0

Garanti og bremser

spurt 2021-04-23 09:45:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, har en bil som er gått ca 87 000km. Bilen er enda omfattet av nybilgaranti. For et halvt år siden / ca. 10.000km ble en periodisk ulyd ved rygging utbedret. Merkeverksted hadde bilen inne 2x ganger før de fant årsaken som da var at fjær / blekk som står på kalipper venstre side bak manglet. Betalte Ingenting for utbedring da det var garanti / goodwill. Nå ble det plutselig ulyd under bremsing og vanlig kjøring og feilsøking viste at indre kloss er utslitt på venstre bak. Stål mot stål som det sies og skive er ødelagt da slitasjevarsler som bare står på høyre side bak ikke har gitt alarm / slått ut. Verkstedet blånekter på at noe er feil og mener dette faller under «normal slitasje» og at jeg må betale nye skiver og klosser. Jeg synes det er tynt å kalle det «normal slitasje» da det tyder på unormal slitasje på venstre side bak enten før eller etter utbedring for et halvt år siden. Verksted burde også ha opplyst om slitte klosser på venstre side ved utbedring på caliper for et halvt år siden hadde det vært så minimalt belegg der da. Når sensor ikke går ut pga mye mindre slitasje på høyre caliper / kloss og det har blitt utført reperasjon på venstre caliper for 10 000 km siden mener jeg det at det tyder på at caliper henger / har hengt. Sensor står jo bare på ett hjul siden det skal slites likt, og nå er venstre skive bak ødelagt siden denne ikke har gitt varsling om slitte klosser. Er klar over at dette med skiver og klosser er slitasjedeler og ikke egentlig utbedres i forbindelse med garanti, men mener det forutsetter «normal slitasje» og skjønner ikke at de kan påberope seg at dette er det. Hva mener du?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-24 16:41:20 +0100

Vel, her synes det som om du har dels en garantisak, dels en problemstilling knyttet til jobben ved å utbedre garantisaken. Du finner en grei oversikt over rettigheter, plikter og fremgangsmåte HER,: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Det er ingen enkel fasit-løsning her, ut over at det i saker som dette er veldig greit å være NAF-medlem og kunne søke råd hhv innhente en sakkyndig-uttalelse fra din lokale NAF-stasjon. Om du IKKE er medlem av NAF, vil man likevel alltid kunne være greie og gi deg kontaktinformasjon til en lokal advokat man har på sin samarbeidsliste, ofte vil du kunne få et fritt rettsråd likevel. Nå er det vel ikke voldsomme summer involvert her, men helt sikkert nok til at du føler deg dårlig behandlet.

Ellers fremstår det ut fra beskrivelsen som om det dreier seg om en opplagt garantisak, det skal ikke mangle deler i bremsene på en bil som etter alle solemerker er servet ved angjeldende merkeversksted ra den var ny, og det skal normalt sett litt til før en slitasjevarsler ikke sladrer....det er en elektro-mekanisk leamikk som normalt sett er rimelig idiotsiier...og på en nesten-ny bil som ikke hengang har rundet 100.000? Og ny feil på samme caliper som verkstedet har "reparert" etter kun 10.000 km? Her er det overveiende sannsynlig at man enten har rota det til ved første reparasjon, man kan ha oversett at den ene klossen var mer slitt enn den andre, og/eller oversett at den ene siden av caliperen henger - eventuelt ikke har så fri bevegelse som den burde ha. I beste fall har det gått litt fort i svingene her - om det var så lite belegg igjen på klossen at det gikk inn til metallet etter kun 10.000 km.....uavhengig av om et stempel henger sporadisk eller ikke- dett er ettter alle solemerker noe enhver mekaniker med et minimum av tid tilgjengelig burde oppdaget.

Sagt på en annen måte: kan det ha gått litt fort i svingene ved den første reparasjonen?

Dette fremstår som et platt forsøk på ansvarsfraskrivelse. Jeg ville innhenten en uttalelse fra en nøytral, objektiv tredjepart - normalt sett er det kun NAF som er villige til å si noe som helst i slike tilfeller - "bransjen" forøvrig beskytter hverandre - og tatt det derfra. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-25 07:09:44 +0100

Vet ikke helt hvorfor det ikke opplyses om bilmerke og model og kanskje til og med verksted som har utført jobben. Importører og verksteder liker ikke negativ omtale og legger seg ekstra i selen for å hjelpe de kundene de kan ref Toyota og Lexus. At dette blekket manglet på ene caliperen er nok direkte en forglemmelse fra en tidligere utført service der klosser gjerne smøres opp da det ikke på noen måte kan ramle av under bruk etterpå.

Men det er helt riktig at klosser og skiver ikke er underlagt garanti på linje med olje og luftfilter og jeg ser det som helt normalt at du trolig må skifte klosser på 87000 km og da spesielt bak som har en mye røffere tilværelse ang rust og fastfrysing av klosser pga begrenset bruk. Det ville blitt et komplisert system hvis alle klossene på bilen skulle ha sine egne varslere og da alså 8 stk så fabrikantene må gamble på at klosser slites noenlunde likt og kan klare seg men 1 sensor fremme og 1 sensor bak.

