17:01:12 +0100

I tillegg til fabrikkbeskyttelsen gjennomfører Nissan en ekstra behandling av understellet når bilene kommer til landet. Så langt, jolly fine. Men så var det dette med etterbehandling da....det har seg således at "godstoffet" som påføres ved understellsbehandling tørker inn over tid. Det utsettes også for mekanisk belastning. Når din bil antagelig er kjørt i 8 år uten at noen har tenkt tanken på etterbehandling, går det som det må gå: bile ruster i støkker! Og nei, du er på ingen måte alene om å oppleve dette, nye biler ruster som aldri før! Det er så enkelt som at den norske vinteren ennå ikke er avskaffet, og som vi vet, det kgl norske veivesen har i stor grad lagt om vintervedlikeholdet fra "brøyting" og "strøing" til salting, ikke med natriumklorid, men diverse annet "godstoff" som på ingen måte er snillere med bilparken, tvert om!

Ja, jeg kan saktens være enig i at "noen", det være seg merkeforhandleren eller merkeverkstedet, som formodnentlig har sett bilen av og til, burde ha gitt et lite diskret vink om etterbehandling av understellsbehanldingen er noe man absolutt bør følge opp. Men igjen, du er neppe alene om å ha en kunderelasjon der kommunikasjonen ikke er god nok. Dette er jo faktisk en to-sidig sak, første hovedsetning er at man aldri kan spørre og grave for mye, i tillegg er det jo sånn at det til syvende og sist er bileiers ansvar å sørge for service og løpende vedlikehold. Min subjektive oppfatnng er at understellsbehandling og løpende etterbehandling - typisk annethvert til tredjehvert år - må inngå som en del i ethvert normalt godt vedlikeholdsregime om bilen skal leve lenge i landet.

En ting skal imildertid den norske importøren av Nissan ha: man gir bllene en understellsbehandling når de kommer til landet. Altfor mange andre importører gir beng, og hevder frekt og freidig at "fabrikkbehandlingen er god nok". Jeg vil ikke nevne navn her, men dette gjelder bla Norges mest solgte merkevarer. Enhver som kaster et blikk under bilen, vil se at joda, bunnplata har en form for beskyttelse, ikke spesielt god, men ålright, den er iallefall forsøkt beskyttet. Sikkert nok i Mellom-Europa! Men hver eneste lille filleting som er ettermontert, dvs hjuloppheng etc etc etc etc, er kun "beskyttet" med et tynt lag lakk! Begynnende rust er et faktum i løpet av de første dagene av en norsk vinter, og som vi vet, rust sprer seg som pest!

Jaaaaaaaaaaamen....vil noen si...."jeg har da rustgaranti"! Vel, det burde ringe en bjelle for de (få) som tar seg tid til å lese hva "rustgarantien" egentlig dekker, og hvilke premisser som gjelder for at den skal gjelde. Den enkle versjonen er at den dekker ingen verdens ting! Likevel har det vært merkeforhandlere - igjen unevnelige merker - som står og messer på kvadet om hvor fortreffelig "fabrikkbehandlingen" er....og at "rustgarantien" opphører om man understellsbehandler bilen man betaler i dyre dommer for! Rett nok har enkelte merkeforhandlere kommet litt på gli, bla fordi det faktisk er ganske mange importører som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-27 18:56:09 +0100

Traversene bak og foran er spesielt utsatt på Japanske biler mest trolig fordi de bruker en mer lukket boksaktig konstruksjon der vann og fuktighet har vanskelig med å komme ut igjen. Disse delene er normalt også bare sprøytet over med et tynt lag med lakk på utsiden. Når Quasqai kommer til Drammen får den bare en såkalt import behandling der overflaten bare oversprøytes med rustbehandlings masse men får ikke noe inni bærebruene som er det egentlige opphavet til rustskadene og etter noen år svekkes de sterkt og kan bli skumle å kjøre med. Bærebruene på Europiske biler er dyppet i et lakkbad slik at det også på innsiden er en viss beskyttelse samt at tanken bak samtidig er at kommer det fuktighet inn så skal den komme ut igjen og gjerne kjapt tørke opp med noen velplaserte luftehull. Europeiske biler går gjerne til hugging med de orginale traversene mens en rekke Japanske biler hugges nettopp på grunn av at man får nedslag på rust angrep her som blir for kostbare å reparere. Det finnes en løsning og det er å kjøre bilen på en hulroms behandling av understellet men ingen tenker på dette da fordi det ligger 8-10 år frem i tid.

Hilsen Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-28 08:16:30 +0100

En stor takk til kamerat Wizard her, da kan vi føre opp Nissan på lista over nybiler som bør kjøres direkte fra forhandler til understellsbehandling! Det er så enkelt som at det som beskrives her, er en "fabrikkbeskyttelse" som minner veldig om det Møller karakteriserer som "godt nok" på biler fra VAG, og nei, det er faktisk IKKE godt nok! Men en ting skal Nissan ha: en "importbehandling" er mye bedre enn ingenting! Dog har man nok formulert seg litt vel optimistisk når man ble intervjuet av "Motor" for en tid tilbake....i min verden innebærer den beskrivelsen som ble gitt normalt sett at man faktisk beskytter HELE understellet....også hulrom av den sorten som er nevnt her!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger