0

HJUL-BOLTER

spurt 2021-04-20 16:23:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Jeg fikk skiftet over vinterhjulene i fjor høst på et dekksverksted. Men nå tenkte jeg at jeg gjør det sjøl og får trimmen "på kjøpet". - Jeg merket fort at boltene satt knallhardt, selv etter at jeg brukte rør på hjulkrysset. - 1. - 2. - og 3. bolt røk / brakk. Heldigvis hadde jeg tatt i kryss, slik at de to gjenværende satt på hver side. Jeg kjørte tålig til firmaet som hadde montert og forela problemet. De sa de hadde trukket til med 1,20, mens Peugeot anbefaler max 1,10. De sa også noe om at de hadde hørt om noen parti bolter var av dårlig kvalitet. - Uansett hadde de ikke verktøy til å fjerne de brukne boltene med, så jeg endte opp på verksted. Oppi det hele var jeg jo spent på hvordan det gikk ved løsning på resten av boltene. Det hadde godt noenlunde greit, men de var ikke i "bra stand", var svaret. M.a.o. forstod jeg det dit hen at jeg burde bytte alle. OG, der hvor de brukne satt, måtte de bytte hele navet. Før i tiden borret de opp og brukte en såkalt "grisepikk" og ut med den. Men den slags gidder de kanskje ikke gjøre i dag? En annen ting: Jeg har "bilet" meg i 58 år, men aldri måttet skifte hjulbolter. Håper du har en veiledning for dette? Mvh. Arnfinn Pettersen. ( 977 84 694 - rimaiie@yahoo.no.)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-21 09:58:39 +0200

Nei, heller ikke jeg har noen sinne opplevd verken å måtte skifte hjulbolter, og på 45 år har jeg vel ikke knekt mer enn to hjulbolter. Dette med bolter som knekker: det er jo rimelig grove dimensjoner dette her, selv om kombinasjonen av slag og moment som uvegerlig følger med luftverktøy er heftige saker hører det med til sjeldenhetene at gjengene blir flintskalla eller boltene knekker. Når du likevel beskriver en situasjon der flere bolter knekker, tenker jeg at det er en tredje faktor med i bildet: boltene har "satt seg" i navet, de har rett og slett korrodert og sitter bjønn! Når du kommer med hjulkrøsset, gjerne med et halvannen meter langt rør (min variant over temaet "latmannsarm), ja da snakker vi om et fryktelig høyt moment! Det var denne metoden som knakk to hjulbolter på Laddisen min for mange år siden, da hadde bilen rulla noen hundre tusen, hvem vet, det var kanskje en anelse "tretthetsbrudd" med i bildet også! Det ble løst ved å sette inn de resterende boltene, ta med et par "nye" bolter fra mitt rikholdige lager av deler til Laddis og kjøre til min faste verkstedsforbindelse noen kilometer unna - nei - dette er IKKE et "merkeverksted"!

Vi snakker om et verksted av den gamle sorten, autorisert på alle vis, men såkalt "uavhengig". Der var det som du sier, 5 minutters jobb på hver bolt med borr og grisepikk, inn med de "nye" boltene jeg hadde i lomma, tror pinadø ikke min gode venn Gunnar engang tok betalt for jobben! Dette verkstedet er ennå i drift, samme konsept, men en litt yngre utgave over temaet verkstmester! For å ta det siste først: at mange verksteder i dag heller skifter deler enn å gjøre en forsåvidt enkel reparasjon, har dels med timepriser, dels med kompetanse å gjøre. Det er ingen selvfølge at mekanikerne ved et verksted i dag er like gode på det som egentlig henhører til mekaniker-faget, det har liksom gått litt i glemmeboka. Greit nok, de er helt sikkert gode til å skifte hele moduler, omtrent som legoklosser, og de kan helt sikkert litt om nymotens avansert leamikk, men sånt som å få ut en knekt bolt, eller for den sakens skyld en knekt glødeplugg, kan være utfordrende. Vi ser det samme om en vindusheis eller dørlås, eller en starter eller generator, går i støkker: inn med ny del eller byttedel, å slaglodde festet til en wire som har røket av eller smøre opp, skifte enkle smådeler på en starter? Nada, i dag får du en byttedel, mens "andre", mer spesialsierte verksteder overhaler starteren. Eller som i ditt tilfelle: hele navet byttes fremfor en rask jobb med to enkle verktøy! For ordens skyld: med åra har jeg skaffet meg både grisepikk, luftverktøy og en hel del annet kjekt-å-ha, det er i seg selv nok til å skremme hjulboltene til å oppføre seg fint!

Dessverre måtte Laddisene vike for VW diesel etterhvert som drivstoffprisene steg, men jeg lærte mange nyttige ting av å kjøre Laddis i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-04-20 16:23:24 +0200

Sett: 44 ganger

Sist oppdatert: Apr 21