0

Familiebil

spurt 2021-04-21 10:54:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny Skal kjøpe en nyere familiebil og har sett på skoda octavia 2018 mod. Er det noe spesielt man bør se etter på denne modellen? Tenker 150hk diesel eller 180hk diesel. Evt andre familiebiler fortrinnsvis diesel rundt 350.000kr.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-21 11:10:44 +0100

Heisann!

Skoda Octavia er vel nesten «fasit» på et smart, fornuftig og «mye-for-penga» kjøp. Så det er en bil som er lett å anbefale.

Bilene er stort sett gere kvalitetsmessig. En 2018-modell er også såpass ny at nybilgarantien fortsatt gjelder et års tid til (5 år fra første registering)

Det eierne klarer over er litt støy og rumling i kupeen. Det har også vært litt feil med hjullager og lenkarmer i forstillingen. Det samme med slitte bremser.

Pass på at du får en bil som har komplett servicehistorikk (Viktig!) og ta en nøye sjekk før kjøp – så tror jeg at dere kommer til å bli fornøyde med Octavia!

Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-21 11:27:04 +0100

Octavia er et veldig smart bilvalg. Du får en bil med mye plass, god komfort og bra motorer og girkasser, samt at den er drivstoffgjerrig. Jeg ville gått for en 150 hester 2.0 TDI med 4X4. 150hk passer bilen veldig godt og gir god akselerasjon til å holde følge med trafikken både i Norge men også land med langt høyere fartsgrenser enn vi har. Og Firehjulstrekk fordi det gir økt stabilitet sommer som vinter og bedre fremkommelighet. I tillegg kan bilen bli lettere å selge med 4x4. Jeg vil også sterkt oppfordre om å kjøre bilen til understellsbehandling først som sist da saltlaka er bilen sin største fiende.

Andre alternativer er golf stasjonsvogn som i bunn og grunn er samme bil, men med kanskje litt skarpere styring og annerledes styling selvfølgelig. Her er det også lettere å finne en bil med manuelt gir dersom du foretrekker det.

Ellers har du Passat og Superb som gir enda mere plass. Du får et fint eksemplar til rundt 350 000 der også.

Alle disse er utrolig gode biler som kan gå laaaaangt og dens eneste fiende er egentlig rust. Så husk å følge servicer og være nøye med oljeskift og haldexbytte/DSG hver 60 000km og gi bilen understellsbehandling jevnlig så har du en bil som ikke bare er god å kjøre men som kan være din trofaste venn langt inn i de 500 000 kilometer :)

Ønsker deg lykke til med kjøp!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-21 12:57:34 +0100

Terningkast 6 til alt i svarene her, jeg vil bare tilføye at om forhandler eller selger hevder at "rustbeskyttelsen fra fabrikk" er "god nok", så er det direkte uriktig. Det gjelder også VW, heldigvis er det flere enn meg som kjører våre nye VAG-mobiler direkte til understellsbehandling.

Om den bilen du finner etterhvert ikke er understellsbehandlet, er det så enkelt som å ta en titt under. Ser der greit ut, jollly fine, hvis ikke er det ikke rasjonering på gode eksemplarer. Når du vel finner "din" bil, kjører du den direkte til understellsbehandling, og sørger for påfølgende etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Ellers er det to ting til som gjelder: ikke sats på "longlife" intervall for oljeskift: ojeskift og filterbytte (alltid filterbytte ved oljeskift) hver 15.000 km, eventuelt maks 20.000 om du kjører mye langkjøring, er en god ting for at motoren skal leve lenge i landet. Om du synes det er dyrt å betale 700 kroner literen for olja ved merkeverkstedet, la et uavhengig, autroisert verksted ta service og vedlikehold. Lavere timepris, lavere oljepris, lavere pris på deler og rekvisita og stempelet i serviceheftet er like godt ifht garantien. Men velg verksted med omhu, god arbe' er alfa og omega. Ellers er det problemfritt å tilpasse serviceplanen til hyppigere serviceintervaller alle verksteder klarer å holde kontroll på dette, gitt at du bruker samme verksted gang på tang.

