0

Kan man kjøre uten eksosanlegg?

spurt 2021-04-21 11:16:25 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, har eugodkjent bil med fullt eksosanlegg, men det frister å ta av hele anlegget for å oppleve gromlyd fra en gammel 5sylindret motor, og samtidig minke motstanden eksosanlegget gir. Hva er konsekvensen av dette? blir det noe politiet trolig stopper meg for og bøtelegger, eller går det ubemerket og er mer en sak som bare må være i orden ved neste eu kontroll?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-21 12:41:39 +0200

Vel, har du hørt ordet "purkemagnet" før? Hvis ikke, demonter eksosanlegget og kjør en liten tur i omgivelser der det finnes purk innenfor "høre-rekkevidde", og du vil få oppleve det kgl norske politi på sitt aller beste - eller verste! Bortsett fra heftig bot og dask på lanken, river man skiltene av bilen uten noen som helst betenkeligheter, med de problemer dette fører med seg. Og tro meg, om du er så forb.... dum at du river av hele anlegget, da er det IKKE "gromlyd"! Det er rett og slett støy, som tiltrekker seg øvrigheta som en magnet, og nei, det er IKKE bra for motoren! Du risikerer å få altfor mager blanding, med de festlige konsekvensene dette har for temperaturen i forbenningskammeret, spesielt stempeltoppene! Spør alle de som i hine dage eksperimenterte med forskjellig lenge på "spissen" på ekspansjonskammere til totakt-motorsykler....enn si alle som var så hyperintelligente at de reiv ut innmaten i pottene på motorsykler med 3 hhv 4 sylindre, gjett hva som hendte med stemplene i de to midterste sylinderne etter første tur over to mil!

Ja, man kan kompensere for dette med økt flow av drivstoff, men som med det første eksempelet jeg nevnte: det kan bli et dyrt eksepriment. Man skal vite hva man gjør, og i det øyeblikk du tar av "hele" anlegget, dvs no restrictions whatever, beveger du deg inn i et område der du ødelegger absolutt alle forutsentinger som ligger til grunn for at forbrenningsprossen i motoren din skal forløpe slik produsenten har regnet seg frem til. Og nei, dette er ikke så enkelt som enkelte "eksperter" på bygde-tuning vil ha det til. La gå at man kan gjøre slike stunt på en bil man så alikevel skal hive....men på en feiende flott Volvo som den du har - og attpå til på offentlig vei? Det går langt over den røde streken for hva man bør og ikke bør gjøre.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-22 08:09:34 +0200

Heisann! En ting tror jeg vi kan være enige om. Motorlyd kan være musikk! Lyden fra en høykomprimert V8-er, eller en sinna firer med doble Webrere og kamaksel med høye løft på fullt turtall gir meg fortsatt gåsehud ….

Nå tror jeg kanskje du er enda litt mer glad i motor lyd enn meg. Det virker i alle fall slik på prosjektet du vurderer å sette i gang med.

For å være ærlig med deg – og med en viss fare for å bli oppfattet som en gammel, gretten gubbe må jeg bare få si at dette ikke er noen god ide. Ikke i det hele tatt. Det er det flere og gode grunner til du skal få de i tur og orden her:

For det første er det ulovlig. Har du noen gang hørt om Politi-magnet? Du spør om dette er noe som kan gå ubemerket hen fram til neste EU-kontroll om to år. Det kan jeg love deg at det ikke gjør. Dette kommer til å bråke noe så inni hampen at bilen din vil høres over flere prestegjeld …

Du kommer garantert til å bli stoppet av politiet. De har hørt deg lenge før du ser dem. Se ikke bort i fra at konsekvensen blir at de plukker skiltene av bilen din og at du må gå hjem. Støyen vil være såpass ille at du neppe orker å kjøre mer enn i fire og et halvt minutt før trommehinnene dine trygler deg om å sette eksosanlegget på plass igjen. Her nakker vi nemlig ikke om «gromlyd» men et helsikes leven og bråk.

Du nevner også dette med å minske motstanden i eksosrøret for å få bilen til å gå bedre. Her vil du ikke ha noe å hente mener jeg. På nyere biler med katalysator og lambdasonde skal det være en viss mostand i eksosanlegget. I motsatt fall, risikerer du - som Norulf - som er en klok og erfaren kar, skriver - at temperaturen i forbrenningskammeret stiger på grunn av for mager blanding. I beste fall får du redusert effekt, fusk og dårlig motorgange. I verste fall motorhavari.

Dette kan, som Norulf også sier, kompenseres ved økt drivstoff tilførsel / mengde. Men da begynner det å bli komplisert. Da er vi fort over på data-innsprut, mapping og tuning, som koster en del penger. Dessuten vil trolig stikkflammene stå ut av eksosmanifolden din. Heller ikke det er gunstig i et motorrom med bensin, olje og støv og skitt som kan ta fyr. Regn heller ikke med noe godt forsikringsoppgjør om det skulle ta fyr …

Kort oppsummert: Dette er kanskje en morsom ide på en fest, men ikke like god, smart og gjennomtenkt dagen etter …

Mitt råd for å få litt mer lyd fra den fem sylindrede motoren, som faktisk synger vakkert, er å gå til innkjøp av et godkjent sportseksos-anlegg. Da får du fin lyd som absolutt er til å leve med, bilen din brenner ikke opp, politiet stopper deg ikke, bilen går som den skal – og kanskje enda litt bedre og du behøver ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-22 15:59:09 +0200

Kloke ord fra Benny som vanlig, og enighet er en sann fryd :-) Ellers har jeg faktisk kjørt på bare grenrøret et par-tre ganger i åras løp, et par ganger fordi eksosanlegget rett og slett knakk helt der fremme - en gang med en Laddis - en gang med en Passat 1.6 D. Tro meg, Benny overdriver IKKE når han sier lyden brer seg over flere prestegjeld! Med Laddisen skjedde dette midt på natta, på vei langs sørlandske. Ikke noe annet å gjøre med enn å kjøre med mest mulig conduite til jeg kom frem dit jeg skulle, men i speilet så jeg hvordan lysene ble tent i mørklagte hus! Vel fremme skaffet jeg meg eksos-kit og blikk-folie, trodde jo det skulle holde hjem igjen. Vel, det gjorde det IKKE, grenrøret var tynt som papir i bunnen. Bilen var jo kjørt rund de 300, da hender det man får en overraskelse eller to! Lett å skifte, koste vel 300 spenn for delene dengang :-)))

Dieselbilen var det verre med, det var skikkelig tordenskrall, men jeg kom da hjem og fikk parkert, nytt eksosanlegg kom pr linjegods bestilt, kom med Linjegods dagen derpå, en liten halvtime å vippe på. Men tro meg: du vil IKKE kjøre med noe sånt, man følte seg til og med varm på beina!

DEN TREDJE opplevelsen av sorten var den verste: jeg hentet en utrangert isbil som ble brukt som fryseri på en landsleir på Hovden. Det ingen fortalte meg, var at denne bilen - som uforståelig nok ennå hadde vanlige skilter - ikke hadde servo...den hadde meeeeeeeeeeget dårlige bremser....og den manglet veldig mye av eksosanlegget. Eksosen lakk ut under førerhuset, med manglende gummimansjett på girspaken kjørte jeg i et gasskammer som ville fått Heinrich Himmler til å juble! Vel nede i Haukeligrend, etter en mareritt-aktig tur ut fra speiderleiren på slep bak en traktor i en halvmeter gjørme og en vei ned fra fjellplatået i første gir, kjøpte jeg en pose tvist-dotter og hørselvern til turen videre, tvist-dottene stappa jeg i hølet rundt girspaken for å redusere gassinga noe. Det hører forøvrig med til historien at vedkommende som leverte bilen TIL denne speiderleiren hadde uhelbredelig kreft....det var jo pinadø rene selvmordsbilen! Man måtte være spikk, spenna gærn for i det hele tatt å kjøre den! Jeg lot meg altså lure, og jeg måtte jo hjem igjen også, han som kjørte meg opp forsvant som dugg for solen veldig kjapt!

THE BOTTOM LINE er at det er VELDIG mange gode grunner til IKKE å kjøre på fri eksos! Hør på Benny og meg, så styrer du klar mange problemer du vil være foruten! Lykke til med en flott Volvo, ta vare på bilen!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar