I tillegg til fabrikkbeskyttelsen gjennomfører Nissan en ekstra behandling av understellet når bilene kommer til landet. Så langt, jolly fine. Men så var det dette med etterbehandling da....det har seg således at "godstoffet" som påføres ved understellsbehandling tørker inn over tid. Det utsettes også for mekanisk belastning. Når din bil antagelig er kjørt i 8 år uten at noen har tenkt tanken på etterbehandling, går det som det må gå: bile ruster i støkker! Og nei, du er på ingen måte alene om å oppleve dette, nye biler ruster som aldri før! Det er så enkelt som at den norske vinteren ennå ikke er avskaffet, og som vi vet, det kgl norske veivesen har i stor grad lagt om vintervedlikeholdet fra "brøyting" og "strøing" til salting, ikke med natriumklorid, men diverse annet "godstoff" som på ingen måte er snillere med bilparken, tvert om!
Ja, jeg kan saktens være enig i at "noen", det være seg merkeforhandleren eller merkeverkstedet, som formodnentlig har sett bilen av og til, burde ha gitt et lite diskret vink om etterbehandling av understellsbehanldingen er noe man absolutt bør følge opp. Men igjen, du er neppe alene om å ha en kunderelasjon der kommunikasjonen ikke er god nok. Dette er jo faktisk en to-sidig sak, første hovedsetning er at man aldri kan spørre og grave for mye, i tillegg er det jo sånn at det til syvende og sist er bileiers ansvar å sørge for service og løpende vedlikehold. Min subjektive oppfatnng er at understellsbehandling og løpende etterbehandling - typisk annethvert til tredjehvert år - må inngå som en del i ethvert normalt godt vedlikeholdsregime om bilen skal leve lenge i landet.
En ting skal imildertid den norske importøren av Nissan ha: man gir bllene en understellsbehandling når de kommer til landet. Altfor mange andre importører gir beng, og hevder frekt og freidig at "fabrikkbehandlingen er god nok". Jeg vil ikke nevne navn her, men dette gjelder bla Norges mest solgte merkevarer. Enhver som kaster et blikk under bilen, vil se at joda, bunnplata har en form for beskyttelse, ikke spesielt god, men ålright, den er iallefall forsøkt beskyttet. Sikkert nok i Mellom-Europa! Men hver eneste lille filleting som er ettermontert, dvs hjuloppheng etc etc etc etc, er kun "beskyttet" med et tynt lag lakk! Begynnende rust er et faktum i løpet av de første dagene av en norsk vinter, og som vi vet, rust sprer seg som pest!
Jaaaaaaaaaaamen....vil noen si...."jeg har da rustgaranti"! Vel, det burde ringe en bjelle for de (få) som tar seg tid til å lese hva "rustgarantien" egentlig dekker, og hvilke premisser som gjelder for at den skal gjelde. Den enkle versjonen er at den dekker ingen verdens ting! Likevel har det vært merkeforhandlere - igjen unevnelige merker - som står og messer på kvadet om hvor fortreffelig "fabrikkbehandlingen" er....og at "rustgarantien" opphører om man understellsbehandler bilen man betaler i dyre dommer for! Rett nok har enkelte merkeforhandlere kommet litt på gli, bla fordi det faktisk er ganske mange importører som ... (more)