Og velger du merkeverksted: vær ops på en ting: når bileierne velger å kjøre etter "longlife" progammet, er det ikke uvanlig at oljeskift-intervallet for haldex/DSG havner mellom to servicer. Da blir det av og til glemt....om bilen fremdeles er under garanti....er det veldig dumt...da forsvinner plutselig garantien for det være seg hadlex eller DSG-kassa :-(

Ellers får du altså vanlig Octavia staasjonsvogn med kombinasjonen haldex og DSG. Hos Møller derimot bestemte man seg i all sin visdom for å kun ta inn Golf med haldex, men kun manuell girkasse. Vil du ha haldex og DSG, ja da må du ta til takke med Golf Alltrack. Den er dels ofte overprisa, dels er den etter mitt skjønn, ikke like pen å se til med alle disse jalla "suv" detaljene. Nå er smaken som baken, men som Mats er inne på, 150 hk TDI er mer enn nok.....du får mer bil for pengene om du går for 150 hk TDI og det være seg Octavia eller en "vanlig" Golf stasjonsvogn - men i sistnevnte tilfelle må du altså leve med manuell kasse. Ikke noe stort problem med en TDI, du girer ikke mye likevel :-) Og ja - toppfarten er reell - men ikke test toppfarta her hjemme!

Du gjør også et klokt valg ved å velge 2.0 TDI, 1.6 TDI er rett nok billigere, men den er nesten like lite sjarmerende å kjøre som en benziner! Om du mot formodning skulle falle for 1.6 TDI, er det en bil der DSG virkelig kommer til sin rett - med manuell kasse blir det i overkant mye giring. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-21 15:07:05 +0100

God tilføying fra Norulf! Men forstår jeg deg rett at du mener Golf 7 ikke kom med 4Motion og DSG som vanlig stasjonsvogn? Finnes flere vanlige golf 7 stasjonsvogn på finn (altså ikke alltrack) med Haldex og DSG automat. Her er en av dem: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-22 16:19:59 +0100

Takker, da kan ha Møller fått ut fingern' en gang mot slutten av Golf-epoken! Når man eventuelt tok til vett, er jeg usikker på. Høsten 2012 var jeg var den første som bestilte Golf 7 med firehjulstrekk i Norge, min første bil ble kondemnert (og berømt i "Motor" fordi den ble "reparert" og solgt videre uten at de arme kjøperne fikk vite noe som helst) , deretter kjøpte jeg en 2015-modell....ingen av disse kunne leveres med kombinasjonen Haldex og DSG. Senere prøvde jeg å følge litt med, bla fordi man i Tyskland kunne kjøpe en vanlig stasjonsvogn med 184 hk TDI, Haldex og DSG.

Her hjemme var det altså bare Alltrack som kom med denne kombinasjonen. Akkurat den versjonen av Golf synes jeg er litt for jalla, "tøffe" suv-detaljer passer ikke for alle. Så kom Golf R, med både firehjulstrekk og DSG...tanken var der...men det sitter langt inne å bytte 150 diesel-hestekrefter med 300 halvtamme bensinhestekrefter. Om hukommelsen ikke er helt på tur, mener jeg bestemt at Møller ikke tok inn "vanlig" Golf stasjonsvogn med firehjulstrekk og DSG i verken 2016, 2017 eller 2018. 2019 har jeg ærlig talt ikke sjekket, trampeklapp om Møller har tatt inn disse bilene! Det som er vanskelig å si på stående fot, er hvor mange av bilene på finn av denne sorten som er levert av Møller....og hvor mange som er bruktimportert. Jeg var inne på tanken selv tidligere, men leveringstiden for en liksom-brukt Golf fra Tyskland ble for lang. Dessuten, å betale en pris som ligger rimelig nær norsk pris og sitte igjen med 2 års garanti er en dårlig deal!

Merker meg forøvrig at søket på finn med krøss i de "rette" rutene kommer opp med veldig mange biler med firehjulstrekk og MANUELL kasse. Når vi trekker fra "Alltrack" versjonene...som av en eller annen grunn sniker seg med når man søker på "Golf"....er det ikke mange vanlige stasjonsvogner med denne kombinasjonen...og flertallet er altså fra 2019! Min godeste MAtz, du kan altså ha rett, Møller kan ha tatt til vett! Sist jeg tok feil var vel i 1962 :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger