Problemet med de årgangene du nevner, er at såpass ny bil har sin pris! Det innebærer at du må inngå noen kompromisser her, eksempelvis er dette med "virtuell cockpit" egentlig en detalj uten spesielt stor betydning for bilens nytteverdi. Ryggekamera derimot er kjekt å ha, likeså automatgir og adaptiv cruisekontroll. Jeg mener at også Passat er levert med lysassistent, også det er veldig greit å ha, og med en dieselmotor er webasto helt fantastisk greit å ha så lenge vinteren ikke er avskaffet. I farta er jeg noe usikker på hvorvidt Passat leveres med kun den store infotainment-skjermen, eller om noen modeller ble levert med den mikroskopiske Mikke-Mus skjermen, sistnevnte er totalt ubrukelig. Den "store" er rundt 8-10 tommer, det er det vi kan kalle "passe".
Hybrid er etter min oppfatning overprisa i bruktmarkedet, men for all del, de finnes. Mhp verkstedskostnadene blir service- og vedlikeholdsbudsjettet vesentlig redusert om du benytter et velrenommert, uavhengig (og ALLTID autorisert) verksted. Ikke et vondt ord om Mølllers merkeverksteder, men mange fine guttunger og jentunger i feiende flotte dresser, like flotte lokaler og så videre? Vel, det koster penger, gjett hvem som skal dekke inn disse kostnadene! Derved koster olja 700 kroner literen og timeprisen ved merkeverkstedet får en advokat til å rødme. Og når du finner et verksted som gjør godt arbe' ja da tar du godt vare på dem! I ditt sted ville jeg vel sett litt utenfor Oslo også....og når pandemien roer seg er Strømstad et alternativ.
En pekefinger: både de små benzinerne (som sitter i hybriden) og TDI-motorene bør ha oljeskift med filterbytte - ALLTID bytte filter ved oljeskift - hver 15.000 km, til nød 20.000 ved overveiende langkjøring. Glem "longlife" programmet, det er bare tull. Totalt høl i hue å kjøre 30.000+ på olja med en TDI, alle som har sett en sprengskisse av motorene vil vite hvorfor. Ja, det koster litt ,men oljeskift er IKKE det man skal spare på! Da "sparer" man heller bort merkeverkstedet og velger noen som har en literpris på 2-300 kroner for samme olja som den Møller bruker....sier ikke mer!
Ellers SKAL - med trykk på SKAL - DSG-kassa ha oljeskift hver 60.000 km. Når du ser på bruktbil, påse at dette er utført....merkeverkstedene har faktisk til tider "glemt" dette på biler under longlife-programmet. Bortsett fra at det er dumt for DSG-kassas indre liv, innebærer et oversittet oljeskift her at du kanhende betaler dyrt for å få en relativt ny bil med lav kjørelengde....bare for å oppleve at garantien på DSG-kassa ikke gjelder om det skulle oppstå et problem! For all del, sjelden det oppstår feil på de nyere versjonene av disse kassene, men det er helt klart viktig å etterleve oljeskiftintervallene på disse!
Men, ad valgets kval: hybrid har ingen egentlige fordeler, rett nok klarer en hybrid å tangere drivstoff-forbruket til en dieselbrenner, men jeg ville ikke kjøpt hybrid uten å prøvekjøre begge deler. Trenger jeg si at jeg er medlem i diesel-fan-club? Noen påstår hybridene er så ... (more)