Jeg vil si det sånn at har en mekaniker glemt å montere et slikt blekk og ikke giddet å bøye seg ned på gulvet når han mistet det så burde de legge seg flate og la tvilen komme deg tilgode og ta det på sin kappe uansett om et slikt blekk ikke betyr allverden men siden de er der så har jo fabrikanten ment at de skal være der.

Hilsen Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-26 10:52:47 +0100

Alltid kjedelig når slike ting skjer. Du burde absolutt fått beskjed av verkstedet om at klossene begynte å bli slitt når du fikk fikset ulyden. Om den begynte å bli slitt da. Mye tyder jo på det.

Men det kan også hende at klossen har «satt seg fast» etter det - og at den har blitt unormalt fort slitt.

Jeg synes uansett verkstedet har burde vise deg en god porsjon velvilje og gi deg en skikkelig god pris på denne reparasjonen. Men det er nå min mening. Det er noe med det å ta vare på kundene sine og ikke bare se kortsiktig inntjening og å stå knallhardt på retten sin, uansett. Det kan bli dyrt for dem i lengden ...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-28 12:22:59 +0100

updated 2021-04-29 15:51:47 +0100

Oppdaterer denne: måtte til slutt sette i gang reparasjon hos forhandler da BMW brukte en uke på å behandle klagen jeg sendte inn. Saken ble avslått blankt og det ble skyldt på veisalting etter konsultasjon med forhandler. Verkstedet hadde problemer med diagnoseutstyret og ringte meg et kvarter etter at bilen skulle vært hentet med at den ikke ble ferdig, men at jeg bare kunne bruke den siden det var 4mm klosser igjen og ingen fare :-). Kontroll har dem.

Forresten aldri vært så mye rart med noen av bilene jeg har hatt tidligere som det er med denne. Lei av å ha den på verksted hele tiden. Dyrt blir det også når garantien går ut og ganske upraktisk generelt sett.

Bil: BMW X1 - f48

Verksted: Sulland BMW Bodø

Hadde store planer om en x1 hybrid eller x3. Men det blir kun hvis jeg flytter ut fra dekningsområdet til nevnte forhandler.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-30 15:03:48 +0100

Triste greier spør du meg, og en skikkelig skrape i lakken for BMW som merkevare i det norske markedet. Nå er du sikkert oppmerksom på at det ikke er sånn at forhandlerne har geografisk monopol, her hvor jeg bor er det f.ex minst tre merkeforhandlere i fylket, herunder er iallefall en av dem av den sorten som tar inngangspenger for å slippe kundenes biler inn ved verkstedet. Du kan si det sånn at man som så altfor mange andre i norsk bilbransje har en til tider overdreven fokus på å tjene penger, på bekostning av en sekkepost vi kan kalle "fornøyde kunder".

Nei, jeg kjører ikke BMW, og bla mange f.d kolleger med solid kjøpekraft som nærmest abonnerte på BMW, har konvertert til toppmodeller hos....Skodaforhandleren (!) som en følge av kundebehanldingen hos denne unevnelige forhandlerne. Virkelig godt jobba spør du meg, BMW er ellers et merkevare som mange vegrer seg mot å "forlate" etter første doningen av sorten.

The Bottom Line er at jo, du kan endelig gi BMW en sjans til og velge en annen forhandler, jeg har selv gjort bevisste valg opp gjennom åra og gått for en av tre VW-forhandlere rundt her hvor jeg bor av lignende årsaker. Men vær oppmerksom på at en del av bildet også er importørens holdninger til dette med inntjening - enn si garantisaker. Nei, sånn burde det ikke være, det er faktisk ikke en konflikt mellom det å ha fornøyde kunder og samtidig tjene gode penger, men kanhende det har noe med unge, ambisiøse økonomer med stort markeringsbehov å gjøre? Virker av og til nesten som om allemannalle i nevnte yrkesgruppe lever etter samme mantra, altså at man prioriterer annerledes når man driver butikk enn oss som vokste opp i en annen tid?

Det føles unektelig som om det er en trend, min vei rundt slike opplevelser er å velge mine samarbeidspartnere med omhu, og når jeg finner noen som skjønner hva jeg forventer og leverer på en god måte, ja da tar jeg var på dem, i den forstand at jeg bygger en god kunderelasjon og bruker dem i år etter år etter år. Gjett hvorfor jeg bla primært bruker et uavhengig, autorisert verksted med en håndfull ansatte fremfor merkeverkstedet med mye glass og metall og en drøss duttebasser og jentunger med slips og jakkedress :-) Også med våre helt nye biler, og når det dukker opp garantisaker, ja da har jeg fremdeles rød løper ved merkeverkstedet, no problemas.

En slik kombinasjon gjør jo også noe positivt med service- og vedlikeholdsbudsjettet, sjekk literprisen på olja ved merkeverkstedet kontra uavhengige verksteder og få hakeslepp! Noe tilsvarende gjelder andre deler og rekvisita, selv om BMW faktisk har skjerpet seg og ligger bedre an enn mange andre importører i dag. Timeprisen er også markant forskjellig, og om man gjør gode valg, finner man også aktører som gjør godt arbe', det tar kanhende bare litt tid å finne "den rette". Men de finnes, heldigvis er det ikke alle som har så store kostnader at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger